ریپورتاژ آگهی
آسیاب های بادی نهبندان

آسیاب های بادی نهبندان

آسبادها آسیایی هستند كه با نیروی باد می‌چرخند.
  • 1400/11/10
  • استان : خراسان جنوبي
  • شهر : نهبندان
  • دسته : محوطه های باستانی
آدرس : آسیاب های بادی یا آسباد ها یكی از نمونه هایی است كه گویای این است كه بشر خودش را با شرایط محیطی خود وفق می دهد و حد اكثر استفاده را می نماید.
تلفن : 66059000-021

آسیاب های بادی یا آسباد ها یكی از نمونه هایی است كه گویای این است كه بشر خودش را با شرایط محیطی خود وفق می دهد و حد اكثر استفاده را می نماید. منطقه سیستان و خراسان جنوبی محل وزش باد های ۱۲۰ روزه سیستان است ویكی از بهترین مكان ها برای استفاده از انرژی باد می باشد. در مناطق مختلف این منطقه می توان آسباد ها را مشاهده كرد. عكس فوق مربوط به آسباد های روستای خوانشرف در مجاورت شهر نهبندان است. علاوه بر خوانشرف همچنین در روستاهای چهارفرسخ، رومه، میغان، همند، و… نیز آسبادهایی وجود دارد كه تمامی آنها دارای مالكین خصوصی هستند.

آسبادها سازه های بادی است كه در گذشته به منظور آسیاب كردن گندم به كار گرفته می شد و تا ۷۰ سال پیش در منطقه خراسان جنوبی به ویژه در شهر و بخش های نهبندان به خاطر وجود بادهای ۱۲۰ روزه مورد استفاده بوده است. این آسیاب بادها برخلاف آسیاب گندم اروپایی كه به صورت افقی طراحی شده محورهایی به صورت عمودی دارد.

آسبادها آسیایی هستند كه با نیروی باد می‌چرخند. دو دیوار موازی به ارتفاع ۱۰ متر كه به فاصله ۴ متری هم قرار دارند، ساختمان عمومی این آسبادها را تشكیل می‌دهند. در قسمت شمالی این محفظه پره‌هایی بزرگی وجود دارد كه با كمك نیروی باد می‌چرخند. چرخش پره‌ها اهرم بزرگ و سنگ زیرین را به حركت درآورده و عملیات آسیاب كردن شروع می‌شود.

نقشه آسبادهای منطقه نهبندان برگرفته از آسبادهای سیستان و تقریباً مشابه یكدیگر هستند. آسبادهای خوانشرف در دو طبقه ساخته شده‌اند. فضای بالایی آن مكانی است كه بزرگترین قطعات آسیا در آن كار گذاشته شده است.
این فضا از سه طرف محصور و جهت باز آن در معرض وزش باد است. محور آسباد به شكل یك تیر ثابت به طول ۵/۴ تا ۵ متر است كه بر سطح آن شكاف‌هایی مستطیل شكل به وجود آمده تا بازوها در آن قرار گیرند. بازو شامل چوب‌های موازی هستند كه تیرها را در یك حالت عمودی و در معرض باد نگه می‌دارند. سنگ آسیاب شامل دو سنگ هم‌اندازه مدور است كه سنگ زیرین ثابت و سنگ فوقانی متحرك است. طبقه همكف آس‌خانه نیز شامل انبارهای نگهداری آرد و گندم و یك رشته پلكان منتهی به طبقه فوقانی است. این سازه‌ها به دلیل نوع كاربرد فاقد تزئین هستند.

 

آسیاب های بادی نهبندان-e49iz8vSgE

 

آسیاب های بادی نهبندان-2b9NYV7KXT

 

آسیاب های بادی نهبندان-5wEkrKtcGt

 

آسیاب های بادی نهبندان-91ZNK1XNgZ