ریپورتاژ آگهی
روستای گرمابسرد دماوند

روستای گرمابسرد دماوند

روستای گرمابسرد دماوند كه به زبان محلی با نام گرموسر معروف است یكی از روستاهای حوالی فیروزكوه است كه سرسبز و زیبا و دارای آب و هوای خوبی می باشد.
  • 1400/12/28
  • استان : تهران
  • شهر : دماوند
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : 48 كیلومتری شهر دماوند در جنوب جابان
تلفن : 66059000-021

روستای گرمابسرد دماوند كه به زبان محلی با نام گرموسر معروف است یكی از روستاهای حوالی فیروزكوه است كه سرسبز و زیبا و دارای آب و هوای خوبی می باشد. اصولا مردم در سفر دو دسته اند و بسیاری از مردم وقتی می خواهند به سفر بروند به جاهایی می روند كه معروف است و قبلا توسط اطراف دیگر وصف آنرا شنیده باشند . اما گروهی از افراد ریسك پذیر هستند و از آنجایی كه ماجراجو هستند ترجیح می دهند ناشناخته ها را كشف كنند .بنابراین به این مكانها رفته و راه را برای دسته اول باز می كنند وقتی گروه دوم از مكانی كه رفته‌اند در شبكه‌های اجتماعی عكس می‌گذارند دسته اول به راحتی می توانند به آن مكان سفر كنند.روستای گرمابسرد یكی از آن دسته روستاهای بكر بوده كه با شناخته شدن شروع به ویلا سازی شده و تعداد زیادی از مردم تهران برای دوری از ترافیك و دود به این روستا سفر می كنند .

روستای گرمابسرد دماوند-KpBJeYea3I

دماوند و تقسیمات جغرافیایی

شهرستان كوهستانی دماوند در شمال شرق استان تهران از دو بخش مركزی و رودهن و همچنین از ۵ دهستان به نام‌های ابرشیوه، تاررود، جمع آبرود، آبعلی و مهرآباد تشكیل شده است. بخش مركزی قسمت‌های شمالی، شرقی و جنوبی دماوند را شامل می‌شود كه دهستان ابرشیوه نیز در بخش مركزی دماوند قرار دارد. روستای گرمابسرد زیر مجموعه دهستان ابرشیوه است.

در مسیر غرب به شرق جاده فیروزكوه در فاصله ۴۵ كیلومتری دماوند بعد از اینكه تابلوی روستای جابان را دیدید به سمت جنوب تغییر مسیر دهید. با ادامه مسیر ۲۰ كیلومتری به گرمابسرد می‌رسید. به گرمابسرد خوش آمدید. نام محلی گرمابسرد، گرموسر است كه بیشتر اهالی آنجا به زبان كردی صحبت می‌كنند. از آنجایی كه گرمابسرد یك منطقه كوهپایه‌ای است، كشت دیم بسیار رواج دارد. هندوانه، انار، گندم، آویشن، زعفران، قارچ، سیب زمینی و چغندر از محصولات دیگر گرمابسرد هستند.

روستای گرمابسرد دماوند-BF3HH74l8G

گرمابسرد در نقشه های هوایی دارای طول جغرافیایی ۵۲٫۳۵۳۶ درجه شرقی و دارای عرض جغرافیایی ۳۵٫۴۶۷۸ درجه شمالی می باشد؛ میانگین ارتفاع گرمابسرد نسبت به سطح متوسط آب های آزاد دنیا برابر با مقدار ۱۹۶۲ متر می ‌باشد.در سالیان گذشته زراعت گندم به صورت كشاورزی به شكل دیم و كشت هندوانه های آبدار و خوشمزه در گرمابسرد بسیار پر اهمیت بوده است.در گرمابسرد زبان مردم كردی كرمانشاهی است و در نسل جدید مردم گرمابسرد نیز همچنان همین زبان محلی یعنی زبان كردی منتقل شده است و در حال استفاده می باشد، همچنین مردم گرمابسرد بسیار مردمان خود مختار و خونگرمی هستند.

امكانات رفاهی گرمابسرد

گرمابسرد به طور مستقیم زیر نظر بخشداری مركزی و جز دهستان ابرشیوه می باشد.
جمعیت گرمابسرد حدودا ۱۲۰۰ نفر را شامل می شود كه این جمعیت تشكیل شده از ۳۰۰ خانوار می باشد.
تقریبا حدود ۰۰۰/۱۰ نفر از جمعیت گرمابسرد در دوران معاصر و حدودا ۴دهه ی اخیر به شهر های دیگری مثل : شهر پیشوا، شهر ورامین، شهر گرمسار، شهر تهران، شهر دماوند، شهر آبسرد، منطقه ی گیلاوند، روستای محمود آباد، استان مازندران و … نقل مكان كرده اند و از گرمابسرد مهاجرت داشته اند.
تعداد ۹۰ درصد از جمعیت گرمابسرد را افراد با سواد تشكیل داده اند.
شغل اصلی مردم شهر زیبای گرمابسرد دامداری و كشاورزی می باشد كه مدرنیزه شدن كشاورزی و دامداری بسیار كمك بالایی به درآمد و پیشرفت دامداران گرمابسرد و كشاورزان گرمابسرد كرده است.
بافت ساختمان های گرمابسرد بسیار نوساز و شیك و مهندسی ساخته شده می باشد كه این بر زیبایی گرمابسرد می افزاید.
طرح هادی كه در بین سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ توسط شورای ده گرمابسرد انجام گرفته است بسیار كمك شایانی به شهرسازی گرمابسرد كرده است.
روستای زیبا و كوهستانی گرمابسرد دارای دكل موبایل همراه اول و تلویزیون می باشد و پوشش اینترنت آن در حال حاضر متصل و فعال می باشد.
روستای گرمابسرد دارای برق منطقه ای و لوله كشی آب شهر و آشامیدن می باشد.
دهستان زیبای گرمابسرد دارای مخابرات و تعداد خطوط تلفن ثابت فعال زیادی می باشد.
شهر گرمابسرد به یك درمانگاه و سالن ورزشی فعال مجهز می باشد كه ازین جهت شهر فعالی در جهت ورزش و سلامت می باشد.
مردمان گرمابسرد افراد بسیار دین دار و معتقدی هستند و مسجد وحسینیه این محل هرساله مهمان بسیاری از مراسمات عزاداری های شیعیان می باشد.
شهر گرمابسرد دارای دهیاری فعالی می باشد كه در جهت رشد گرمابسرد تلاش شایانی دارد.
از لحاظ امكانات علمی و تحصیلی شهر گرمابسرد دارای یك مدرسه ابتدایی و یك مدرسه ی راهنمایی می باشد ولی در مقاطع بالاتر دانش آموزان و علاقه مندان به علم ازین روستا به سمت بخش های پرجمعیت تر و بزرگتری مثل دماوند و گیلاوند و … می روند.

روستای گرمابسرد دماوند-gdRHffEi4L

نحوه دسترسی به گرمابسرد

دهستان كوهستانی گرمابسرد از توابع شهرستان زیبای دماوند كه واقع شده در استان تهران پایتخت ایران می باشد است و در دامنه های جنوبی رشته كوه البرز و در فاصله ی ۴۸ كیلومتری جنوب شرقی شهر زیبای دماوند واقع گردیده است. جاده آسفالت اصلی گرمابسرد از شهر بزرگ جابان، قبل از پمپ بنزین جابان، جدا شده و بعداز گذشت ۲ كیلومتر یك چاه آب كشاورزی دیده می شود كه راه گرمابسرد به سمت راست ادامه خواهد یافت تا به روستای زیبای مغانك می رسد. بعد از گذر از وسط روستای مغانك راه آسفالت را ادامه داده و بعد از طی كردن ۱۱ كیلومتر مسیر ماشین رو به همند ایشگمیدان روستای كوهستانی گرمابسرد و بعد از طی كردن مسافت ۲ كیلومتر از این منطقه ی همند، راه آسفالت و ماشین رویی است كه مشرف به روستای تاریخی و متمدن گرمابسرد می گردد.

روستای گرمابسرد دماوند-yKoGu3XNv3

جاهای دیدنی گرمابسرد

دریاچه آهنك در نزدیكی گرمابسرد قرار دارد.باغات و زمین‌های سر سبز منطقه ییلاقی گرمابسرد دیدنی‌های خود را دارند. چشمه گرمابسرد، سقزدره، دره گشاد، گرمابسرد دشت سوم، دریاچه آهنك، كفتار دره پایین، كفتار دره بالا و …. از جاذبه‌ های گردشگری گرمابسرد و اطراف آن هستند. روستاهای مغانك، آینه ورزان، جابان، خسروان، شهر آبسرد و غیره نیز از جاهای دیدنی اطراف روستای گرمابسرد هستند. با گذر از جاده فیروزكوه به گرمابسرد می رسید.

روستای گرمابسرد دماوند-9oEvLxQdBO