ریپورتاژ آگهی
انواع سوپ و آش مناسب ماه رمضان

انواع سوپ و آش مناسب ماه رمضان

ماه مبارك رمضان ماه مهمانی خدا نزدیك است . سفره افطار و سحر برای روزه داران بسیار لذتبخش است . كاسه آش و حلیم و سوپ نیزپای ثابت بیشتر سفره های افطاری می باشد .
  • 1400/12/28
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : غذاهای محلی ایران

ماه مبارك رمضان ماه مهمانی خدا نزدیك است . سفره افطار و سحر برای روزه داران بسیار لذتبخش است . كاسه آش و حلیم و سوپ نیزپای ثابت بیشتر سفره های افطاری می باشد . در این مطلب انواع سوپ و آش مناسب ماه رمضان را برایتان جمع آوری كرده ایم تا به راحتی با طرز تهیه آنها آشنا شده و با درست كردن آنها سفره های خود را رنگین كنید . انواع آش و سوپ برای ماه رمضان وجود دارند كه مقوی هستند و می توانند نیاز بدن شما را تا حد زیادی برآورده كنند و با خوردن آن ها سالم و قوی بمانید و كمتر احساس گرسنگی و تشنگی كنید. پس با ما همراه باشید .

سوپ ماهیچه

مواد لازم
ماهیچه گوسفندی: ۱۰۰ گرم
پیاز: ۱ عدد متوسط
نخود: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی
ورمیشل: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی
هویج: ۱ عدد بزرگ
جعفری و تره خرد و ساطوری شده: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی
نمك و فلفل: به میزان لازم
آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
طرز تهیه
پیاز را به صورت نگینی یا خلالی خرد و با مقداری روغن یا كره در روغن سرخ كنید تا سبك و طلایی شود. ماهیچه را به آن اضافه كنید. زردچوبه و فلفل را به مواد داخل قابلمه بیفزایید و تفت دهید تا طعم خام آن ها گرفته شود. بعد از این كه گوشت تغییر رنگ داد، به آن آب جوش اضافه كنید.نخود را از قبل به مدت حداقل ۲ ساعت یا از شب قبل خیس كنید و به گوشت اضافه كنید. در ظرف را بگذارید و حرارت را پایین بیاورید تا به مدت حداقل ۲ تا ۳ ساعت گوشت و نخود با هم بپزند. می توانید از زودپز هم استفاده كنید تا گوشتتان زودتر بپزد.بعد از اینكه گوشت نرم شد، هویج را به صورت دلخواه (حلقه ای یا نگینی) برش بزنید و به قابلمه اضافه كنید. وقتی هویج، گوشت و نخود پختند و كاملا نرم شدند، ورمیشل را اضافه كنید. ۵ دقیقه بعد، جعفری و تره خرد و ساطوری شده را اضافه كنید. اجازه دهید ۱۵ دقیقه مواد با هم بپزند و بعد آبلیمو و نمك را اضافه كنید. ۵ دقیقه بعد سوپ ماهیچه را بچشید و از طعم آن مطمئن شوید. مواد را مدام هم بزنید تا ته نگیرد. سپس شعله گاز را خاموش كنید. سوپ را در ظرف مناسب سرو و میل كنید. در طرز تهیه انواع آش و سوپ برای افطار و سحر ماه رمضان به مقدار نمك غذا توجه كنید.

انواع سوپ و آش مناسب ماه رمضان-ddohfCYbDI

آش برنج

اگر به دنبال یك آش می گردید كه هم پخت بسیار راحتی داشته باشد و هم زود بپزد، آش برنج مخصوص شماست. در طرز تهیه آش برنج، از مواد ساده ای استفاده می شود و بسیار هم مقوی است.
مواد لازم
برنج: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی
عدس: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی
پیاز: ۱ عدد متوسط
گوشت چرخ كرده: ۲۰۰ گرم
سبزی آش: ۲۰۰ گرم
زردچوبه: به میزان لازم
نمك و فلفل: به میزان لازم
طرز تهیه
یك قابلمه را روی حرارت بگذارید و برنج و عدس را در آن بریزید. روی آن را آب بریزید. حدود ۳ لیوان دسته دار فرانسوی آب كافی است. در ظرف را بگذارید تا آب جوش بیاید و حرارت را كم كنید تا مواد به خوبی نرم شوند و بپزند. سپس سبزی آش را اضافه كنید. ۱ پیاز را جداگانه خلالی و سرخ كنید و به آن زردچوبه اضافه كنید. اجازه دهید پیاز سبك و طلایی شود.گوشت چرخ كرده را به پیاز اضافه كنید. وقتی طعم خامی گوشت چرخ كرده گرفته شد، آن را به مخلوط برنج و عدس اضافه كنید. اجازه دهید مواد یك بار دیگر و به مدت حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با هم بپزند. در این فاصله برای طعم بهتر به آش می توانید كمی آبلیمو یا آب نارنج هم اضافه كنید. وقتی همه مواد یكدست شدند، آن را در ظرف مناسب سرو كنید. می توانید به صورت جداگانه نیز پیاز داغ درست كنید و روی آش را تزیین كنید.

انواع سوپ و آش مناسب ماه رمضان-sSHFVQKGJf

آش نخود

معمولا آش نخود را به عنوان آش افطار و برای روزه داران درست می كنند. این آش از مواد متنوع و در عین حال در دسترسی تهیه می شود.

مواد لازم
نخود: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی
هویج: ۱ عدد متوسط
ساقه كرفس خرد شده: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی
سیب زمینی: ۱ عدد متوسط
كدو: ۱ عدد
جعفری خرد و ساطوری شده: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی
ریحان خرد و ساطوری شده: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی
گوجه فرنگی: ۳ عدد بزرگ
نمك، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
روغن زیتون یا كره: به میزان لازم

طرز تهیه
نخود را از شب قبل بخیسانید تا نفخ آن گرفته شود. یك قابلمه را روی حرارت بگذارید. نخود را در آن بریزید و روی آن را با آب بپوشانید. بعد از جوش آمدن آب، حرارت را كم كنید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید به خوبی بپزد. سیب زمینی، گوجه فرنگی و هویج را نگینی خرد كنید. ساقه كرفس را ریز خرد و به قابلمه نخود اضافه كنید. می توانید گوجه فرنگی را رنده یا اینكه از ۱ قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی استفاده كنید.سبزی ها را در این مرحله به مواد اضافه كنید و اجازه دهید همه مواد روی حرارت ملایم، به مدت ۳۰ دقیقه با هم بپزند. وقتی همه مواد كاملا پختند و یكدست شدند، روی آش را روغن زیتون یا كره بریزید و آش را در ظرف مناسب سرو كنید. در صورت تمایل می توانید روی آن را با پیاز داغ و نعنا داغ هم تزیین كنید.

انواع سوپ و آش مناسب ماه رمضان-b1MLxafbkA

آش جو

مواد لازم
كشك ۲۵۰ گرم
ادویه و نمك بi مقدار لازم
پونه كوهی قاشق غذا خوری
سیر دو تا سه حبه
پیاز متوسط یك عدد
سبزی آش یك كیلو
نخود، انواع لوبیا، عدس، ماش (از هر كدام ) نصف پیمانه
جو پوست كنده ۲ پیمانه
گندم با پوست ۱ پیمانه
پودر گردو ( برای هر بشقاب) یك تا دو قاشق غذا خوری
طرز تهیه
همه حبوبات را صبح خیس كرده، بعد از ظهر بار بگذارید، بعد پیاز را اضافه كرده تا بمرور بپزد.سپس سبزی را افزوده تا بپزد و در آخر پونه و نمك را اضافه كرده و به آرامی هم بزنید تا آش جا بیفتد و لعاب دهد.
طریقه آماده كردن كشك :
كشك را با دو تا سه لیوان آب خیس كرده با یك حبه سیر و یك قاشق مربا خوری پونه كوهی یا نعناع خشك افزوده، همه را با هم در مخلوط كن ریخته چند دقیقه ای بمرور مخلوط كنید.
در صورت مصرف آش بهتر است بمقدار كم باشد، در غیر این صورت به عنوان یك وعده غذا باشد.

انواع سوپ و آش مناسب ماه رمضان-l0B13WPq6c

آش آبغوره

آش یكی از خوراكی های مورد علاقه ایرانیان در سفره های افطار ماه رمضان است. این بار برای سفره افطارتان آش آبغوره را امتحان كنید.

مواد لازم 

بلغور پخته گندم یك لیوان
برنج نصف لیوان
بال و گردن مرغ ۲۰۰ گرم
لوبیا سفید نصف لیوان
نخود نصف لیوان
عدس یك‌ سوم لیوان
سبزی آش ۵۰۰ گرم
نعنا داغ و پیاز داغ از هر كدام پنج قاشق غذاخوری
آبغوره یك لیوان
نمك و فلفل و زردچوبه به میزان لازم

سبزی آش : شامل تره، جعفری، گشنیز، شوید و اسفناج

طرز تهیه 
ابتدا حبوبات را از شب قبل خیس و آب آنها را چند بار عوض كنید و سپس بپزید.
مرغ را هم پخته و از استخوان جدا كنید و همه مواد را درون قابلمه بریزید و با آب مرغ بپزید.
نیمی از پیاز داغ را به همراه سبزی خرد شده و نمك و فلفل و زردچوبه به مواد آش اضافه كنید و بگذارید كاملا پخته شده و آش جا بیفتد و به غلظت كافی برسد.
در انتها آبغوره را افزوده و بعد در ظرف مناسب بكشید و روی آش را با نعنا داغ و كمی پیاز داغ تزئین كنید.

انواع سوپ و آش مناسب ماه رمضان-V0IUoYjZRJ

آش دوغ

شاید تاكنون نام آش دوغ را شنیده یا طعم آن را در سفر به اردبیل یا سرعین چشیده باشید. امروز دستور پخت این آش خوشمزه محلی را آموزش خواهم داد. امیدوارم مورد پسند شما عزیزان قرار بگیرد.
مواد لازم
نخود (پخته شده) ۱.۵ پیمانه
برنج (برنج ایرانی) ۱ پیمانه
ماست (پرچرب) ۲ لیتر
دوغ (دوغ محلی ترجیحا) ۲ لیتر
سبزیجات (تره، گشنیز، برگ سیر تازه) نیم كیلو
تخم مرغ ۱ عدد
گوشت چرخ كرده (با چربی كم) ۲۵۰ گرم
نعنا خشك (برای تزیین) به مقدار لازم
نمك و فلفل سیاه به مقدار لازم
پیاز (رنده و آب گرفته شده) ۱ عدد
روغن (برای سرخ كردن گوشت قلقلی) به مقدار لازم
طرز تهیه
ابتدا ماست را با همزن برقی یا دستی به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه آنقدر هم می‌زنیم تا كاملا شل شود.سپس كم كم دوغ را به ماست اضافه كرده و باز هم میزنیم تا كاملا یكدست شوند.یك عدد تخم مرغ را داخل مخلوط دوغ شكسته و باز هم می‌زنیم تا كاملا تخم‌مرغ باز شود. (تخم‌مرغ از بریدن دوغ در زمان پخت جلوگیری می‌كند)مخلوط دوغ و تخم مرغ را كه كاملا یكدست شده روی حرارت زیاد اجاق قرار می‌دهیم و با قاشق چوبی هم می‌زنیم( استفاده از قاشق چوبی به این دلیل است كه این آش نیاز به هم زدن طولانی مدت روی شعله را دارد و چون دسته قاشق چوبی كمتر داغ می‌شود دست نازتان نمی‌سوزد)در همین زمان یك پیمانه برنج خام را شسته و به مواد روی اجاق اضافه كرده و مرتب آن را هم می‌زنیم تا دوغ نبرد.
زمانی كه دوغ به غلظت مناسب رسید و قل زد گوشت قلقلی را اضافه می‌كنیم(۲۵۰ گرم گوشت چرخ كرده و یك پیاز رنده شده و آب گرفته و مقداری نمك و فلفل و یك قاشق مربا خوری نعنا خشك را با هم مخلوط كرده و به اندازه یك فندق در دست قلقلی می‌كنیم و كمی در روغن سرخ می‌كنیم)
اكنون نوبت سبزی‌هایی است كه از قبل آن ها را شسته و خرد كرده‌ایم را به آش اضافه می‌كنیم.(اگر برگ سیر تازه در دسترستان بود از ریختن آن به آش دریغ نكنید چرا كه طعم ویژه‌ای به آش می‌دهد)اكنون نوبت نخودهایی است كه از شب قبل خیسانده‌ و آب آن را ۲ بار عوض كرده‌ و پخته‌اید را به آش اضافه می‌كنیم.وقتی آش جوشید زیر حرارت را كم كرده و اجازه میدهیم تا رنگ سبزی‌ها تیره شود، بعد از جوشیدن آش باید حداقل نیم ساعت روی حرارت ملایم اجاق باشد.بعد از آماده شدن، آش را در ظرف مورد نظر ریخته و با نعنا و سیر داغ روی آن را تزیین می‌كنیم.

 

انواع سوپ و آش مناسب ماه رمضان-rDXwAUEF2T

 سوپ پیاز فرانسوی

اگر پیاز را فقط به عنوان یك جزو جدایی ناپذیر انواع خورش ها می دانید، باید بگوییم كه این گیاه، می تواند در طرز تهیه انواع آش و سوپ برای ماه رمضان معجزه كند. نگران نباشید! مطمئن باشید طعم این سوپ خوشمزه، شما را شگفت زده خواهد كرد. علاوه بر فواید زیادی كه پیاز دارد، خوشمزگی آن در سوپ هم حتما باورتان را عوض می كند. پس دست به كار شوید.

مواد لازم

پیاز: ۱۰ عدد متوسط

نان باگت: ۶ عدد

استاك مرغ یا گوشت: ۴ لیوان دسته دار فرانسوی

پنیر پیتزا: به میزان دلخواه

شكر: ۱ قاشق چای خوری

نمك و فلفل: به میزان دلخواه

روغن یا كره: ۵۰ گرم

طرز تهیه

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ پیاز فرانسوی، ابتدا پیازها را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن ها را به صورت نازك و خلالی خرد كنید. هر چه پیازها نازك‌ تر باشند، بهتر است. یك قابلمه را روی حرارت بگذارید و روغن یا ترجیحا كره را در آن بریزید تا ذوب شود و به دمای مناسب برسد. پیازها را در آن بریزید. در قابلمه را بگذارید و حرارت را پایین بیاورید. در این بین مدام به پیازها سر بزنید و آن ها را تفت بدهید تا نسوزند.بعد از این كه آب پیازها تبخیر شد، شكر را به آن ها اضافه كنید. شكر باید ذوب شود و پیازها هم طلایی و سبك شوند. حالا نوبت به آب مرغ می سد. حرارت را بالا ببرید تا آب مرغ جوش بیاید و شروع به قل خوردن كند. سپس حرارت را كم كنید. اجازه دهید پیاز و آب مرغ غلیظ شوند. نمك و فلفل را اضافه كنید.در این حین نان های باگت را در مایكروفر یا فر بگذارید تا حالت خشك و كریسپی پیدا كنند.

وقتی سوپ پیازتان قوام كافی پیدا كرد، نان برشته شده را در آن بیندازید و با قاشق فشار دهید تا آب سوپ را بگیرد و در آن فرو برود. پنیر پیتزا را به مواد داخل قابلمه اضافه كنید و اجازه دهید كاملا آب شوند. سوپ كه به غلظت دلخواهتان رسید، حرارت را متوقف و سوپ پیاز را در ظرف مناسب سرو كنید. این سوپ به راحتی می تواند تا حد زیادی گرسنگی شما را از بین ببرد و آب از دست رفته بدنتان را جبران كند.همان طور كه می دانید، ماهیچه حاوی مقدار زیادی پروتئین حیوانی است كه اگر با سبزیجات هم مخلوط شود، علاوه بر طعم عالی، بسیار مقوی هم خواهد بود. با دستور پخت زیر با ماهیچه یك سوپ خیلی خوشمزه برای افطاری و سحری ماه رمضان درست كنید.

 

 

انواع سوپ و آش مناسب ماه رمضان-0juxcODqZu

آش آبادانی

آش آبادانی یك آش بسیار خوشمزه و كش دار و غلیظه. این آش خیلی مقویه و به همین دلیل بومی های آبادان در وعده صبحانه میل می كنند. مردم آبادان معتقدند این آش را باید صبح خورد كه تا شب دوید و فعالیت كرد.معمولا آش آبادان خیلی تند تهیه میشه. در دیگر نقاط جنوب ایران، این آش برای ناهار و یا عصرانه هم سرو میشه.

مواد لازم
گوشت گوساله (مكعبی خردشده) ۲۵۰ گرم
برنج ۳۰۰ گرم
عدس (پاك و ریز خردشده) ۱۵۰ گرم
تره ۵۰۰ گرم
نخود ۷۵ گرم
لوبیا سفید ۷۵ گرم
پیاز (نگینی خردشده) ۲ عدد
زردچوبه (پودرشده) یك دوم قاشق چایخوری
روغن مایع (مخصوص سرخ‌كردن) به مقدار لازم
نمك و دانه فلفل سیاه (كوبیده‌شده) به مقدار لازم
فلفل قرمز (پودرشده) یك دوم قاشق چایخوری
نعناع خشك (پودرشده) ۲۰ گرم
گوشت چرخ‌كرده گوساله ۵۰ گرم
كشك مقداری برای تزیین
طرز تهیه
نخود و لوبیا را ۲۴ ساعت خیس كنید. برنج و عدس را ۴ ساعت قبل از پخت خیس كنید.آب روی نخود را خالی كرده و در قابلمه ای به مدت یك ساعت در آب بپزید.یكی از پیازها را رنده كرده و روی حرارت بگذارید تا كمی آبش برود.سپس كمی روغن ریخته و گوشت را به آن اضافه كنید. وقتی رنگ گوشت تغییر كرد زردچوبه را اضافه می كنیم.لوبیا سفید و گوشت را به قابلمه اضافه كنید. یگذارید مدت ۲ ساعت با حرارت ملایم بپزد.آب روی برنج و عدس را ریخته و به مواد اضافه كنید. اجازه دهید یك ساعت همه مواد با هم بپزد.
سپس تره، مقداری نمك، فلفل سیاه و فلفل قرمز را به قابلمه بیافزایید (در این حین، گهگاهی آش را هم بزنید تا ته نگیرد).
مقداری روغن مایع در تابه ای ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود (داغ نشود وگرنه نعنا تلخ و سیاه خواهد شد).سپس نعناع را به آن اضافه كنید. به محض این كه روغن داغ شد، تابه را از روی حرارت بردارید.یك پیاز دیگر را در تابه حاوی روغن حرارت داده شده تفت دهید تا طلایی شود.سپس گوشت چرخ كرده را به تابه اضافه كرده و تفت دهید تا تغییر رنگ دهد و آبِ گوشت كاملاً كشیده شود.در حین تفت دادن، گوشت را با قاشق چوبی از هم باز كنید.در پایان، كمی نمك و فلفل سیاه به آن اضافه كرده و تابه را از روی حرارت بردارید.پس از پختِ آش ، قابلمه را از روی حرارت بردارید و گوشت را از قابلمه خارج كنید.گوشت را ریش ریش كرده و كمی بكوبید و سپس آن را مجدداً به قابلمه برگردانید و هم بزنید.آش آبادانی را در ظرف مورد نظر بریزید، روی آن را با كشك، نعناع داغ و گوشت چرخ كرده تزیین و سرو كنید.

انواع سوپ و آش مناسب ماه رمضان-A3Yi97NkW3

آش كشك تبریز

آش كشك تبریز یكی از آش های خوشمزه و پرخاصیت آذربایجان شرقیه كه به آن گورودآش میگن. این آش از محبوبیت خاصی در تبریز برخورداره. اگه یك بار امتحانش كنید، مشتری دائمیش میشین .
مواد لازم برای ۱۰ نفر
یارما یا همون بلغور پخته یك پیمانه
برنج نیم دون دو پیمانه
لوبیا قرمز یا چیتی جدا پخته شده یك پیمانه
نخود پخته شده یك پیمانه
عدس كه از قبل خیس كردیم دو پیمانه
پیاز درشت دوعدد
كلم برگ نصف یك كلم متوسط
هویچ سه عدد متوسط
سبزی آش
پیاز داغ و سیر داغ و نعناع داغ و كشك به دلخواه
آب قلم فراوواااان
سبزی آش شامل : تره ، جعفری ، گشنیز ، اسفناج (كه برگ چعندر هم میشه)، ترخون یك دسته كوچك و ریحان سبز.
تره و جعفری از گشنیز و اسفناج كمتر باشه.
طرز تهیه
اول پیازها را ریز خرد می كنیم. اگه روغن آب كرده دنبه داشتیم كه عالی میشه و گرنه با روغن جامد تفت میدیم. در حدی كه سبك بشه.بعد بلغور و عدس و برنج خیس خورده را اضافه می كنیم و میگذاریم نیم پز بشن.حالا آب قلم را اضافه می كنیم. من معمولا آب اولیه رو كم میریزم و در این مرحله ۴ كاسه آش خوری آب قلم میریزم.به جوش كه بیاد كلم و هویج هایی كه نسبتا درشت خرد كردیم را اضافه می كنیم.بعد از یك ربع ساعت، سبزی های شسته و اونم نسبتا درشت خرد شده را هم اضافه می كنیم.
حدود ۴۵ دقیقه میگذاریم بپزه. در این مرحله نخود و لوبیای پخته شده را میریزیم.
این آش معمولا رشته نداره ولی اگه دوس داشتید كه خودمم دوس دارم رشته بزنید.در ابتدا برنجش را یك پیمانه می زنید و اینجا حدود یك سوم بسته رشته ریز خرد شده می ریزیم.مدام هم میزنیم تا جوش بیاد و درشو میگذاریم حدود نیم ساعت جا بیفته.
موقع سرو روی آش كشك را با كشك فراوان و پیاز داغ و سیر داغ و نعنا داغ تزیین می كنیم.حتما آش كشك تبریز را در خانه بپزید و از خوردن آن لذت ببرید.

انواع سوپ و آش مناسب ماه رمضان-R2bIkQ6DM8

آش گوجه فرنگی تبریز

آش گوجه فرنگی یا آبغورا آشی (بامادورآشی) یكی از آش های سنتی خوشمزه و پرطرفدار تبریزی است. آش گوجه انواع مختلفی دارد و در هر شهری به یك نام خوانده می شود. مواد مهم آن برنج، گوجه فرنگی و آبغوره است. اما در شهرهای دیگر از انواع حبوبات در تهیه این آش استفاده می كنند.
مواد لازم
گوجه فرنگی ۱ كیلو و ۵۰۰ گرم
غوره ۱/۲ لیوان
سبزی ۷۵۰ گرم (تره و جعفری به میزان مساوی)
پیاز ۲-۳ عدد متوسط
لوبیا چشم بلبلی ۱ لیوان
نعناع خشك ۲ قاشق غذاخوری
آبغوره ۱ لیوان
آب گوشت ۲-۳ لیوان
برنج ۱ استكان
نمك، فلفل، زردچوبه به میزان لازم
آش گوجه فرنگی تبریز
طرز تهیه
لوبیاها را حداقل ۶ ساعت خیس كرده و چند بار آبش را عوض می كنیم تا نفخ آور نباشد.در یك قابلمه جادار، مقداری روغن داغ كنید و پیاز را در آن سرخ كنید تا سبك شود.بعد مقداری زردچوبه به آن بیافزایید و بگذارید كاملا طلایی شود. نیمی از پیاز داغ را می توان برای تزیین برداشت.لوبیا را از آب در آورده و همراه پیاز تفت دهید و سپس ۵-۶ لیوان آب روی آن بریزید و بگذارید تا ۱ ساعت با حرارت متوسط و درب بسته بپزد.بعد از نرم شدن لوبیا، برنج را آبكش كنید و همراه با آب گوشت داخل قابلمه بریزید و مواد را هم بزنید و صبر كنید تا برنج كاملا باز شود.
بعد سبزی خرد شده را همراه با غوره داخل مواد بریزید. (دقت كنید آش در این مرحله نباید خیلی هم آب داشته باشد در همین حد كه آب روی سبزی را گرفته باشد كافی است).اگر نیاز به ریختن آب بود از آب جوش استفاده نمایید.درب قابلمه را ببندید و ۲۰ دقیقه بگذارید سبزی با درب بسته بپزید وجوش بیاید.گوجه ها را میكس كنید.۲۰ دقیقه بعد از ریختن سبزی، آب گوجه فرنگی را به آش اضافه كنید.حرارت را بالا ببرید و مدام آش را هم بزنید. گوجه فرنگی ها در ابتدا كمی كف می كند ولی بلافاصله برطرف خواهد شد.

در این مرحله ۱ قاشق نعناع خشك را بدون تفت دادن داخل آش بریزید و ادویه را هم اضافه كنید.حرارت زیر آش را ملایم كرده و ۳۰دقیقه بگذارید تا آش جا بیافتد و در این مدت هم بزنید تا ته نگیرد.بعد از جا افتادن آش آبغوره را داخل آش ریخته و حرارت را خاموش كنید و مدام هم بزنید تا آبغوره به خرد آش برود.آش گوجه فرنگی را با پیاز داغ و نعناع خشك تفت داده تزیین كنید.

 

انواع سوپ و آش مناسب ماه رمضان-QRhDyBIQqp

سوپ دال عدس

سوپ دال عدس یكی از ساده، سریع و خوشمزه ترین سوپ هایی هست كه درست كردم و همه هم دوست داشتن. این سوپ گزینه مناسبی برای افطار ماه رمضان هم هست.

مواد لازم
پیاز ۱ پیمانه
سیر ۳ حبه له شده
عدس قرمز ۱ پیمانه
۱ عدد گوجه رنده شده
۱ قاشق غذاخوری رب گوجه
كره ۵۰ گرم
روغن زیتون ۳ قاشق غذاخوری
نمك و فلفل و زردچوبه
خامه ۳ قاشق غذاخوری
آب مرغ یا عصاره مرغ ۲ پیمانه
دستور پخت
عدس و آب مرغ را به خوبی می پزیم.ابتدا پیاز و سیر و تفت می دهیم. كره را اضافه می كنیم. بعد گوجه رنده شده را اضافه كرده تا آب آن كشیده شود.بعد رب را ریخته تفت می دهیم. ادویه زده و عدس و آب مرغ را كه كاملا كه پخته شده به مواد اضافه می كنیم.
۳ قاشق غذخوری خامه را در آخر پخت اضافه كرده و یك قل كه زد بر میداریم.

انواع سوپ و آش مناسب ماه رمضان-bEPVakjAL3

سوپ سفید

سوپ سفید یا سوپ شیر ، یكی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین انواع سوپ است. این سوپ‌ مجلسی و مقوی در ماه رمضان بر سر سفره افطار دیده می شود.این خوراك می‌تواند به همراه نان به عنوان یك غذای اصلی مقوی و لذیذ سرو ‌شود.
مواد لازم
جو پوست كنده یك پیمانه
بلغور گندم نصف پیمانه
كنسروذرت نصف الی یك پیمانه
خامه یك پاكت صورتی
جعفری خردشده كمی
قارچ ۲۰۰گرم
هویج رنده یاخردشده سه عدد
شیر چهارپاكت یارانه ای
سینه مرغ نصف یك عدد
كره ۵۰گرم
طرز تهیه سوپ سفید
سینه مرغ را با مقدار زیادی آب می پزیم. سپس ریش ریش كرده و كنار میگذاریم.با آب مرغ جو و بلغور خیسانده را می پزیم اگر به آب نیاز داشت می تونیم كم كم اضافه كنیم تا حدی كه بپزه ولی نه خیلی زیاد.كره را آب كرده و بهش چهار قاشق آرد گندم اضافه می كنیم. تا حدی كه بوی خامیش از بین بره تفت میدیم و شیر را بهش اضافه كرده و تند تند هم میزنیم تا بجوشه و سفت شه.شیر را اول كمی اضافه می كنیم حل می كنیم تا دون دون نشه و می تونیم با گوش كوب برقی خوب صافش كنیم.

به جو و بلغور، هویج و ذرت و مرغ ریز شده و شیر، اضافه كرده و هم می زنیم. در قابلمه رو نمی ذاریم. نمك هم آخر پخت اضافه می كنیم تا بریده نشه.قارچ رو هم اضافه كرده تا حدی كه تمام مواد خوب پخته شن روی حرارت ملایم میمونه.كمی هم جعفری اضافه و اگه دوس داشتین چند قاشقی هم آبلیمو ریخته و زیرگاز را خاموش میكنیم.موقع كشیدن سوپ سفید تو ظرف مورد نظر خامه را اضافه كرده و خوب مخلوط میكنیم.

انواع سوپ و آش مناسب ماه رمضان-EBGxNpl185

آش سبزی شیرازی

آش سبزی شیرازی ، از از انواع آش هاییه كه شیرازی‌ها در همه‌ی فصول به عنوان صبحانه استفاده می‌كنند.
مواد لازم
برنج نیم دانه ۱ لیوان
تره تازه تمیز شده ۳۰۰ گرم
ترخون خشك (من نداشتم نعناع خشك زدم ) ۳ قاشق غذاخوری نه سر پر نه سرخالی
لوبیا سفید ۱ لیوان
نخود ۱ لیوان
عدس ۱ لیوان
گوشت گردن (من از گردن بوقلمون استفاده كردم ) نیم كیلو
زردچوبه در صورت تمایل یك قاشق چایخوری
پیاز داغ به میزان دلخواه
فلفل سیاه به میزان دلخواه
آبلیمو برای موقع سرو به میزان دلخواه
طرز تهیه
اگر تمام مواد این آش را روز قبل بپزین و روز بعد شروع كنید به پخت اصلی كارتون راحت تره میشه چون در یك روز همه شعله های گازتون اشغال میشن.قبل از هر چیز بگم كه تره باید یك كم درشت خرد بشه (۲ سانتی ).برنج كه قبلا خیس كردیم را به همراه دو قاشق ترخون و تره خرد شده در قابلمه میریزیم به میزان لازم آب روش ریخته میذاریم بپزه.برنج باید كاملا باز و شفته بشه مثل وقتی كه شله زرد درست می كنین .نباید در قابلمه را ببندید چون سبزی رنگ تیره به خودش میگیره.در حین اینكه برنج داره میپزه لوبیا و نخود را هم كه از ۱۲ ساعت قبل خیس كردیم با همون آب میذاریم بپزن.عدس را هم جدا میپزیم تا جایی كه آبش كشیده بشه. گوشت را با یك پیاز خردشده كمی تفت میدیم و یك قاشق مرباخوری زردچوبه میزنیم.وقتی گوشت پخت چون گردن استخوان داره كاملا استخوناش را میگیرین و با پشت قاشق یا گوشتكوب گوشت را له می كنین.
حالا به مرحله ای رسیدیم كه مواد اولیه ما همه پختن، برنج و سبزی پخته و نرم شدن نخود و لوبیا و عدس و گوشت هم آماده هستند.همه مواد را با هم تو یك قابلمه می ریزیم یا اگر قابلمه ای كه برنج توشه بزرگه لوبیا و عدس و نخود و گوشت را به برنج و سبزی اضافه می كنیم.مقداری آب جوش یا آب گوشت می ریزیم و خوب مخلوط می كنیم.در همین زمان یك قاشق باقیمانده ترخون را تو كمی روغن یك كم تفت بدین و در صورت تمایل یك قاشق چایخوری زردچوبه را اضافه و روی آش بریزین.
ترخون را باید یك تفت كوچیك داد چون روی حرارت زودسیاه و تلخ میشه .از این به بعد امكان ته گرفتن آش زیاده چون مواد رو به غلیظ شدن میرن. پس هر از گاه یك بار كاملا آش را به هم بزنین.به خصوص قسمت وسط قابلمه و كناره ها را با وسیله ای كه دستتون هست خوب هم بزنید. از قسمت ته قابلمه كه یك وقت ته نگیره.از این زمان به بعد باید حداقل دو ساعت روی شعله كم آش بپزه تا جا بیفته اگر آبش كمه و خیلی غلیظ شده بهش آب جوش اضافه كنید. البته نه زیاد كه تو این دو ساعت باز به غلظت برسه.

هر چقدر مقدار هم زدنتون بیشتر باشه مواد بهتر به خورد هم میرن و آش شروع می كنه به كش دار شدن.دیگه هیچ برنجی تو آش نمی بینید و در اثر هم زدن مقدار زیادی از حبوبات خرد میشن و تعدادیشون سالم میمونه كه این دقیقا همون چیزیه كه باید اتفاق بیفته.این آش از آش های دیگه غلیظ تره و حالت كشدار داره نیم ساعت آخر پخت را دیگه میتونید در قابلمه را ببندین تا خوب جا بیفته. ولی هم زدن یادتون نره بعدش هم كه آش آمادست.موقع سرو حتما آبلیمو و فلفل سیاه و پیازداغ بریزید.

انواع سوپ و آش مناسب ماه رمضان-K6PQBH7pnq

آش رشته كرمانی

مواد اولیه برای ۸ نفر :
پوست پرتقال (خلال شده) به میزان لازم
خلال پسته به میزان لازم
لوبیا چیتی ۱ پیمانه
خلال بادام به میزان لازم
نخود ۱و نیم پیمانه
عدس ۱ پیمانه
پیاز پیاز ۴تا ۵ عدد
زردچوبه ۱ قاشق چایخوری
آب ۴ تا ۵ لیوان
سبزی (آشی) ۱كیلو
سیر (سرخ كرده) سیر به میزان لازم
رشته آشی ۱كیلو
كشك به میزان لازم
نعنا (سرخ كرده) به میزان لازم
گوشت (چرخ كرده) ۲۵۰ گرم
آرد نخودچی نصف پیمانه
دارچین ۱قاشق چایخوری
فلفل به میزان لازم
نمك به میزان لازم
زعفران (آب كرده و غلیظ) ۱ قاشق غذاخوری
سكنجبین به میزان لازم
روغن به میزان لازم

طرز تهیه:
جهت تهیه آش رشته كرمانی ابتدا در ظرفی مناسب ۴ پیاز را خرد كرده و با روغن خوب سرخ كنید.حبوبات شسته شده را به جز عدس به مواد افزوده و چند دقیقه تفت دهید و بعد زردچوبه را اضافه كرده و كمی تفت دهید و اجازه دهید مواد با ۴تا ۵پیمانه آب بپزد. زمانی كه حبوبات پخت، سبزی آش خرد شده را به همراه عدس اضافه كنید. بعد از پخت سبزی، رشته آش را اضافه كنید و اجازه دهید آش جا افتد.
۱عدد پیاز را رنده كرده و به همراه گوشت چرخ كرده، آرد نخودچی، دارچین، نمك و فلفل، زردچوبه و زعفران آب كرده را با هم مخلوط كنید و خوب ورز دهید. از این مایه، كوفته ریزه درست كرده و آنها را در روغن سرخ كنید. در آخر كمی سكنجبین به آن اضافه كرده و زیر آن را خاموش كنید. آش را در ظرف بكشید و روی آن را با سیر داغ، نعنا داغ، كوفته ریزه، خلال پسته، خلال بادام، خلال پرتقال و كشك تزیین كنید. در كرمان این آش با شربت سكنجبین هم سرو می شود.

انواع سوپ و آش مناسب ماه رمضان-HUUrIyqdLx

آش ماست خراسان

مواد اولیه
ماست ۱كیلو
مرغ ۲قطعه (سینه)
برنج ۲لیوان
لپه ۱لیوان
سیر ۱۰حبه
پیاز ۶عدد
شوید ۵قاشق غذاخوری (خشك)
نعنا ۳قاشق غذاخوری (خشك)
نمك به میزان لازم
فلفل به میزان لازم
زعفران ۱قاشق مرباخوری (آبكرده(برای تزیین))
برگ بو ۳عدد
طرز تهیه :
جهت تهیه آش ماست در ابتدا مرغ را شسته و به همراه ۱عدد پیاز و برگ بو بپزید و بعد درشت تكه تكه كنید.سیر را رنده زده یا بكوبید و بعد با مقداری نمك و زردچوبه یا زعفران مخلوط كنید.پیاز را رنده زده یا ریز خرد كنید و در مقداری روغن داغ سرخ كنید.
لپه را ۲بار جوشانده و آبش را خالی كنید و بار سوم با مقداری آب و روغن بگذارید كاملا بپزد و آبش تمام شود.برنج را با حدود ۴تا۵لیوان آب روی حرارت قرار دهید و وقتی جوش آمد سیر را به آن بیفزایید.پس از ۱۵ دقیقه تكه های مرغ و شوید را اضافه كنید ، ۱۰ دقیقه خوب مخلوط كنید سپس نصف پیاز داغ را به آش اضافه كنید ، آش را از روی حرارت بردارید(دقت كنید برنج كاملا پخته باشد.)ماست را داخل مخلوط كن بریزید و خوب بزنید تا كاملا صاف شود و برای اطمینان آن را از صافی رد كنید.ماست را با آش مخلوط كرده و سریع هم بزنید تا نیرد.سپس آن را در ظرف كشیده و با بقیه پیازداغ و نعنا داغ و كشك مخلوط شده با زعفران مخلوط كنید.

انواع سوپ و آش مناسب ماه رمضان-2llEsH1RGT

آش جو ملایر

مواد لازم
فلفل به میزان لازم
نمك به میزان لازم
پیاز نصف پیمانه (سرخ شده)
كشك ۲پیمانه (رقیق شده و جوشیده)
آب قلم ۸پیمانه
حبوبات نصف پیمانه (شامل نخود و لوبیا)
جو یك و نیم پیمانه (پوست كنده)
زردچوبه به میزان لازم
نعنا به میزان لازم
طرز تهیه
برای تهیه آش جو ملایر ابتدا در ظرفی مناسب آب قلم، جو خیس‌ خورده و نمك را اضافه كرده و می‌ گذاریم تا جو خوب پخته شود.حبوبات را جداگانه آب پز می كنیم تا آب آنها كاملا تبخیر شود.بعد از پخت نخود و لوبیا آن را به جو اضافه كرده و پیاز سرخ شده را كه با زردچوبه و فلفل تفت داده‌ایم، به آش می‌افزاییم و می‌گذاریم آش خوب جا افتاده و لعاب‌ دار شود.۱۰ تا ۱۵ دقیقه مانده به سرو، كشك را اضافه كرده و در آخر در ظرف دلخواه كشیده، با كشك و نعنا داغ روی آن را تزیین می‌كنیم.

انواع سوپ و آش مناسب ماه رمضان-rBznAzY2CG

آش ماسوآ

آش ماسوآ از دیگر انواع آش سریع به شمار می رود كه شما می توانید آن را به عنوان افطاری آماده كنید. این آش از جمله غذا های سنتی لرستان به شمار می رود اما به دلیل طعم بی نظیرش، این روز ها در تمام نقاط دیگر ایران نیز تهیه می شود. مواد اصلی برای آماده كردن این آش حبوبات و سبزیجات هستند و به همین دلیل مصرف آن برای افطار بسیار مفید است.
مواد لازم
یك عدد پیاز متوسط
به مقدار نصف پیمانه گندم بلغور
به مقدار نصف پیمانه نخود
به مقدار نصف پیمانه لوبیا سفید
به مقدار ۵۰۰ گرم اسفناج خرد شده
به مقدار پنج قاشق غذا خوری كشك ساییده شده
به مقدار دلخواه روغن گیاهی
به مقدار دلخواه نمك
به مقدار دلخواه زردچوبه
به مقدار دلخواه نعناع خشك شده
به مقدار دلخواه سیر
به مقدار دلخواه فلفل
طرز تهیه
اولین كاری كه باید انجام دهیم این است كه حبوبات را خیس كرده و سپس آنها را با آب بپزیم. بعد از این كه حبوبات پخته شدند، گندم بلغور را كه از قبل خیس كرده ایم را به تركیب اضافه می كنیم. به مدت دو ساعت صبر می كنیم و بعد از این كه حبوبات و بلغور به خوبی پخته شدند، سبزی خرد شده را به آن اضافه می كنیم. در نهایت كشك ، پیاز داغ و زردچوبه، نمك و فلفل را درون قابلمه بریزید.بعد از این كه همه مواد اضافه شد، باید به مدت یك ساعت صبر كنیم تا تركیبات قوام پیدا كنند و بعد آن را سرو می كنیم.

انواع سوپ و آش مناسب ماه رمضان-Z79tlPV3cV

سوپ عدسی

۲ پیمانه عدس را با كمی روغن زیتون، ۱عدد پیاز نگینی و مقدار مناسبی آب بپزید. ۱ عدد هویج و ۱ عدد سیب‌زمینی متوسط را ریز نگینی خرد كنید و به عدس بیفزایید. ۱ عدد قرص عصاره مرغ را در ۱ ‌پیمانه آب‌جوش حل كنید و داخل مواد بریزید. وقتی همه مواد پختند، با اضافه كردن نمك و فلفل قرمز سوپ را مزه‌دار كنید. برای سرو هم ۲ قاشق گشنیز خرد شده روی سوپ بریزید. این سوپ با نان برشته یا بیسكویت نمكی همراه خوبی است.

انواع سوپ و آش مناسب ماه رمضان-7wF2F2Ab8b

سوپ كلم و تره فرنگی در نان

۱ عدد كلم‌برگ سفید كوچك را خلالی خرد كنید. ۱ هویج متوسط را هم درشت رنده كنید. یك عدد تره‌فرنگی را حلقه‌ای ببرید. همه مواد را با ۱ قاشق كره در قابلمه‌ای مناسب روی حرارت تفت دهید تا سبك شوند. ۲ پیمانه آب مرغ به مواد افزوده و در قابلمه را ببندید تا سبزیجات بپزند. در آخر با اضافه كردن ۴ قاشق خامه، كمی نمك و فلفل سوپ را مزه‌دار كنید. برای سرو به تعداد نفرات نان جو گرد (مخصوص سوپ) بگیرید و قسمتی از آن را مثل در جدا كنید. پس از خالی كردن مقداری از خمیر داخل شكم نان، ‌داخل آن را با سوپ پر كنید و با چند برگ جعفری تزئین كنید.

انواع سوپ و آش مناسب ماه رمضان-MtGFb3CbqJ

سوپ قارچ

در یك قابلمه مناسب ۲ قاشق سوپخوری كره بریزید. ۴/۱ پیمانه پیاز خرد شده روی حرارت تفت دهید. بعد ۲ قاشق آرد به مواد بیفزایید و باز هم بزنید. ۳ پیمانه قارچ ورقه‌ای خرد شده هم اضافه كنید و هم بزنید تا كم‌آب شوند. سپس ۱ پیمانه شیر به مواد داخل قابلمه بیفزایید و در ظرف را ببندید. ۱ قرص عصاره گوشت یا مرغ را در ۴/۱ پیمانه حل كنید و آن را هم به سوپ اضافه كنید. در مراحل آخر ۱۷۰ گرم پنیر خامه‌ای را حبه‌ای خرد كنید و به سوپ بیفزایید. وقتی پنیر در اثر حرارت آب شد، سوپ‌ آماده سرو است. برای تزیین می‌توانید كمی جعفری خرد شده و قارچ سرخ شده روی آن بریزید.

انواع سوپ و آش مناسب ماه رمضان-az2TLoNq3g

سوپ سبزیجات

۲ قاشق سوپخوری روغن زیتون را در قابلمه‌ای مناسب بریزید. ۲ عدد هویج و ۲ ساقه كرفس را در این قابلمه خرد كنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و مواد را هم بزنید. سیب‌زمینی‌ها را پوست بگیرید و درشت خرد كنید. تره فرنگی را هم خرد كنید و هردو را به مواد سوپ بیفزایید و هم بزنید. ۲ حبه سیر كوچك را در قابلمه رنده كنید.۱ عدد قرص عصاره سبزیجات را در ۲ پیمانه آب جوش حل كنید و داخل قابلمه بریزید. در آخر یك‌ونیم پیمانه نخودسبز یخ زده ، ۱ پیمانه اسفناج تازه و نصف بروكلی گل كلم هم به مواد اضافه كنید و در قابلمه را بگذارید تا مواد بپزند. برای سرو نمك و فلفل سوپ را اندازه كنید و با ۱ قاشق گشنیز خردشده آن را تزیین كنید.