ریپورتاژ آگهی
زیباترین و بهترین دریاچه های ایران

زیباترین و بهترین دریاچه های ایران

سرزمین ایران كه از لحاظ جاذبه های طبیعی رتبه خوبی در جهان دارد و سالانه گردشگران زیادی به دیدن شاهكارهای طبیعت می روند و لذت می برند . در ایران ۲۸ دریاچه طبیعی داریم
  • 1401/01/01
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : تالاب و دریاچه های ایران
آدرس : تهران
تلفن : 66059000-021

سرزمین ایران كه از لحاظ جاذبه های طبیعی رتبه خوبی در جهان دارد و سالانه گردشگران زیادی به دیدن شاهكارهای طبیعت می روند و لذت می برند . در ایران ۲۸ دریاچه طبیعی داریم كه خیلی از آنها بكر هستند و هنوز به دست انسانها آلوده نشدند . دریاچه ها مكانهایی آرامش بخش هستند كه حتی چند ساعت ماندن در كنار آنها، نگاه كردن بهشان و خنكی‌شان، حال آدم را سرجایش می‌آورد و خشمگین‌ترین انسان‌ها را هم آرام می‌كند. اما از بین دریاچه های ایران، بعضی‌هایشان هستند كه برای یكبار هم كه شده باید آنها را از نزدیك و نه از پشت عكس‌ها و نه از پشت مانیتور دید. در این مطلب زیباترین و بهترین دریاچه های ایران را به همراه عكس و آدرس آورده ایم .پیشنهاد می كنم حتما بروید و لذت ببرید .

دریاچه چمستان – سد الیمالات

دریاچه چمستان، یكی از زیباترین دریاچه های ایران است. دریاچه‌ای كه در دل جنگل واقع شده و بعد از گذشتن از جاده‌ای پردرخت وقتی به آن می‌رسید واقعی بودن آن باورتان نمی‌شود. انعكاس درخت‌ها در دریاچه و سكوت و آرامشش آدم را در خود غرق می‌كند.
این منطقه امكاناتی مثل قایق های موتوری و پدالی، امكان ماهیگیری، سوئیت، رستوران و كافی شاپ و سوپرماركت دارد.

آدرس: ۸ كیلومتری نور استان مازندارن در مسیر جاده نور به چمستان . فاصله از جاده اصلی به چسمتان ۳ كیلومتر. این دریاچه در قسمت جنوبی دوراهی روستای كارگركلا واقع شده.

 

 

زیباترین و بهترین دریاچه های ایران-jkiTi1Qy9W

دریاچه گهر

می‌گویند دریاچه گهر نگین اشترانكوه است و بیراه هم نمی‌گویند. دریاچه‌ای كه در منطقه حفاظت شده اشترانكوه و در شهرستان درود واقع شده. دره نی گاه با لاله‌های واژگون و شقایق‌هایش، درختان تنومند بلوط و زالزالك، سیب، ارژن، انار و .. و حیات وحشی كه حیواناتی چون بز، آهو، قوچ، كبك، شاهین و.. در آن زندگی می‌كنند، دریاچه گهر را دیدنی‌تر هم كرده است. بعد از ۴۰ دقیقه پیاده‌روی به دریاچه گهر دوم می‌رسید، جایی كه عمق دریاچه كم است و ماهی‌ها را از نزدیك می‌توان دید.

آدرس: دریاچه گهر در ۷۰ كیلومتری الیگودرز در شهرستان لرستان واقع شده و ۳۰ دقیقه با شهرستان درود فاصله دارد.

زیباترین و بهترین دریاچه های ایران-FW448gS6aS

دریاچه اوان

یكی از زلال‌ترین آب‌ها را دریاچه اوان در ۴۵ كیلومتری قلعه الموت استان قزوین دارد. دریاچه‌ای كه بخش كمی از آبش از بارندگی تامین می‌شود و به دلیل غلیان همیشگی‌اش، آبی صاف دارد.تابستان‌ها دریاچه پر می‌شود از گردشگرانی كه برای آب تنی و ماهیگیری و قایق سواری به آن آمده‌اند و پاییز پرندگانی مثل قو، غاز و مرغابی مهمان اوان می‌شوند. عمیق‌ترین قسمت دریاچه در جنوب شرقی آن ۸/۶ سانتی متر است. دریاچه اوان محل زندگی ماهی‌هایی چون قزل‌آلای رنگین‌كمان، كپور و اردك ماهی است.

آدرس: اوان در شمال شرقی قزوین واقع شده. برای رسیدن به این دریاچه باید از میدان مینودر (غریب كش) قزوین وارد جاده الموت شوید .

مسیر از تهران: در انتهای اتوبان تهران-قزوین و چند كیلومتر قبل از قزوین ( ۲ كیلومتر بعد از عوارضی قزوین ) مسیر فرعی سمت راست اتوبان كه با تابلو “الموت” نشان داده شده را در پیش بگیرید. بعد از ۴۰ كیلومتر به رجایی دشت می‌رسید. از رجایی دشت تا دریاچه ۲۰ كیلومتر فاصله است.

زیباترین و بهترین دریاچه های ایران-iE5EF7oJZQ

دریاچه لفور(سد البرز)

یكی از زیباترین دریاچه های ایران، دریاچه لفور یا سد البرز است. آنطور كه وقتی عكس‌هایش را نگاه می‌كنید شاید باورتان نشود “اینجا ایران ” است.دریاچه لفور در بین جنگل‌های سوادكوه واقع شده و یكی از قشنگترین جاهایی است كه هركس قبل از مرگ می‌تواند ببیند. یكی از بكرترین‌ها كه وجود هفت آبشار بر قشنگی‌هایش افزوده و گاهی همانطور كه در كنارش نشسته‌اید، اسب‌ها از كنارتان رد می‌شوند و عیشتان را تكمیل می‌كنند.

آدرس: بعد از فیروزكوه و پل سفید، باید خود را به شیرگاه برسانید. مسیر جنگل از جاده سد البرز می‌گذرد. از سد البرز تا جنگل و دریاچه لفور دو ساعت راه است.

زیباترین و بهترین دریاچه های ایران-m8Cwi6LUcQ

دریاچه زریوار

دریاچه زریوار یا زریبار كه در زبان كردی به معنی دریاچه وار است در سه كیلومتری مریوان قرار گرفته. زریوار، بزرگترین دریاچه آب شیرین غرب ایران است و به دلیل خودجوش بودن آب دریاچه و چشمه‌های كف‌جوش آن مردم محلی افسانه‌های زیادی درباره‌اش می‌گویند. تنوع پوشش گیاهی و جانوری این منطقه و امكان ماهیگیری، زریوار را تماشایی‌تر كرده.

 

زیباترین و بهترین دریاچه های ایران-tcn6L4nXTV

دریاچه ولشت

یكی از قشنگ ترین دریاچه های ایران، دریاچه ولشت در جنوب غربی چالوس و شمال شرقی كلاردشت است. یكی از ۱۰ دریاچه آب شیرین ایران كه به خاطر موقعیتش، پرندگان زیادی به آن مهاجرت می‌كنند، می‌توان در آن ماهیگیری كرد و هوای مطبوعش برای دور شدن از دود و دم شهر بهترین است.

آدرس: كیلومتر ۲۵ جاده چالوس-كرج، ۱۲ كیلومتری مرزن آباد- بعد از عبور از پیچ و خم های زیادی و جاده جنگلی به روستای كرد چال می‌رسید و از آنجا مسیر خاكی تا دریاچه را در پیش بگیرید.

 

زیباترین و بهترین دریاچه های ایران-ufYeZwoHep

دریاچه كوه گل

در میان تنگه كوه گل در سی سخت در ۳۲ كیلومتری یاسوج، دریاچه ای كوچك اما دیدنی قرار دارد كه فصلی است و از بهار تا اواخر تابستان پرآب است. در جایی كه در تابستان پرندگانی مثل اردك، درنا، لك لك و چنگر به آن مهاجرت می‌كنند و دشت لاله‌های واژگون، آبشار تنگه نمك، چشمه سردو و منطقه محافظت شده دنا، آن را به تابلوی نقاشی رنگارنگی تبدیل كرده.

آدرس: كهگیلویه و بویر احمد، ۳۲ كیلومتری شهر یاسوج، ۸ كیلومتری شهر سی سخت، در دهانه‌ی انبری گردنه‌ بیژن

زیباترین و بهترین دریاچه های ایران-mITILl7OXS

دریاچه شورمست

در ۵ كیلومتری شهر پل سفید، تنها دریاچه طبیعی سوادكوه یعنی دریاچه شورمست قرار گرفته. شورمست و درختان كهنسال توسكای اطرافش، یكی از توریستی ترین مناطق ایران است. اینجا، جایی است كه درختان تا دریاچه پیشروی كرده‌اند و خنكای هوایش آدم را سرزنده می‌كند. تجربه قایق سواری در شورمست، تماشای پل ورسك و آبشار آن از تجربه هایی است كه یكبار در طول عمرت باید طعمش را بچشی.

آدرس: ۶۵ كیلومتر بعد از فیروزكوه، بعد از گذشتن از پل ورسك به پل سفید می‌رسید. در مركز شهر پل سفید با در پیش گرفتن راه آسفالتی، شورمست پیش رویتان است.

 

زیباترین و بهترین دریاچه های ایران-XuakFdfnT2

دریاچه مارمیشو

یكی دیگر از زیباترین دریاچه های ایران، دریاچه مارمیشو در استان آذربایجان غربی است. مارمیشو هرچند كه در سایه نام دریاچه ارومیه قرار گرفته ولی در سال های اخیر و تلاش های طبیعت گردان از ناشناخته بودن فاصله گرفته. مارمیشو در چهل و پنج كیلومتری غرب ارومیه و مرز ایران و تركیه واقع است.دلیلی كه باعث شده این دریاچه در لیست ما قرار بگیرد رنگ نیلی آن، درختان بید اطرافش، درختان گردو و بلوط، بنه، عناب، گلابی، زالزالك، بادام، گز، صنوبر، ماهی های قرل آلا و سفید و سمور دریاچه كه امكان ماهیگیری را فراهم كرده اند، بوده. جدا از اینها چادرهای عشایر هم بر زیبایی و سرسبزی منطقه اضافه كرده.

آدرس: از میدان مدرس ارومیه، مسیر انهر را در پیش بگیرید. با طی حدود چهل پنج كیلومتر به سمت غرب و با عبور از روستاهای پسان، بانی و هلانی به روستای زیبای مارمیشو می‌رسید.

زیباترین و بهترین دریاچه های ایران-k403yupVr8

دریاچه چورت

نام اصلی دریاچه چورت، میانشه است ولی به دلیل فاصله كمش با روستای چورت به این نام خوانده می‌شود. دریاچه ای كه در دل جنگل های كیاسر واقع شده و بعد از دیدنش حال خوب برایتان باقی بماند. هوای مه آلود اطراف دریاچه، درختانی كه تا تنه در آب فرو رفته‌اند، صدای حیوانات و پرندگانی كه در سكوت جنگل حكمفرماست، از چورت، دریاچه ای ساخته كه انگار فرسنگ ها با آب و هوای خشك ایران فاصله دارد. باور نمی‌كنید؟ خودتان ببینید.

آدرس: در جاده ساری- كیاسر باید راه روستای چورت را در پیش بگیرید. بعد از ۱۰ كیلومتر راندن در جاده خاكی از این روستا، دریاچه پیش رویتان قرار می‌گیرد.

 

زیباترین و بهترین دریاچه های ایران-w1vhddWkec

دریاچه نمك حوض سلطان قم

این دریاچه كه به دریاچه شاهی و دریاچه ساوه و «دریاچه نمك قم» هم معروف است به مساحت تقریبی ۲۴۰ كیلومتر مربع در شمال شرق شهرستان قم واقع شده‌است و رشته كوه‌های البرز در شمال آن قرار دارد. وسعت و شكل دریاچه متناسب با ورود آب و میزان بارندگی آن در فصول مختلف سال متفاوت است. در مواقع بارندگی و ذوب برف‌های ارتفاعات اطراف، چون بر میزان آب ورودی افزوده می‌شود، وسعت آن زیاد و در غیر از این ایام، وسعت آن كم می‌شود. بدین ترتیب سطح آب دریاچه پیوسته در نوسان است. این دریاچه از دو چالهٔ جدا از هم تشكیل شده‌است. چالهٔ غربی به نام حوض سلطان و چاله شرقی به نام حوض مره است كه به وسیله یك آبراهه به هم وصل می‌شوند. در فصول پرآب ابتدا چاله مره پر می‌شود و سپس آب اضافی وارد حوض سلطان می‌شود.

رودهای متعددی به این دریاچه وارد می‌شوند كه عموماً از اراضی شوره‌زار و نمكی اطراف عبور می‌كنند. از جمله این رودها می‌توان به رود شور اشاره كرد.

زیباترین و بهترین دریاچه های ایران-K3h98QBow7

دریاچه ارومیه

دریاچهٔ ارومیه بزرگ‌ترین آبگیر دائمی آسیای غربی است كه در شمال‌غرب فلات ایران قرار گرفته است. وسعت این دریاچه ۸۷۶٫۵۱ كیلومترمربع است كه حدود سه‌درصد مساحت كل كشور را دربر می‌گیرد. از نكات جالب درباره این جاذبهٔ طبیعی این است كه میزان نمك محلول در آب این دریاچه دو برابر اقیانوس‌ها است و به‌همین دلیل، هیچ ماهی و نرم‌تنی به جز گونه‌هایی از سخت‌پوستان در آن زندگی نمی‌كنند، آب آن هیچ‌وقت یخ نمی‌زند و شناگران نیز می‌توانند روی آن شناور بمانند.

دریاچه ارومیه ۱۰۲ جزیره دارد كه البته برخی از آنها مانند جزیره كاظم‌داشی این روزها به یك كوه تبدیل شده‌اند. مدتی‌است كه این دریاچه به دلیل پل میانگذر شهید كلانتری، احداث چاه‌های عمیق بسیار زیاد و غیرقانونی و ساخت سد روی رودخانه‌هایی كه دریاچه را تغذیه می‌كردند، در خطر خشكسالی شدید قرار دارد.

 

زیباترین و بهترین دریاچه های ایران-QpIvyu9uu9

دریاچه سبلان

سبلان، از كوه‌های مرتفع ایران است كه در شمال‌غرب كشور و در استان اردبیل قرار دارد. سبلان سومین قلهٔ بلند ایران (پس از دماوند و علم‌كوه) و یك كوه آتشفشانی غیرفعال است. ارتفاع قلهٔ این كوه ۴۸۱۱ متر است و در بالای قلهٔ آن دریاچهٔ كوچكی قرار دارد. سبلان به خاطر آب‌گرم‌های طبیعی دامنهٔ كوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسكی آلوارس موردتوجه گردشگران است.

زیباترین و بهترین دریاچه های ایران-4uS5pghvb4
كوهستان سبلان از كانون‌های مهم آبگیر دائمی رودهای آذربایجان می‌باشد. دامنه‌های شمالی آن به دره رود قره‌سو و اهرچایی و دامنه‌های جنوبی آن به شاخه‌های آجی‌چای منتهی می‌گردد. بنابراین سبلان بخش عمده‌ای از آب‌های حوضهٔ رود ارس و دریاچهٔ ارومیه را تأمین می‌كند در دامنه‌های سبلان چشمه‌های فراوان آب‌گرم و آب‌سرد معدنی وجود دارد كه در فصول مختلف مورد استفاده اهالی مشكین‌شهر و گردشگران قرار می‌گیرد. در بالای قلهٔ سبلان حفره‌ای وجود دارد كه دهانه آتش‌فشان سبلان بوده است و امروزه به‌صورت دریاچه‌ای در فصل گرم ظاهر می‌شود.

زیباترین و بهترین دریاچه های ایران-X5FVtwGyFu