ریپورتاژ آگهی
تنها ۴ درصد تالاب بین المللی گاوخونی رطوبت دارد

تنها ۴ درصد تالاب بین المللی گاوخونی رطوبت دارد

مدیركل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: تنها چهار درصد تالاب گاوخونی رطوبت دارد و ۹۶ درصد آن خشك شده است.منصور شیشه فروش روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:
  • 1400/12/28
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : اخبار گردشگری
آدرس : شهرستان ورزنه استان اصفهان
تلفن : 66059000-021

مدیركل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: تنها چهار درصد تالاب گاوخونی رطوبت دارد و ۹۶ درصد آن خشك شده است.منصور شیشه فروش روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تخصیص نیافتن حقابه زیست محیطی به‌صورت منظم در سال‌های گذشته و البته تا حدودی كاهش بارش‌ها چنین شرایط نامناسبی را برای این عرصه زیست محیطی گرانبها بوجود آورده است.وی با بیان اینكه تعداد پرندگان مهاجر این تالاب به كمتر از ۲ هزار قطعه كاهش یافته است اظهارداشت: ادامه این شرایط وضعیت آن را روز به روز بدتر می‌كند و جانوان بیشتری را تهدید خواهد كرد.مدیركل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینكه تالاب گاوخونی در سال ۱۳۷۵ زیر پوشش تالاب‌های بین‌المللی كنوانسیون رامسر قرار گرفت خاطرنشان كرد: بر همین اساس حمایت و توجه به آن نه تنها از بعد استانی بلكه از ابعاد ملی و بین‌المللی ضروری است.

تنها ۴ درصد تالاب بین المللی گاوخونی رطوبت دارد-Lhe8nc5Fpy

شیشه فروش با تاكید بر اینكه خشك شدن تالاب خطرات متعددی مانند انتشار ریزگردها را در پی دارد اظهارداشت: بر مبنای مطالعات صورت گرفته این ریزگردها تا شعاع هزاران كیلومتری و افزون بر هفت استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی اضافه كرد: جاری سازی دائمی رودخانه زاینده رود، جلوگیری از برداشت‌های بی رویه و غیرقانونی از منابع آبی بالادست منطقه و كمك در راستای اجرای طرح های انتقال آب به حوضه آبریز زاینده رود چاره ساز این معضل است.

مدیركل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: متولیان امر باید برای تخصیص حقابه زیست محیطی و زنده نگه داشتن این تالاب كه عرصه های زیست محیطی و بسیار ارزشمند است بیش از گذشته بكوشند.

تالاب بین‌المللی گاوخونی واقع در شرق اصفهان یكی از بزرگترین و مهمترین تالاب‌های ایران محسوب می‌شود و در طول تاریخ علاوه بر ایجاد فضای فرح بخش در شرق اصفهان، مامنی برای پرندگان مهاجر و جانوران آبی و منبع درآمد و آسایش ساكنان این منطقه بوده است.

این تالاب كه منطقه‌ای به وسعت ۴۷۶ كیلومتر مربع در ۱۶۷ كیلومتری جنوب شرق اصفهان در كنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه‌های شنی قرار دارد و در یك دهه گذشته در مدت كوتاهی آب در آن جریان داشت.
برداشت‌های بی رویه و غیرقانونی در بالادست، كاهش آب ورودی، تغییر اقلیم و خشكسالی و تامین نشدن حقابه‌های طبیعی از جمله چالش‌هایی عنوان می‌شود كه حیات این تالاب را به خطر انداخته و به گفته مسوولان و كارشناسان محیط زیست، ادامه این روند می‌تواند تالاب گاوخونی را به كانون تولید گرد و غبار تبدیل كند و تا شعاع زیادی را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین تامین حقابه آن ضروری است.

زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۰۰ كیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مركزی ایران است كه از كوه‌های زاگرس مركزی بویژه زردكوه سرچشمه می‌گیرد و در كویر مركزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه كه نقشی اصلی و مؤثر در پایداری محیط زیست، تامین آب آشامیدنی، حیات محیط زیست، رونق كشاورزی، اقتصاد و گردشگری منطقه مركزی و هستی تالاب گاوخونی دارد، در دهه‌های اخیر به ‌علت برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراكم جمعیت و تا حدودی كاهش نسبی بارندگی‌ها، به یك رودخانه با جریان دوره‌ای تبدیل و در پایین دست اغلب در فصول گرم و حتی روزهای سرد سال مانند چنین روزهایی كه در حال سپری كردن هستیم با خشكی مواجه شده است