ریپورتاژ آگهی
این موزه هنوز خانه تكانی نشده است!

این موزه هنوز خانه تكانی نشده است!

شرایط موزه هنرهای تزیینی اصفهان در حال حاضر به گونه‌ای است كه به نظر می‌رسد فراموش كرده‌اند این موزه و عمارت زیبا را در ایام نوروز خانه‌تكانی كنند!
  • 1400/12/28
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : موزه های ایران
آدرس : اصفهان در عمارتِ «ركیب خانه» در مركز شهر اصفهان ر و اطراف بناهایی مثل " تالار اشرف "، " تالار تیموری " ، " كاخ چهلستون " ، " عالی قاپو " و " توحید خانه "
تلفن : 66059000-021

شرایط موزه هنرهای تزیینی اصفهان در حال حاضر به گونه‌ای است كه به نظر می‌رسد فراموش كرده‌اند این موزه و عمارت زیبا را در ایام نوروز خانه‌تكانی كنند!

به گزارش ایسنا، بیش از ۲۰ سال است كه موزه هنرهای تزئینی اصفهان را در عمارتِ «ركیب خانه» جا داده‌اند؛ یعنی در عمارتی كه از دوره صفوی‌ها و برای نگهداری لوازم سواركاری و یراق آلات اصطبل استفاده می‌شد.

این موزه هنوز خانه تكانی نشده است!-o9eKJp9sYZ
«ركیب‌خانه» را به دستور شاه عباس اول ساختند، شاید به همین دلیل هم بعد از بركناری حكومت صفوی‌ها، این عمارت تاریخی دست نخورده باقی ماند و به ساختمانی متروك و تاریك تبدیل شد؛ تا صدراعظمِ فتحعلی شاه، آن را بار دیگر احیا كرد و حتی در زمان حكومت «ظل السلطان» آن بنا برای محل زندگی وی انتخاب شد. اما كاربری این عمارت در دوره پهلوی اداره آمار و ثبت احوال اصفهان تغییر پیدا كرد.

این موزه هنوز خانه تكانی نشده است!-hSMMT2tzhA

و سرانجام با پیروزی انقلاب این عمارت مرمت و تصمیم گرفته شد تا اشیای تاریخی كه در موزه هنرهای تزئینی تهران وجود داشت را به «ركیب‌خانه» صفوی‌ها منتقل كنند و سرانجام تابستان ۱۳۷۵ گنجینه‌های تزئینی رسما افتتاح و بهره‌برداری شد.

هر چند گنجینه هنرهای تزیینی در هفت بخش در این عمارت قدیمی به نمایش درآمده است، اما در توجه و رسیدگی به این بنا، آن‌هم بعد از گذشت دوره‌ای تعطیلی برای جلوگیری از شیوع كرونا كه گریبان همه موزه‌ها و بناهای تاریخی كشور را گرفت، نبود برنامه‌ریزی برای ساماندهی این بنای تاریخی بیشتر به چشم می‌خورد، همان‌طور كه این آشفتگی ظاهری چشم‌آزارتر است نسبت به زیبایی‌هایی كه در این موزه و عمارت می‌تواند چشم‌نواز باشد.

این موزه هنوز خانه تكانی نشده است!-BPsYHbB0DE
كثیفی موزه فقط به سیاهی‌های باقی‌مانده از جای پاها روی بدنه سفید عمارت در بخش پایین دیوارها نیست، زباله‌های كوچك و متوسط ریخته شده پشت صندلی‌ها و گرد و غبار فراموشیِ نشسته روی آثار و فضای داخلی برخی از ویترین‌ها هم نشان می‌دهد كه گویا هنوز نوروز به این موزه وارد نشده است.

این موزه هنوز خانه تكانی نشده است!-dHKgD5zztT

در این شرایط شاید بتوان با اغماض از تَرَك‌های قدیمی باقی مانده روی سقف‌ها و دیوارها به دلیل نبود اعتبار گذشت، اما حالا كه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به انجام سفر و گردشگری در طول دست كم یك ماه گذشته مُصر بود و مردم را به برگزاری سفرهای نوروزی تشویق می‌كرد و ستادهای تسهیلات گردشگری همچنان فعال‌اند، نمی‌توان از صحنه‌های كثیف ثبت شده روی دیوارها، سوراخ‌ها، بی‌توجهی نسبت به شكستگی پنجره‌ها و سست شدن پایه‌ی اُرُسی‌های موزه و چند ده نكته ریز و درشت دیگر در این موزه چشم برداشت.

 

این موزه هنوز خانه تكانی نشده است!-e7VC9haGxA

این موزه هنوز خانه تكانی نشده است!-uC2bkBYleJ

این موزه هنوز خانه تكانی نشده است!-gmHgsY6u9O

این موزه هنوز خانه تكانی نشده است!-756r1ndqvI

این موزه هنوز خانه تكانی نشده است!-Zkz2ZcdNQb

این موزه هنوز خانه تكانی نشده است!-ZBfaafC5en

این موزه هنوز خانه تكانی نشده است!-mx6gpGMKEI