ریپورتاژ آگهی
روستای مركیه صومعه سرا

روستای مركیه صومعه سرا

روستای مركیه مركز دهستان مركیه است. در روستای مركیه استان گیلان، تا چشم كار می‌كند فضای سبز و مزارع برنج دیده می‌شود. برنج، حبوبات و انواع سبزی‌ها از محصولات مهم مركیه هستند
  • 1400/12/28
  • استان : گيلان
  • شهر : صومعه سرا
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : بخش میرزا كوچك خان جنگلی شهرستان صومعه سرا
تلفن : 66059000-021

روستای مركیه مركز دهستان مركیه است. در روستای مركیه استان گیلان، تا چشم كار می‌كند فضای سبز و مزارع برنج دیده می‌شود. برنج، حبوبات و انواع سبزی‌ها از محصولات مهم مركیه هستند كه اقتصاد عمده مردم بر پایه این محصولات استوار است. در روستای مركیه امكاناتی همچون مسجد، خانه بهداشت، صندوق پست، دفتر مخابرات، تلفن، برق و حمام وجود دارد. راه اصلی آن جاده گیلوان – ماسال است كه آسفالته می‌باشد. اولسبلانگاه گیلان نیز در امتداد همین جاده قرار گرفته است و فاصله آن تا مركیه ۲۵ كیلومتر می‌باشد.

روستای مركیه صومعه سرا-uo5dhwlvNy
شهرستان صومعه سرا در غرب استان گیلان قرار دارد. صومعه سرا دارای سه بخش مركزی، تولمات و میرزا كوچك جنگلی است. در بخش میرزا كوچك جنگلی، دهستان باصفا و زیبایی به نام مركیه قرار گرفته است. دهستان معروف طاهر گوراب صومعه سرا در ۱۴ كیلومتری شمال دهستان مركیه و شهرستان فومن در ۳۰ كیلومتری جنوب دهستان مركیه قرار دارد. بالا بلگور، پایین بلگور، سیاه اسطلخ، سه شنبه، پشتمسار و مركیه از روستاهای دهستان مركیه هستند.

روستای مركیه صومعه سرا-53hOgimYVw

روستای بالا بلگور با ۱۶۲ خانوار و ۵۶۲ نفر جمعیت (۲۵۹ مرد،۳۰۳ زن)، ۳۳۲نفر باسواد دارد. . فاصله تا مركز بخش۵/۵كیلومتر و راه اصلی آن آسفالت ست. دین اهالی اسلام، شیعه و زبان آنها فارسی با گویش گیلكی. دبستان دارد. در این روستا آب لوله كشی ، برق ، دفتر مخابرات، تلفن، حمام ،خانه بهداشت و مسجد وجود دارد. محصول مهم آن برنج است.

– روستای پایین بلگور با ۱۱۲ خانوار و ۳۹۰ نفر جمعیت (۱۷۳ مرد،۲۱۷ زن)، ۲۲۳ نفر باسواد دارد. . فاصله تا مركز بخش ۵/۶ كیلومتر و راه اصلی آن شوسه ست. دین اهالی اسلام، شیعه و زبان آنها فارسی با گویش گیلكی .دبستان دارد .در این روستا آب لوله كشی برق ،دفتر مخابرات ، تلفن ، و یك مسجد وجود دارد. محصول مهم آن برنج است.

– روستای پردسر با ۳۹ خانوار و ۱۲۹ نفر جمعیت (۶۶ مرد،۶۳ زن)، ۸۱ نفر باسواد دارد. . فاصله تا مركز بخش ۵/۵ كیلومتر و راه اصلی آن شنی ست. دین اهالی اسلام، شیعه و زبان آنها فارسی با گویش گیلكی .دبستان دارد. در این روستا برق ، دفتر مخابرات ، تلفن و گاز وجود دارد. محصولات مهم آن برنج و حبوبات است.

روستای مركیه صومعه سرا-9V8blOQk4h

– روستای پشتمسار با ۳۸۰ خانوار و ۱۴۳۸ نفر جمعیت (۶۸۱ مرد،۷۵۷ زن)، ۹۳۶نفر باسواد دارد. . فاصله تا مركز بخش۲ كیلومتر و راه اصلی آن آسفالت ست. دین اهالی اسلام، شیعه و زبان آنها فارسی با گویش گیلكی .دبستان دارد. در این روستا برق ، دفتر مخابرات ، تلفن ، خانه بهداشت و ۷ مسجد وجود دارد. محصولات مهم آن برنج ، حبوبات و انواع سبزیهاست.

– روستای خرف با ۳۶ خانوار و ۱۱۶نفر جمعیت (۵۴مرد،۶۲ زن)، ۷۵ نفر باسواد دارد. . فاصله تا مركز بخش ۵/۸ كیلومتر و راه اصلی آن شوسه ست. دین اهالی اسلام، شیعه و زبان آنها فارسی با گویش گیلكی . در این روستا برق ، دفتر مخابرات و یك مسجد وجود دارد. محصول مهم آن برنج است.

 

روستای مركیه صومعه سرا-xfd0ITF0Dt

– روستای سه شنبه با ۱۰۵ خانوار و ۳۵۹ نفر جمعیت (۱۵۵ مرد،۲۰۴ زن)، ۲۲۳ نفر باسواد دارد. فاصله تا مركز بخش ۵/۶ كیلومتر و راه اصلی آن شنی ست. دین اهالی اسلام، شیعه و زبان آنها فارسی با گویش گیلكی .دبستان دارد. در این روستا آب لوله كشی ، برق ، دفتر مخابرات ، تلفن و یك مسجد وجود دارد. محصول مهم آن برنج است.

– روستای سیااسطلخ با ۱۱۳خانوار و ۳۸۸ نفر جمعیت (۱۸۰ مرد،۲۰۸ زن)، ۲۶۶ نفر باسواد دارد. . فاصله تا مركز بخش ۱۱ كیلومتر و راه اصلی آن آسفالت ست. دین اهالی اسلام، شیعه و زبان آنها فارسی با گویش گیلكی . دبستان دارد . در این روستا آب لوله كشی ، برق ، دفترمخابرات ، تلفن و ۲ مسجد وجود دارد. محصول مهم آن برنج است.

روستای مركیه صومعه سرا-1w3rzOBAcO

نحوه دسترسی به روستای مركیه

برای رفتن از تهران به مركیه می‌توان از طریق آزاد راه قزوین – رشت اقدام كرد. این مسیر حدود ۳۷۰ كیلومتر بوده و با ۵ ساعت رانندگی می‌توان به مركیه گیلان رسید. در مركیه می‌توان از خانه روستایی وینه و یا خانه روستایی ریژنه جهت اقامت استفاده نمود. در هر دوی این اقامتگاه‌ها، امكانات آسایشی مانند مبل، تلویزیون، پنكه، بخاری، وسایل خواب و تخت خواب وجود دارد. در اقامتگاه‌های وینه و ریژنه می‌توانید به دلخواه خود غذا بپزید یا سفارش دهید. طبیعت زیبای محوطه مكانی دنج برای خوردن چای زغالی و بهره‌مند شدن از هوای پاك و دلپذیر روستا است.

روستای مركیه صومعه سرا-GEZnHJ4ZZF

جاهای دیدنی اطراف مركیه

اكنون كه دریافتیم مركیه كجاست، چند شهر مهم در اطراف مركیه قرار دارد. همراه ما باشید تا مناطق دیدنی استان گیلان در پیرامون مركیه را بشناسیم تا در سفر به مركیه از فرصت پیش آمده برای دیدن مناطق و جاذبه های گردشگری استان گیلان استفاده كنیم.

قلعه رودخان

قلعه رودخان یادگار دوران ساسانیان و سلجوقیان است. قلعه رودخان با نام دژ رودخان یا قلعه حسامی نیز شناخته می‌شود. قلعه رودخان در ۲۰ كیلومتری جنوب غرب فومن قرار دارد و با مركیه حدود یك ساعت فاصله دارد. برای رفتن به قلعه رودخان فومن، می‌توان از جاده قلعه رودخان یا از راه ابریشم اقدام كرد كه حدود ۵۰ كیلومتر راه است. قلعه بر فراز ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن و در روستای رودخان به عنوان دژ نظامی حكومتی در گیلان بنا شده است. رودخانه دژ رودگان یا روگان از كنار قلعه تاریخی رودخان می گذرد. برای بالا رفتن و رسیدن به داخل قلعه باید ۹۳۵ پله از روستای رودخان بالا رفت به همین دلیل هزار پله نام دیگر این قلعه است. بهترین زمان سفر برای دیدن چنین قلعه‌ای در دل كوه و جنگل، از فروردین ماه تا آبان است.

آبشار ویسادار

سومین آبشار بلند گیلان، آبشار ویسادار است. محوطه آبشار ویسادارپر از آلاچیق و مغازه‌های قلیان، چای، تنقلات و كبابی است كه باعث استقبال مسافران از این منطقه می‌شود. آبشار ویسادار در شمال غرب استان گیلان، رضوانشهر قرار دارد و از مركیه حدود ۵۵ كیلومتر فاصله دارد. رشته كوه‌های سرسبز تالش و سواحل دریای خزر اطراف آبشار ویسادار را محاصره كرده‌اند.

 

روستای مركیه صومعه سرا-wsuNSKYK4q

جنگل گیسوم

در حدود ۵۰ كیلومتری شمال مركیه، جنگل‌های سرسبز گیسوم قرار دارد. درختان سر به فلك كشیده دو طرف راه گیسوم گیلان را احاطه كرده‌اند و منظره‌ بی‌نظیری را به وجود آورده‌اند. پارك جنگلی گیسوم در شمال غرب دریای خزر، با درختان شمشاد و انجیر، تفریحات و امكاناتی همچون هتل، پلاژ، مناطق پیك نیك، كمپینگ، ساحل شنی، جت اسكی، پاراسل، پاراگلایدر و اسب سواری از جذاب‌ترین قسمت‌های تالش گیلان است.

ماسوله

ماسوله در جنوب غرب فومن، روستایی زیبا، سنتی و پلكانی است. گردشگران بسیاری به این روستا سفر می‌كنند تا از نزدیك چنین روستایی را ببینند كه حیاط هر خانه، سقف خانه دیگریست. در سفر به ماسوله كه در ۵۰ كیلومتری جنوب مركیه قرار دارد بازدید از موزه مردم شناسی ماسوله، آبشارهای ماسوله، بازار ماسوله و بقعه عون بن علی را فراموش نكنید.

روستای مركیه صومعه سرا-BX0Dcff5UL

ماسال

ماسال را می‌توان نزدیك‌ترین مكان به مركیه دانست كه حدود ۳ كیلومتر با مركیه فاصله دارد. برای رفتن به ماسال از مركیه كافی است وارد جاده گیلوان – ماسال شوید. ماسال در میان كوه‌های تالش قرار گرفته است و آب وهوای بكر آن مرطوب و معتدل است. بوستان ساحلی ماسال، غارها، آبشارها و بام ماسال از مناطق دیدنی ماسال هستند.

روستای مركیه صومعه سرا-9euMOP7isY