ریپورتاژ آگهی
تنگ خانی

تنگ خانی

در جنوب شیراز در منطقه سیاخ دارنگون دره های بسیار زیبا است كه نهری كوچك از میان ان جاریست و در ان دره كه به دامنه های كوه دلو ختم می شود انواع درختان زیبا وجود دارد.
  • 1400/12/29
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : دره ها و تنگ های ایران
آدرس : جنوب شیراز در منطقه سیاخ دارنگون
تلفن : 66059000-021

در جنوب شیراز در منطقه سیاخ دارنگون دره های بسیار زیبا است كه نهری كوچك از میان ان جاریست و در ان دره كه به دامنه های كوه دلو ختم می شود انواع درختان زیبا وجود دارد.تنگ خانی در ۲۹ كیلومتری شهرستان شیراز در نزدیكی روستای دارنگون و در مجاورت رودخانه قره آغاج واقع شده است .اختلاف درجه حرارت این تنگه با نورآباد در روزهای گرم تابستان، گاه به بیش از ده درجه سانتی گراد می‌رسد.

تنگ خانی با دمای میانگین ۲۰ درجه سانتی گراد در تابستان از توانمندی جاذبه گردشگاهی قابل توجه در جذب گردشگران برخوردار است.این منطقه از مناطق گرمسیر محسوب می‌شود و میانگین درجه حرارت آن در تابستان در حدود ۳۰ درجه سانتی گراد بالای صفر است.درختان گردوی تنومند منطقه، عمری طولانی دارند. بعضی از این درختان تا شعاع ۱۰-۱۵ متری از ورود نور آفتاب به زیر درختان جلوگیری می‌كنند.
فصل تابستان و بهار بهترین زمان است برای بازدید كه گردشگرها از طبیعت زیبای آن استفاده می‌كنند.تنگ خانی مناسب صخره نوردی و كوهنوردی بوده و در موقعیت جغرافیایی N292320 E521940 در استان فارس قرار دارد.

این تنگه در زیر حوزه تنگ بوان قرار دارد كه موجب تامین آب شیرین و ایجاد آبشارهای كوچك و متعدد در فصل بهار در جداره صخره‌ای شده‌است.از گذشته عشایر ممسنی از تنگ خانی به عنوان ییلاق استفاده می‌كردند.این تنگه به علت مجاورت با روستای دارنگون دارای آب آشامیدنی و برق است. همچنین راه ارتباطی تنگ خانی اسفالت است.

تنگ خانی-PTu0RzhnFM