ریپورتاژ آگهی
روستای یهر دماوند

روستای یهر دماوند

روستای یهر در ۳۵ درجه و ۴۱ دقیقه و ۹/۴۸ ثانیه و در ۵۲ دقیقه و ۷/۳۰ثانیه طول جغرافیایی و در ارتفاع ۲۳۶۱ متر از سطح دریا قرار دارد . روستای یهر برخلاف دیگر روستاهای این منطقه كه عمدتا در طرفین یا یك سمت از رودخانه دلچایی واقع شده اند
  • 1400/12/29
  • استان : تهران
  • شهر : دماوند
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : استان تهران، شهرستان دماوند، بخش مركزی، دهستان ابرشیوه
تلفن : 66059000-021

روستای یهر دماوند كه در بالای تپه قرار دارد و مثل همه روستاها ست با همان صمیمیت و صفا و سادگی . روستای یهر در ۳۵ درجه و ۴۱ دقیقه و ۹/۴۸ ثانیه و در ۵۲ دقیقه و ۷/۳۰ثانیه طول جغرافیایی و در ارتفاع ۲۳۶۱ متر از سطح دریا قرار دارد . روستای یهر برخلاف دیگر روستاهای این منطقه كه عمدتا در طرفین یا یك سمت از رودخانه دلچایی واقع شده اند بر بالای یكی از ارتفاعات شرقی رودخانه احداث شده است .

روستای یهر دماوند-oGc5pSZMhz

روستای یهر با توجه به موقعیت قرار گیری در یال كوهی بلند و اشراف كامل آن بر دره ای كه رودخانه دلیچایی در آن جریان دارد هویت خاص یافته و دارای بافت سنتی زیبایی نظیر ماسوله می باشد و خانه های آن عمدتا با خاك قرمز احداث شده اند . در فاصله ۵۷۰ متری جنوب شرقی روستای یهردر ارتفاع ۲۳۲۸ نار لز سطح دریا و بر بالای تپه ای كه امتداد ارتفاعاتی می باشد كه روستا بر فراز آن قرار دارد ، بقایای قلعه ای دیده می شود كه به قلعه تیموری یهر شهرت دارد . آنچه كه از بقایای قلعه در حال حاضر قابل رویت است ، دیواری به طول ۶ متر و عرض یك متر و اطاقی در سمت چپ آن می باشد كه متاسفانه بر اثر حفاری های غیر مجاز بخش اعظم آن تخریب شده است . در سطح تپه سفال های به رنگ قرمز دیده می شود كه بخشی از آنها ظریف و بخش دیگر ترد و شكننده و دست ساز به نظر می رسد .

 

روستای یهر دماوند-Cpco8YpdAA
از وضعیت كلی قلعه چنین استنباط می شود كه بیشتر كاربرد دیدبانی داشته و بسیار محدود بوده است . با توجه به نوع سفال های اندك یافته شده و مقایسه آن با موارد مشابه قدمت قلعه به قرون اولیه اسلام می رسد .
یهر به معنای زین پوش اسب است. هم اكنون مردم یهر به زبان مازنی صحبت می كنند و سخت پایبند به نظام انقلاب اسلامی و با ایمان و استقامت در برابر مشكلات و سختی ها مقاومت می كنند. شغل اصلی مردم یهر كشاورزی و شغل جوانان خیاطی و تعدادی هم كارمندان و یا در شركت ها در كارهای صنعتی تخصص دارند. در كار های گروهی خیلی متحد هستند و در احترام گذاشتن به بزرگترها حرف اول را می زنند و پیر مردهای ده جایگاه مناسبی در بین جوانان دارند.

روستای یهر دماوند-MhIfQHkLQl

روستای یهر دماوند-hNIitnCQro