ریپورتاژ آگهی
چگونه در سفر ، سفرنامه بنویسیم

چگونه در سفر ، سفرنامه بنویسیم

اگر شما هم علاقمند به سفر هستید و بسیار سفر می كنید حتما در مورد سفرنامه نویسی شنیده اید . آیا می دانستید می توانید با نوشتن سفرنامه از سفرتان كسب درآمد كنید .
  • 1400/12/28
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : اخبار گردشگری
آدرس : تهران
تلفن : 66059000-021

اگر شما هم علاقمند به سفر هستید و بسیار سفر می كنید حتما در مورد سفرنامه نویسی شنیده اید . آیا می دانستید می توانید با نوشتن سفرنامه از سفرتان كسب درآمد كنید . اگر سفر نامه شما جذاب باشد بسیاری از سایتهای گردشگری خواهان سفرنامه شما هستند . پس اگر اهل سفر در دل طبیعت
یا شهرهای مختلف و علاقمند به نویسندگی هستید دست به كار شوید و با برنامه ریزی در سفر بعدی و رعایت نكاتی كه در این مطلب آورده ایم یك سفر نامه عالی تهیه كنید . خوب است كه بدانیم چگونه در سفر ، سفرنامه بنویسیم.

چگونه در سفر ، سفرنامه بنویسیم-omJR0Zo6pd

سفر كنید برای سفرنامه نویسی

به‌عنوان نكته اول  ، احتمالاً كمی گیج شده‌اید ! ولی این در واقع مهم‌ترین نكته است! اگر سفر نكنید چطور می‌توانید انتظار نویسندگی در مورد سفر و مسافرت داشته باشید؟! البته لازم نیست حتماً سفر دور دنیا بروید تا چند جمله در مورد تجربه ‌تان قلم بزنید. یك مسافرت كوچك و كوتاه هم برای الهام گرفتن و نوشتن یك متن جذاب و مفید كافی است. خیلی راحتی می‌توانید بهترین و جالب‌ترین مكان‌های توریستی و دیدنی اطراف خود را پیدا كنید، برای یك مسافرت كوتاه و جمع و جور برنامه ریزی كنید و در مورد آن یك مقاله بنویسید. اگر هم مدتی است فرصت مسافرت پیدا نكرده‌اید ، می‌توانید در مورد تجربه‌های سفرهای گذشته بنویسید.

با قلم در دست داشتن ذوق نویسندگی را بیابید

این هم یكی دیگر از نكات واضح ولی مهم است. منظور این نیست كه حتماً با قلم بنویسید! منظور این است كه حتماً بنویسید. اگر همیشه منتظر موقعیتی خاص برای نوشتن باشید، احتمالاً هیچ وقت دست به قلم نمی‌شوید. در حقیقت اگر دوست دارید در مورد مسافرت‌هایتان مطالب جالبی بنویسید، باید همیشه در حال نوشتن باشید. لازم نیست رمان‌های ادبی و شاهكار خلق كنید! همین كه خلاصه‌ای مسافرت‌هایتان را یاد داشت كنید كافی است. اگر بیشتر حوصله و وقت بگذارید و در مورد جزئیات بنویسید كه بهتر می‌شود. از نوشتن در مورد تجربه یك رستوران ساده گرفته تا تجربه یك مسافرت طولانی یك ماهه در آن سوی دنیا. به هر حال مهم‌ترین مسئله آن است كه در موردش بنویسید.

نوشته‌های بدون اشكال منتشر كنید

پیش از اینكه مطالبتان را به كسی یا برای جایی ارسال كنید، حتماً آن را به‌دقت بررسی كنید. همه چیز را چك كنید. باید توجه داشته باشید كه مطلب شما هر چقدر هم كه ساده باشد، به هر حال نشان دهنده تبحر و مهارت شماست و كیفیت كار شما را نشان می‌دهد. سعی كنید هیچ غلط املایی یا اطلاعات غلط و … در آن وجود نداشته باشد. اگر سفرنامه‌ای بنویسید كه خواندنش مخاطب را آزار دهد یا اطلاعاتی غیردقیق در آن ذكر شود، می‌توان گفت سفرنامه نویسی شما اساساً زیر سؤال می‌رود.

سفرنامه نویس خوب مشتری خوب پیدا می‌كند

وقتی یك مطلب یا یك گزارش نوشتید و همه جزئیات كار را بررسی كردید و همه چیز رضایت بخش بود، وقت آن است كه یك مشتری خوب برای آن پیدا كنید. در واقع شما باید سفرنامه‌تان را به همه جا بفرستید! روزنامه‌ها، مجله‌ها، وب سایت‌ها، آژانس‌های مسافرتی، مجله‌های سبك زندگی و … . البته باید مطمئن شوید كه كار ارزشمندتان را به دست فرد مناسب می‌رسانید. همیشه مسئول بخش مربوط به مسافرت و سفر و یا ستون مقالات این دسته را پیدا كنید و مقاله را به او تحویل دهید. پیگیری هم فراموش نشود. اگر بعد از دادن مقاله خبری نشد، چند روز یا یك هفته بعد مجدداً تماس بگیری و نظرش را در مورد مطلبتان بپرسید. به‌احتمال زیاد با موارد زیادی بر می‌خورید كه نوشته‌های شما را نمی‌پسندند یا به هر دلیل تمایلی به استفاده از آن ندارند. این موضوع را به خودتان نگیرید. توجه كنید كه شما یك سفرنامه نویس تازه كار هستید و طبیعتاً برای پیدا كردن جایگاهتان باید تلاش كنید.

یك وب سایت برای سفرنامه‌هایتان ایجاد كنید

داشتن یك وب سایت یا وبلاگ برای انتشار سفرنامه‌ها یك ایده هوشمندانه است. چرا؟ چون وقتی كارتان را به‌روزنامه یا وب سایت ارسال می‌كنید، عملاً نمی‌توانید تمام رزومه كاری و اطلاعاتی كه لازم است را یكجا به او بدهید. در واقع بهتر است این كار را اصلاً امتحان هم نكنید. به‌جای آن فقط توضیح كوتاهی در مورد مطلبی كه نوشتید بدهید و اشاره كنید كه می‌تواند كارهای بیشتر از شما را در وب‌سایت یا وبلاگتان ببیند. اگر طرف مقابل كار شما را دوست داشته باشد، خودش پیگیری وب سایت شما می‌شود. خوشبختانه این روزها داشتن یك وب‌سایت چندان هزینه بردار نیست و خیلی راحت می‌توانید یك وب سایت اختصاصی برای سفرنامه‌های خودتان داشته باشید تا هم كارهایتان را معرفی كنید و هم حرفه‌ای‌تر به نظر برسید. با استدلال مشابه، توصیه می‌كنیم كه اگر می‌توانید، سراغ شبكه‌های اجتماعی هم بروید.

سفرنامه نویس حرفه‌ای باید كمی عكاسی بلد باشد

قاعدتاً یكی از اهداف شما هر چه جذاب‌تر كردن مطلبتان است. احتمالاً گذاشتن چند عكس مرتبط با مطلب بتواند به جذاب‌تر شدن آن كمك كند. به‌علاوه اگر روزنامه، مجله یا وب‌سایتی از متن شما خوشش آمد، احتمالاً چند عكس خوب هم برای تكمیل مطلب از شما طلب می‌كند. پس بهتر است همیشه به یاد داشته باشید كه در مسافرت حتماً چند عكس باكیفیت و خوب هم بگیرید. البته وب‌سایت یا مجله مخاطب شما خودش هم می‌تواند مشكل پیدا كردن عكس را رفع كند ولی چقدر حرفه‌ای‌تر است كه خودتان این كار را از قبل انجام داده باشید. حتماً به كیفیت بالای عكس توجه داشته باشید چرا كه ممكن است قرار باشد این عكس در ابعاد بزرگ چاپ یا به نمایش گذاشته شود.

در وب سایت‌های سفرنامه نویسی ثبت نام كنید

برای تحقق رؤیای سفرنامه نویسی می‌توانید در وب سایت‌هایی كه برای این كار ایجاد شده‌اند ثبت نام كنید. هم مطالب خودتان را می‌توانید به اشتراك بگذارید و هم می‌توانید نوشته‌های دیگران را بخوانید. خواندن كتاب‌های مرتبط با این موضوع هم قطعاً در آینده به كمك شما می‌آیند.

از دنیای مسافرت و توریسم عقب نمانید

اگر در مورد سفرنامه نویسی جدی هستید، بهتر است همیشه به‌روز باشید. بهتر است همیشه از بحث‌های روز و تغییراتی كه در دنیای توریسم اتفاق می‌افتد، مقصدهای مسافرتی و اخبار دیگر حول این موضوع باخبر باشید. وب سایت‌های خبری و یا تخصصی مسافرت بهترین منابع هستند.

سفرنامه نویس تخصصی شوید

یكی از بهترین راه‌ها برای تبدیل شدن به یك سفرنامه نویس حرفه‌ای آن است كه روی یك موضوع مشخص تمركز داشته باشید. مثلاً می‌توانید در سفر به كشورها و شهرها به‌صورت تخصصی مقاله نویسی كنید. یا به‌طور خاص روی سفرهای ماجراجویانه، یا آشپزی و خوراك یا مسافرت با بودجه كم و …. كار كنید. اگر سفرنامه‌هایتان در یك موضوع و دسته بندی مشخص باشند، خیلی سریع‌تر و بهتر پیشرفت می‌كنید و می‌توانید به قول معروف «سری توی سرها پیدا كنید».

پشتكار

مثل هر كار دیگر، برای تبدیل شدن به یك سفرنامه نویس شما بیشتر از هر چیز دیگری به پشت كار نیاز دارید. ممكن است دفعات اول كار شما جذاب نباشد یا كسی به آن علاقه نشان ندهد. ممكن است با پاسخ منفی رو به رو شوید و این راه به نظر غیرممكن برسد. ولی تسلیم نشوید. مطالب و نوشته‌هایتان را برای افراد و مراكز مختلف ارسال كنید. از این كه داستان‌های مختلف را به فردی كه قبلاً كارتان را رد كرده است بفرستید، ترسی نداشته باشید. در عوض سعی كنید به مسافرت كردن ادامه دهید و سفرنامه‌های بیشتر بنویسید. مطمئن باشید هم شما به‌مرور زمان پیشرفت می‌كنید و هم بالاخره یكی از درها به روی شما باز خواهد شد.

 

چگونه در سفر ، سفرنامه بنویسیم-QnMEZpXTrV

توصیه متخصصین

ویراستار وب سایت:

واقعیت آن است كه سفرنامه نویسی كار چندان ساده‌ای نیست، ولی اگر تلاش و پشت كار داشته باشید در نهایت همه چیز درست می‌شود. وقتی مطلبی برای ویراستارها، روزنامه‌ها و … می‌فرستید حتماً زمانی این كار انجام دهید كه چند مطلب دیگر هم از پیش نوشته‌اید. داشتن وب سایت دقیقاً در همین مواقع به كار می‌آید. یك رزومه عالی برای این كه نشان دهید حرفه‌ای هستید و كارتان را خوب بلدید.

ویراستار :

سفرنامه نویسی شاید آن زندگی رؤیایی كه بعضی در ذهن خود تصور می‌كنند را برایشان به ارمغان نیاورد. با این حال لذت بردن از مسافرت به همراه چاپ مقالات به نام شما، جذابیت‌های خودش را دارد. به هر حال اگر عاشق مسافرت هستید و آرزوی سفرنامه نویسی دارید، باید دو مسئله را همیشه در ذهن داشته باشید. اول اینكه شما بی‌چون و چرا باید به یك نویسنده قهار تبدیل شوید. اگر سابقه كار در روزنامه یا مجله دارید كارتان خیلی ساده‌تر می‌شود. یعنی داشتن این توانایی كه بتوانید جملات را برای مخاطب (و نه برای خودتان) كنار هم بچینید! به هر حال، داشتن یك وب سایت، وبلاگ یا پست كردن مقالات مختلف در شبكه‌های مجازی می‌تواند شروع خوبی برای این كار باشد. مسئله دوم پیدا كردن كسی است كه به مطالب شما نیاز داشته باشد. دقت كنید كه تمام وب سایت‌ها، مجله‌ها و رسانه‌های معتبر و فعال احتمالاً از قبل مطالب زیادی در مورد چیزهایی كه شما می‌نویسید دارند. پس شما به یك سری ایده‌های جدید یا وب سایت‌ها و مجلاتی نه چندان قدیمی و معتبر برای شروع كار نیاز دارید. در نتیجه دو اصل مهم سفرنامه نویسی پشت كار و استقامت و اشتیاق به كار است.

ویراستار و نویسنده

واقعیت آن است كه سفرنامه نویسی به هیچ وجه به معنی خوب سفر كردن یا خوش گذرانی نیست، بلكه بیشتر به معنی تقویت مهارت خوب نوشتن است! در حقیقت شما بیش از آن كه به مسافرت نیاز داشته باشید، به ایده پردازی، مشاهدات دقیق، قلم جذاب نیاز دارید.

كسانی كه می‌خواهند سفرنامه نویسی را شروع كنند بهتر است به این موارد توجه داشته باشند:
شیوه‌های سفرنامه نویسی كلیشه‌ای را بشناسند و سعی كنند از آن دوری كنند
یاد بگیرند از تمام حواس خود استفاده كنند تا مكانی كه برای اولین به آن سفر كرده‌اند را بهتر توصیف كنند.
در مورد صنعت مسافرت و توریسم، تاریخ، تاریخ هنر و فرهنگ‌های مختلف اطلاعات كسب كنند. زیاد پیش می‌آید كه سفرنامه نویس های تازه كار آن چه را می‌بینند به‌كل اشتباه توصیف می‌كنند و از طرفی دست به تحقیق و جمع آوری اطلاعاتی كه می‌تواند كمبود اطلاعاتشان را جبران كند، نمی‌زنند.در كلاس‌های نویسندگی یا گروه‌های نویسندگی شركت كنند تا در فضایی خالی از افراد دیگر و در انزوا سفرنامه نویسی نكنند.
مهارت‌های عكاسی را تقویت كنند. بسیاری از ویراستارها ترجیح می‌دهند كاری را خریداری و قبول كنند كه كامل و به همراه تصاویر باشد.