ریپورتاژ آگهی
خانه روستایی چیست ؟

خانه روستایی چیست ؟

آیا می دانید خانه روستایی چیست ؟ با ما همراه باشید . كشور ایران روستاهای زیادی دارد كه بسیاری از آنها بكر با آب و هوای خنك و گردشگران زیادی سعی می كنند ب
  • 1400/12/29
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : تهران
تلفن : 66059000-021

آیا می دانید خانه روستایی چیست ؟ با ما همراه باشید . كشور ایران روستاهای زیادی دارد كه بسیاری از آنها بكر با آب و هوای خنك و گردشگران زیادی سعی می كنند برای دور شدن از ترافیك شهری و شلوغی شهرها به روستاها بروند و آرامش پیدا كنند . روستاها اغلب از تجمع چندین خانواده بوجود می آیند و اكثر مردم آنها به كشاورزی دامداری ، باغداری و در برخی از نقاط صید یا پرورش ماهی مشغول هستند . از زمانی كه شهرنشینان به روستاگردی علاقمند شدند مردم روستاهم با در اختیار گذاشتن خانه هایشان جهت اقامت گردشگران منبع درآمد جدیدی پیدا كردند خانه روستایی می‌تواند در اقلیم‌های مرطوب و معتدل، گرم و خشك، سرد و كوهستانی و گرم و مرطوب واقع شود. خانه‌های روستایی می‌توانند به صورت دربست و یا اتاق‌های مجزا به مسافران اجاره داده شود.
خانه روستایی یكی از انواع معماری‌های قدیمی كه البته بسیار محبوب است، اگرچه رشد و توسعه شهرنشینی بیشتر متداول شده، اما هنوز هم این خانه‌ها جایگاه خاص خود را دارند. در تمام نقاط ایران در شرایط آب و هوایی مختلف نمونه‌های زیادی را از خانه‌های روستایی مشاهده می‌كنید؛ خانه‌هایی كه در بافت روستایی قرار دارند و هر یك ویژگی‌های متفاوتی را برای زندگی كردن ارائه می‌دهند.
شرایط جغرافیایی و اقلیمی در نقاط مختلف ایران باعث شده انواع خانه روستایی در زمین‌های كوهستانی ساخته شود. زیباترین مدل‌های خانه روستایی را می‌توانید در نقاطی كه در سرزمین‌های معتدل، مرطوب و پرباران هستند، مشاهده كنید. نوار ساحلی دریای خزر نمونه‌‌ای از زیباترین انواع خانه‌های روستایی را در دهكده‌ها، زمین‌های پر شیب دامنه كوهستان، در كنار جنگل‌ها و … در خود جای داده است.

خانه روستایی چیست ؟-lExTfHvcYI

امكانات خانه روستایی ها

برخی از خانه روستاها امكان طبخ غذای محلی دارند و به مسافران سرویس می دهند .نحوه اقامت در خانه‌های روستایی اغلب به صورت كف خواب است و وسایل خواب در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. سیستم سرمایش و گرمایش خانه‌های روستایی با توجه منطقه جغرافیایی متفاوت است. امكانات خانه‌های روستایی میتواند از بخاری گازی، بخاری هیزمی، كرسی تا پنكه سقفی و كولر متفاوت باشد. بیشتر خانه‌های روستایی دارای آشپزخانه مستقل برای پخت و پز مسافران است اما در صورتیكه میزبان در نزدیكی خانه اقامت داشته باشد، امكان سرو صبحانه و غذای محلی برای مهمانان وجود دارد. سرویس بهداشتی و حمام این اقامتگاه‌ها میتواند در داخل یا خارج خانه قرار گرفته باشد.

نواحی مرطوب و معتدل و سرسبز

اقلیم معتدل و مرطوب، مناطق بین رشته‌كوه‌های البرز و دریای خزر است كه استان های مازندران و گیلان و شهرهای رشت، لاهیجان، بابلسر، گرگان و ماسال در این خطه قرار دارند. خانه‌های روستایی این مناطق به صورت پراكنده و محوطه‌هایی با دیوار كوتاه دارند. به دلیل بارندگی زیاد، بام خانه‌های روستایی در این مناطق به صورت شیب‌دار است و كف طبقه همكف از سطح زمین بالاتر است. هیچ زیر زمینی در خانه‌های روستایی مناطق معتدل و مرطوب دیده نمی‌شود. در مصالح ساختمانی خانه‌های روستایی این مناطق از مصالح طبیعی مانند چوب، گالی، ساقه برنج، سنگ، خشت، سفال و ساقه‌های نباتی استفاده می‌شود.
نحوه معماری و ساخت انواع خانه روستایی در نواحی شمال ایران در استان‌های گیلان و مازندران و استان گرگان، زمینه را برای جذب گردشگران و سرمایه‌گذاران فراهم كرده است. شاید تعجب كنید اما مناطقی در استان مازندران در ارتفاعات وجود دارند كه جزء دهكده‌های محلی محسوب می‌شوند، بنابراین انواع خانه روستایی در ابعاد مختلف را می‌توانید در یك بافت روستا روستایی تماشا كنید.

اگر چند ساعتی را در مسیر یكی از روستاها رانندگی كنید، به جاده‌های فرعی می‌رسید كه برخی از آن‌ها تقریباً ناهموار هستند و شما مجبورید مقداری از راه را پیاده طی كنید. در طول مسیر می‌توانید با انواع خانه‌های روستایی رو به رو شوید و همچنین می‌توانید از نزدیك و نحوه زندگی در این شرایط نیز آشنایی پیدا كنید.
به طور نمونه یكی از زیباترین خانه‌های روستایی در استان مازندران، خانه‌های روستای كندلوس است. انواع خانه‌های روستایی را در روستای كندلوس می‌توانید تماشا كنید؛ جائیكه قدمت تاریخی آن در تمام ایران شهرت دارد. برای یك سفر دلپذیر و آرامش‌بخش بهتر است یك خانه روستایی در این منطقه اجاره كنید و چند روزی را به دور از هیاهوی شهری سپری نمایید.

خانه روستایی چیست ؟-PSsiJZ9zop

نواحی گرم وخشك و بیابانی

شهرهای شیراز، یزد، یاسوج، كرمان واقع در جنوب ایران دارای اقلیم گرم و خشك است. تراكم روستاها در این مناطق به صورت متمركز است و خانه‌های روستایی به یكدیگر چسبیده‌اند.بیشتر خانه‌های روستایی در مناطق مركزی ایران از خشت و گل ساخته شده‌اند.در مناطق گرم و خشك بناها حیاط مركزی دارد و اتاق‌های مرتفع در چهار سمت محوطه واقع شده‌اند. مصالح ساختمانی از گل و خشت خام كه بتواند در مقابل تابش طولانی مدت خورشید دوام بیاورد، تشكیل شده است. سقف‌های خانه‌های روستایی به صورت مسطح و یا گنبدی شكل است كه برخلاف مناطق مرطوب خانه‌ها هم‌سطح با زمین است. در درون خانه‌های روستایی اقلیم خشك و گرم، از رنگ‌های روشن استفاده می‌شود. این خانه‌ها دیوارهای بلندی دارند كه از سایه آن برای خنك شدن استفاده می‌گردد.اغلب خانه‌های روستایی مناطق مركزی ایران دارای حیاط و حوض هستند.

 

خانه روستایی چیست ؟-vECaqvMbPT

نواحی سرد و كوهستانی

شهرهای تبریز، ارومیه، سنندج، كرمانشاه دارای آب و هوایی سرد و خشك هستند كه خانه‌های روستایی با توجه به آن اقلیم ساخته شده‌اند. خانه‌های روستایی این مناطق رو به آفتاب هستند و یكدیگر را محصور كرده‌اند. مصالح ساختمانی تیره رنگ و از جنس سنگ است. دیواره‌ها قطور و اتاق‌ها كوتاه هستند.

خانه روستایی چیست ؟-fpdrbSlhDK

نواحی گرم و مرطوب

نوار ساحلی خلیج فارس و دریای عمان همانند شهرهای اهواز، بوشهر، بندرعباس و زاهدان در اقلیم گرم و خشك قرار دارند. در شهرهای مختلف این مناطق با توجه به فاصله از ساحل دریا هركدام از خانه‌های روستایی از مصالح متفاوتی مانند خشت، آجر، سنگ‌های رسوبی و نی استفاده می‌كنند. اغلب خانه‌های روستایی جنوب ایران با شكل‌های مختلف حصیر تزیین شده‌اند.

در خانه‌های روستای جنوب ایران از رنگ های روشن در خانه های روستایی این مناطق استفاده شده و بناها دارای حیاط مركزی هستند. استفاده از بادگیرها در ساخت خانه‌های مناطق گرم و مرطوب امری طبیعی است. سیستم سرمایشی خانه‌های روستایی جنوب ایران پنكه، كولر گازی و یا اسپیلیت است. با توجه به آب و هوای گرم این مناطق، اغلب بخاری برقی بعنوان سیستم گرمایشی در نیمه دوم سال كفایت می‌كند.

 

خانه روستایی چیست ؟-SUefmtGy4h