ریپورتاژ آگهی
با اتاق نمك یا نمك درمانی آشنا شویم

با اتاق نمك یا نمك درمانی آشنا شویم

در این مطلب می خواهیم با اتاق نمك یا نمك درمانی آشنا شویم . هالوتراپی نام علمی ‌‌‌شیوه درمانی قدیمی ‌‌‌است كه با عنوان «نمك درمانی» از اروپای شرقی آغاز شده است.
  • 1400/12/28
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : آداب محلی ایران
آدرس : تهران
تلفن : 66059000-021

در این مطلب می خواهیم با اتاق نمك یا نمك درمانی آشنا شویم . هالوتراپی نام علمی ‌‌‌شیوه درمانی قدیمی ‌‌‌است كه با عنوان «نمك درمانی» از اروپای شرقی آغاز شده است. تنفس در هوای اتاق نمك برای درمان بیماری‌های تنفسی، پوستی، افسردگی و اضطراب یك شیوه درمان مكمل محسوب می‌شود. نمك یك ماده ضدعفونی كننده می‌باشد و از دیرباز بخاطر خاصیت ضد میكروبی و ضد باكتریایی آن مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

با اتاق نمك یا نمك درمانی آشنا شویم-Kybh8Vttb5

نمك درمانی

زندگی در دنیای امروز با امكانات و وسایل الكترونیكی چون مایكروویو، تلویزیون، موبایل، كامپیوتر و … آسوده است. اما همین زندگی آسوده وقتی بر اثر استفاده از این وسایل دچار بهم ریختگی تعادل یون‌های اطراف ما می‌شود، سخت و خطرناك خواهد بود.

بیماری‌های ناشی از بهم ریختگی تعادل یك یا چند نمك غیرآلی در بدن به دلیل ازدیاد یون‌های مثبت ایجاد شده توسط این وسایل، مساله‌ای است كه ذهن بشر را سخت به خود مشغول ساخته است. كریستال نمك با تولید یون‌های منفی و ایجاد تعادل یونی، فركانس طبیعی بدن را به حالت تعادل و تنظیم اولیه بر می‌گرداند.‌

آزادسازی یون منفی، ویژگی منحصر بفرد سنگ نمك است. از نظر علمی‌‌ تعادل میدان الكترومغناطیسی دوقطبی‌های مغز انسان توسط یون‌های منفی صورت می‌پذیرد. در علم كوانتوم به این یون‌های منفی لقب «ویتامین هوا» داده شده است. تنفس در هوای نمك دار با دو شیوه درمان خشك و تر صورت می‌پذیرد.

با اتاق نمك یا نمك درمانی آشنا شویم-952DYCZbrO

روش خشك

در روش خشك در غار یا اتاقك عاری از رطوبت از دستگاه ژنراتور نمك (هالو ژنراتور) استفاده می‌شود. دمای غار یا اتاق ۲۰ درجه سانتی گراد و ترجیحا خنك است. دستگاه ژنراتور ذرات پودر شده نمك را در هوا پخش می‌كند.
یون‌های منفی نمك باعث جذب مواد سمی ‌‌‌و مخرب سیسیتم تنفسی فرد از طریق كاهش التهاب راه تنفسی می‌شود. علاوه‌ بر این قرار گیری بیمار در مدت ۴۵-۳۰ دقیقه در این فضا باعث افزایش هورمون شادی در بدن می‌شود. این امر باعث كاهش استرس نیز می‌شود.

روش‌ تر

روش تر همانطور كه از نام آن مشخص است با آب همراه است. در این روش نمك و شوری آن در هوا توسط ‌اسپری‌هایی، تبخیر داده می‌شود. غرغره كردن آب نمك، نوشیدن آب نمك، دوش آب نمك، استفاده از آب نمك برای ناراحتی‌های بینی، تانك‌های شناور آب نمك از جمله روش‌های استفاده به روش تر است.

 

با اتاق نمك یا نمك درمانی آشنا شویم-bZhgDl9KD0

فواید اتاق نمك

آزاد شدن یون‌های منفی باعث تنظیم ضربان قلب، غدد فوق كلیوی و تیروئید، تقویت سیستم ایمنی، عصبی غدد لنفاوی، تاثیر بر سطح فعالیت سلول‌ها، سم زدایی، تنظیم سطح انرژی و قند خون، بهبود خلق و خو و تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن می‌شود. بیماری‌هایی مثل آسم، برونشیت، آلرژی، تنگی نفس، بیماری پسوریازیس، اگزما و … نیز ازجمله بیماری‌هایی است كه با كمك نمك درمانی و قرارگیری در اتاق نمك علائم بهبود در آن گزارش شده است.‌به طور كلی راحت‌تر كردن علائم تنفسی، درمان بیماری‌های پوستی، آرام كردن فشار عصبی، تقویت سیستم ایمنی از جمله مواردی است كه جز فواید اتاق نمك شماره می‌شود.

نمك ‌درمانی در این موارد توصیه نمی‌شود:

خونریزی از هر نوعی ، بیماری ‌های خونی حاد، نارسایی شدید تنفسی، اختلافات مغزی و همه انواع اعتیاد به مواد مخدر، كاشكسی (كاهش شدید فشار خون همراه با ضعف)، فشار خون بالا، سل فعال، بارداری و نمك درمانی با نوشیدنی ‌ها و خوراكی‌ های ارگانیك توصیه نمی‌شود.

با اتاق نمك یا نمك درمانی آشنا شویم-RYwSQuweg6

مراحل ساخت اتاق نمك

عناصر اساسی در یك اتاق نمك شامل پوشش دیوارها و سقف با تخته‌سنگ‌های نمك هیمالیا، كاشی‌ها و یا آجرها و كف‌ها با بلورهای نمك هیمالیا صورتی دانه‌بندی شده است؛ و گاهی اوقات یك راهرو آجری امكان دسترسی به صندلی چرخ‌دار را نیز فراهم می‌كند.در اتاق نمك دو جز اصلی وجود دارد. یكی آبشار است (كه غبار نمكی هیمالیا / آب‌نمك تولید می‌كند) و دوم Halogenerator است – یك ماشین درجه پزشكی كه بلورهای نمك را به ذرات میكروسكوپی خرد می‌كند و سپس آن‌ها را در هوا پخش می‌كند.علاوه بر اجزای نمك درمانی خشك و مرطوب، باید فضای آرامش و مراقبه ایجاد كنیم. ما این كار را با نورپردازی دقیق در امتداد دیوارها همراه با نور فیبر نوری در سقف استالاكتیت و برخی بلندگوها برای آرامش بخشیدن به صداها یا موسیقی به دست می‌آوریم.

سایر اجزایی كه می‌توانید به اتاق نمك خود اضافه كنید می‌تواند شامل نورگیر، دودكش نمك، نیمكت نمك، میز پذیرش نمك و جعبه نمك كودكان باشد.در مرحله طراحی غار نمك یا ساخت اتاق نمك، ما از خلاقیت و بازخورد مشتریان خود استقبال كرده و آن‌ها را تشویق می‌كنیم. این برای موفقیت محصول نهایی حیاتی است.

با اتاق نمك یا نمك درمانی آشنا شویم-wsxBNodeK6

افزایش درآمد از طریق اتاق نمك

از راهنمایی‌های كلی تا بهره‌برداری، بازاریابی، ساختار و امور مالی، می‌توانیم به شما در ساختن یك طرح تجاری اتاق نمك كمك كنیم تا همه‌چیز را در چشم‌انداز خود قرار دهید.در این مقاله همچنین می‌توانیم به شما كمك كنیم تا یك برنامه بازاریابی برای تجارت غار نمك خود ایجاد كنید.

طراحی اتاق نمك

اتاق نمك لوكس، مدرن و سنتی با توجه به سلیقه، میزان بودجه و هدف داشتن چنین فضایی قابل ساخت است.به دلیل در دسترس نبودن غارهای طبیعی نمك، انسان ناگزیر به ایجاد یك فضای مصنوعی بصورت غار یا اتاق شده است. اتاق نمك لوكس، مدرن و سنتی با توجه به سلیقه، میزان بودجه و هدف داشتن چنین فضایی قابل ساخت است.یك فضای پوشیده شده از كریستال‌ها و آجرهای نمك در یك محیط بدون باكتری كه در آن مسایل مربوط به انرژی درمانی و نور كافی رعایت شده است. در طراحی تجهیزات اتاق نمك از ژنراتورهای مخصوص و دستگاه‌های هواساز نمكی برای پخش كردن گرد نمك در محیط استفاده می‌شود.

با اتاق نمك یا نمك درمانی آشنا شویم-qh6EfUK7g5

مرحله اول: یادگیری طراحی اتاق نمك

۱. اولین قدم شما برای طراحی اتاق نمك این است كه در مورد نمك درمانی و هر آنچه هست و نیست درباره آن اطلاعات جمع كنید و بدانید عملكرد یك اتاق نمك دقیقا چیست.

۲. بعد از یادگیری و با دانسته های بیشتر می دانید به دنبال چه مكان و موقعیت جغرافیایی برای طراحی و ساخت اتاق نمك بروید.

۳. همچنین نوع طراحی و موقعیت تجاری یك اتاق نمك را باید در نظر بگیرید تا بتوانید در این شغل درآمدزایی خوبی داشته باشید.

برای طراحی اتاق نمك هر اندازه ایده ای كه دارید شفاف تر و با دانش بالاتری باشد این به یك دیزاینر می تواند كمك كند بداند كه دقیقا چه چیزی می خواهید و برای ساخت آن می تواند آن چیزی كه در ذهن دارید را برای شما پیاده كند. بهتر از قبل از شروع به ساخت و طراحی این سوال ها را پیش خود پاسخ دهید:

به چه مدل اتاق نمك نیاز دارید
تا چه اندازه انتظار سودآوری دارید
كدام منطقه جغرافیایی را باید انتخاب كنید
تراكم جمعیتی منطقه چقدر است
یك نكته مهم كه می تواند به شما كمك كند آن است كه به كمك دیزاینر ها به دیدن اتاق های مختلف نمك بروید و از نزدیك تفاوت های آن ها با یكدیگر مقایسه كنید تا به نتیجه بهتری برای طراحی اتاق های نمك خود در نهایت برسید.

مرحله دوم: موقعیت مكانی اتاق نمك

یكی از مهمترین اصل هایی كه باید در طراحی اتاق نمك رعایت كنید آن است كه موقعیت جغرافیایی را كاملا در نظر داشته باشید؛ چرا كه برای مثال محیط های پر ترافیك و كم جمعیت نمی تواند برای تجارت شما اصلا مفید باشد.از جهت دیگر این را باید در نظر داشته باشید مكانی كه برای طراحی و ساخت اتاق نمك در نظر گرفته اید باید بدانید، آیا مسافران زیادی به آن منطقه می آیند یا پاركینگ به اندازه كافی در آن مكان وجود دارد.

مرحله سوم: طراحی داخلی و لوازم مورد نیاز داخل آن

برای طراحی اتاق نمك پس از گذراندن مراحل بالا باید با كمك طراحان و سازندگان ساختمان به فكر پیاده كردن طرح خود باشید و از طرفی بدانید برای اتاق نمك دقیقا چه وسایلی را باید خریداری كنید.یك نكته مهم در طراحی اتاق های نمك این است كه حتما باید با مشورت از طراحان این كار تهویه های مناسب را تهیه كنید كه روی وسایل و كفپوش ها را نمك معلق در هوا نپوشاند.از طرفی این را در نظر داشته باشید اگر می خواهید از دیوار های نمكی استفاده كنید حتما برای آن ها نیز دستگاه تصفیه باید خریداری كنید.

نورپردازی در طراحی اتاق نمك

نورپردازی یكی از اصل های مهم برای طراحی اتاق نمك و هر ساختمان دیگری به حساب می آید باید با توجه به خواسته های خود و با كمك از طراحان بدانید چه نور هایی با چه تم گرم یا سردی را در كجا قرار دهید.

 خدمات دادن به اتاق نمك

اگر قصد آن را دارید كه یك اتاق نمكی تجاری پردرآمد و بسیار سودآور داشته باشید حتما باید هنگام طراحی اتاق نمك این را در فكر داشته باشید اتاق هایی را برای خدمات دادن به مشتری ها در نظر بگیرید. برای مثال ایده های زیر را می توانید در آن پیاده كنید.

كافه
تخت
مبلمان
اتاق كودك
اتاق ماساژ
اتاق حمام نمك

برای گرفتن ایده های بیشتر می توانید به طراحان داخلی اعتماد كرده و از آن ها بخواهید تجربیات خود را در این زمینه در اختیار شما قرار دهند تا بتوانید از فضای اتاق نمك خود بهترین بهره را ببرید.

دادن نماهایی جذاب

بدون شك یكی از مواردی كه امروزه در طراحی اتاق نمك برای جذب مشتری استفاده می شود نوع معماری داخل آن است. معماری های مستطیلی و سنتی دیگر طرفداران زیادی ندارد با آن كه مناسب ترین حالت اتاق برای درمان است.

برای مثال می توانید از طراحان داخلی خود بخواهید برای دیوار های نمكی از پودر و سقف هایی استفاده كنند كه آن را مشابه به غار در بیاورد یا داخل آن را به تكه هایی از سنگ نمك زینت دهند.

این را در نظر داشته باشید ایده ی شما بسیار با ارزش است اما برای ساخت آن حتما طراحان داخلی می توانند كمك بیشتری از نظر ایده و رنگ به شما بدهند؛ چرا كه آن ها علم آن را آموخته اند.

با اتاق نمك یا نمك درمانی آشنا شویم-Rs5fD5BxLQ

آشنایی با نوع سنگ های اتاق نمك

ساخت و طراحی اتاق نمك بسیار ساده است و از كمترین فضا برای ساخت آن می توانید استفاده كنید. اما نكته ی مهم این است كه برای ساخت این اتاق، نمك اصلی ترین ماده است و در كنار آن وسایل دیگری نیاز است كه در خرید آن باید دقت تمام را به خرج داد.

۱. سنگ نمك و طراحی اتاق نمك
سنگ های نمكی كه برای طراحی اتاق نمك استفاده می شود از اصلی ترین و مهمترین انتخاب هایی است كه برای ساخت این مكان استفاده می شود.

پیشنهاد می شود برای خرید سنگ های نمك را حتما به اختیار سازندگان بسپارید؛ چرا كه آن ها با توجه به هزینه مرغوب ترین آن را تهیه می كنند.

اگر در نظر دارید سیستم گرمایشی استفاده كنید سنگ هایی را انتخاب می كنند كه با گرما دیدن گاز های سمی تولید نكنند.

۲. كلوخه های سنگ نمك
كلوخه های سنگ نمك نیز از گزینه ها جالب برای طراحی اتاق نمك است كه در هر اتاق می توان از آن ها به تعداد مختلف استفاده كرد.

همچنین در برخی از اتاق خواب های معمولی از كلوخه های برش خورده ی سنگ نمك نیز به عنوان آباژور استفاده می كنند تا از خواص آن بهره مند شوند.

اتاق نمك در ایران

كشور ایران از نظر معادن سنگ نمك غنی است. ساختار منظم و كریستالی سنگ‌ها‌ی نمك در كنار كیفیت و رنگ‌ها‌ی متنوع آن یك خصوصیت كاربردی در زیبا سازی فضاهای دكوراسیونی محسوب می‌‌شود. بنابراین دور از انتظار نخواهد بود كه با توجه به این ویژگی و خاصیت نمك درمانی، كلینیك‌های نمك درمانی، مراكز تفریحی و ورزشی،‌ ‌سالن‌های یوگا و ماساژ، استخر و سونای نمك و …. در ایران وجود داشته باشد. اقامتگاه بوم گردی متا در روستای امیریه‌ی فیروزكوه دارای اتاق نمك می‌‌باشد. روستای امیریه‌ی فیروزكوه ۱۵۷ كیلومتر از تهران فاصله دارد.

 

با اتاق نمك یا نمك درمانی آشنا شویم-w4TgMdSkDH