ریپورتاژ آگهی
نخود پلو مازندرانی

نخود پلو مازندرانی

طرز تهیه نخود پلو مازندرانی را برایتان آورده ایم تا به لیست غذایی خود بخصوص سر سفره های افطار و سحر ماه رمضان اضافه كنید .در بعضی از شهرهای ایران به عنوان وعده ناهار عید فطر این برنج تهیه می شود
  • 1400/12/29
  • استان : مازندران
  • شهر : آمل
  • دسته : غذاهای محلی ایران

طرز تهیه نخود پلو مازندرانی را برایتان آورده ایم تا به لیست غذایی خود بخصوص سر سفره های افطار و سحر ماه رمضان اضافه كنید .در بعضی از شهرهای ایران به عنوان وعده ناهار عید فطر این برنج تهیه می شود . می توانید نخود پلو با كشمش پلویی بر اساس سلیقه و موادی كه در دسترس دارید با گوشت قرمز گوسفندی، مرغ و گوشت چرخ كرده (كوفته قلقلی) درست كنید. كشمش و نخود با خواص عالی و بی نظیرشان، موادی مقوی و در عین حال خوشمزه به حساب می آیند و اتفاقا با هم تركیب فوق العاده ای را تشكیل خواهند داد. البته انواع مختلفی از نخود پلو وجود دارند. حتی از نخود فرنگی هم در طرز تهیه نخود پلو استفاده می شود كه نباید با این غذا اشتباه گرفت. همچنین در نخودفرنگی پلو معمولا از كشمش استفاده نمی شود.

نخود پلو با كشمش كه شباهت زیادی هم به باقالی پلو دارد، یك غذای محبوب مازندرانی است كه به عنوان وعده اصلی و برای ناهار یا شام به كار می رود. این غذای خوشمزه و مقوی آن قدر بین مردم شمال كشور جا افتاده است كه به عنوان یك غذای مناسب در دورهمی هایشان هم به كار می برند. البته كل نواحی شمالی كشور، این غذا را به خوبی می شناسند و به دلیل طرز پخت راحت، در گیلان و دیگر شهرها هم به عنوان غذای مخصوص سحر ماه رمضان درست می كنند.

مواد لازم
برنج: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی
نخود: ۲/۳ لیوان دسته دار فرانسوی
كشمش: ۲/۳ لیوان دسته دار فرانسوی
گوشت چرخ كرده گوسفندی: ۳۰۰ گرم
پیاز: ۲ عدد متوسط
زعفران دم كرده غلیظ: ۳ قاشق غذاخوری
پودر دارچین: ۱/۳ قاشق چای خوری
پودر زیره: ۱/۳ قاشق چای خوری
نمك و زردچوبه: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم
طرز تهیه
در اولین مرحله از طرز تهیه نخود پلو با كشمش، قبل از هر چیز نخود را بخیسانید. از یك شب قبل و حداقل به مدت ۸ ساعت نخود را در آب نگه دارید و در این فاصله، چند بار آب آن را عوض كنید تا نفخ آن تا حد ممكن گرفته شود. در آخر نخود را از آب بكشید و در یك قابلمه بریزید.روی نخود را به اندازه كافی آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از این كه آب آن جوش آمد، درِ ظرف را بگذارید و اجازه دهید نخود كاملا بپزد و نرم شود. وقتی نخودها كاملا پختند، نخود پخته شده را آبكش كنید.كشمش را در مقداری آب، به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت در آب سرد بخیسانید و بعد آبكش كنید تا آب آن خشك شود. یكی از پیازها را نگینی یا خلالی خرد كنید و با مقداری روغن در تابه سرخ كنید. وقتی پیازها حالت چیپسی و طلایی به خود گرفتند، كشمش را به آن اضافه كنید.
یك قاشق از زعفران دم كرده، دارچین و پودر زیره را در همین مرحله از طرز تهیه نخود پلو با كشمش اضافه كنید. بعد از اینكه كمی تفت خورد، حرارت را خاموش كنید.
یك پیاز دیگر را رنده كنید و آب آن را با دست بگیرید. گوشت چرخ كرده را به آن اضافه كنید و با نمك و زردچوبه ورز دهید. بعد از این كه مخلوط یكدستی به وجود آمد، با آن كوفته قلقلی درست كنید.كوفته ها را خیلی درشت نكنید چون موقع پخت، مغز كوفته ها خام می ماند. بعد از این كه كوفته ها آماده شدند، آن ها را در تابه و با مقداری روغن سرخ كنید تا به رنگ طلایی دربیایند.
برنج ها را از قبل در مقداری آب ولرم و نمك بخیسانید. در این مرحله از طرز تهیه نخود پلو با كشمش، یك قابلمه آب روی حرارت بگذارید و اجازه دهید آب جوش بیاید. برنج را از آب بكشید و در قابلمه بریزید. كمی روغن و نمك به قابلمه اضافه كنید و بگذارید برنج نرم شود. سپس آن را آبكش كنید.
یك قابلمه را روی حرارت قرار دهید و كف آن را روغن، كمی نمك و زردچوبه یا زعفران دم كرده بریزید. كف قابلمه را لایه های سیب زمینی حلقه حلقه شده قرار دهید یا هر چیزی كه می خواهید با آن ته دیگ داشته باشید. مقداری از برنج را روی سیب زمینی ها بریزید. كشمش سرخ شده به همراه پیاز داغ، نخود و گوشت های قلقلی را روی لایه اول برنج بریزید.
لایه سوم را دوباره برنج بریزید. لایه چهارم را مخلوط نخود و كشمش و گوشت و لایه پنجم را دوباره برنج بگذارید. همه لایه ها را تكرار كنید تا مواد تمام شوند. روی برنج را بقیه زعفران دم كرده و كمی ادویه دیگر (دارچین و زیره) بریزید.
روی درب قابلمه دم كنی بگذارید و بعد از این كه داخل قابلمه بخار تشكیل شد، حرارت را كم كنید. ترجیحا از شعله پخش كن استفاده كنید. حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت صبر كنید تا نخود پلو با كشمش كاملا بپزد و دم بكشد. بعد از پختن، روی برنج را روغن مایع یا روغن كنجد بریزید و در ظرف مناسب سرو كنید.

 

نخود پلو مازندرانی-QskpHZyQo2

طرز تهیه نخود پلو با گوشت گوسفندی یا مرغ

نخود پلو با كشمش را می توانید همراه با گوشت فیله گوسفندی و مرغ هم درست كنید.یك پیاز متوسط خرد كنید و در تابه تفت دهید. تكه های گوشت یا مرغ را به آن اضافه كنید و تفت دهید تا رنگ آن ها تغییر كند. به جز نمك، ادویه های دیگر را اضافه كنید.
بعد از این كه تفت دادید و خامی آن ها گرفته شد، مقداری آب اضافه كنید. بعد از جوش آمدن آب، حرارت را كم كنید و اجازه دهید گوشت كاملا بپزد.
برای پخت گوشت گوسفندی حدود ۱ ساعت زمان نیاز خواهید داشت و برای پختن مرغ به ۳۰ تا ۳۵ دقیقه. برای این كه مراحل پخت را سریع تر طی كنید می توانید گوشت و نخود را در زودپز بپزید.
گوشت یا مرغی را كه در طرز نخودپلو با كشمش استفاده می كنید می توانید به صورت سالم و درسته یا به صورت ریش ریش در آورید و به مواد اضافه كنید. سپس نخود پلو با كشمش را دم كنید. یا می توانید آن را به صورت جداگانه و بعد از سرو روی نخود پلو بگذارید. نخود و كشمش را هم می توانید با مواد مخلوط نكنید و موقع سرو روی برنج بریزید.

فوت و فن های طرز تهیه نخود پلو با كشمش

به طرز تهیه نخود پلو با كشمش می توانید از ادویه های محلی شهر خود اضافه كنید. استفاده از مقداری پودر زنجبیل و ادویه پلویی هم به غذا طعم متفاوتی خواهد داد.
كشمش را خیلی سرخ نكنید چون احتمال دارد بسوزد و طعم تلخی بگیرد. در حدی كه طعم خام آن گرفته شود، كافی است.
در برخی مواقع به مواد میانی (گوشت، كشمش و نخود) چند قاشق رب انار هم اضافه می كنند تا طعم ملس بگیرد. اضافه كردن رب انار به طبع و سلیقه شما بستگی دارد و می توانید آن را از دستور پخت نخود پلو با كشمش خذف كنید.
به نخود پلو با كشمش می توانید انواع سبزی های معطر و محلی هم اضافه كنید. در این صورت سبزی های تازه ای مثل جعفری و تره را ساطوری خرد كنید و بعد از سرخ كردن گوشت، آن ها را در تابه تفت دهید. سپس به مواد داخل برنج اضافه كنید. می توانید از سبزی های خشك مثل ترخون هم استفاده كنید. البته در مصرف آن زیاده روی نكنید چون باعث تلخی نخود پلو با كشمش خواهد شد.