ریپورتاژ آگهی
روستای تالون

روستای تالون

روستای تالون در دهستان سولقان كه مركز آن بخش كن است قرار دارد. رودخانه كن از سمت چپ روستای تالون می‌گذرد كه در فصل بهار و تابستان آب و هوای ییلاقی به آن می‌بخشد.
  • 1400/12/29
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : ر 6 كیلومتری شمال روستای رندان
تلفن : 66059000-021

روستای تالون در دهستان سولقان كه مركز آن بخش كن است قرار دارد. رودخانه كن از سمت چپ روستای تالون می‌گذرد كه در فصل بهار و تابستان آب و هوای ییلاقی به آن می‌بخشد. اما در فصل سرما به قدری هوا سرد است كه بعضی از ساكنان روستای تالون به جایی دیگر مهاجرت می‌كنند.روستای تالون كه در برخی از نقاط تابلوی آن با عنوان طالون دیده می‌شود در فاصله ۶ كیلومتری شمال روستای رندان قرار دارد. روستای سنگان نیز در ۲۰ كیلومتری جنوب غربی روستای طالون قرار گرفته است. آزاد راه تهران شمال میان روستای تالون و سایر روستاهای دهستان سولقان مانند سنگان، واریش، وردیج، كشار سفلی و باغ دره فاصله انداخته است. تونل تالون در قطعه یك آزادراه تهران – شمال در شمال روستای تالون قرار گرفته است كه دومین تونل بزرگ جاده‌ای ایران به شمار می‌آید. برای رفتن به روستای تالون از بزرگراه آبشناسان یا همت وارد بلوار كوهسار شوید و ۳۰ كیلومتر به سمت شمال حركت كنید تا به روستای تالون برسید. روستای تالون نه تنها پر از درختان گیلاس، آلبالو، سیب، هلو، گلابی و گردو است بلكه جاهای دیدنی هم دارد كه می‌توان به عنوان سفر یكروزه به آن‌جا رفت. با ما در سایت جاده همراه بمانید.

روستای تالون-e70cVT4lk2

آبشار تالون

آبشار تالون در فصل گرما بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. برای رسیدن به آبشار تالون در جاده امامزاده داود با گذر از منطقه سولقان در سمت چپ به دو راهی رندان می‌رسید. پس از طی مسافتی كوتاه، روستای رندان را پشت سر بگذارید تا به دو راهی برسید. با رفتن به سمت چپ دو راهی به آبشار تالون می‌رسید كه در نزدیكی آزاد راه تهران شمال قرار دارد. آبشار در فصل بهار، تابستان و اوایل پاییز مورد استقبال خانواده‌ها و افراد قرار می‌گیرد اما گاه در فصل سرد سال یخ می‌زند كه باز هم در نوع خود تماشاییست. در قسمت پایین آبشار تالون تعداد زیادی درخت گردو دیده می‌شود. اگر آبشار را بالا بروید به قله تالون می‌رسید.

روستای تالون-edbLc3Lta8

كوهنوردی در تالون

تالون از آن دسته روستاهایی است كه مسیر صعود قله قرار دارد بنابراین كوهنوردان از آن جا عبور می‌كنند. قله تالون معروف‌ترین قله‌ی روستای تالون است. قله‌های لوارك و رندان نزدیك به قله تاون هستند كه بر فراز آن‌ها می‌توان سایر قلل را دید. كوهنوردی علم، دانش و تجهیزات خاص خود را می‌طلبد. در صورتی كه با آن آشنایی ندارید حتما از یك راهنما كمك بگیرید. در مسیر كوهستان روستای تالون گونه‌های گیاهی دارویی مانند كاسنی، شیر خشت، گلسنگ، كنگر، گون و … وجود دارد.

استخر پرورش ماهی

روستای تالون آب و هوای سردی دارد طوری كه گاه آب یخ می‌بندد. شاید با این حال تصور كنیم كه امكان هیچگونه كارآفرینی در این روستا وجود نداشته باشد. اما برادران فاضلی با ایجاد استخر پرورش ماهی نشان دادند كه هیچ كاری غیر ممكن نیست. با رسیدگی‌های به موقع و اصولی و استفاده از آب تمیز، ماهیان این استخر بسیار گوشت لذیذی دارند. در سفر به روستای تالون فرصت بازدید و خرید ماهی با كیفیت از استخر پرورش ماهی برادران فاضلی را از دست ندهید.

روستای تالون-c7WfxAH0or