ریپورتاژ آگهی
خورش كدو حلوایی

خورش كدو حلوایی

یكی از خورش های خوشمزه كه در شهرهای مختلف از شمال تا جنوب ایران طبخ می شود خورش كدو حلوایی است .خورش كدو حلوایی یا كدو تنبل مجلسی با مرغ یا گوشت و حتی بدون گوشت به صورت گیاهی از آن غذاهای بسیار مفید مخصوص پاییز و زمستان است
  • 1400/12/28
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : غذاهای محلی ایران

یكی از خورش های خوشمزه كه در شهرهای مختلف از شمال تا جنوب ایران طبخ می شود خورش كدو حلوایی است .خورش كدو حلوایی یا كدو تنبل مجلسی با مرغ یا گوشت و حتی بدون گوشت به صورت گیاهی از آن غذاهای بسیار مفید مخصوص پاییز و زمستان است كه فرصت پخت آن را به هیچ وجه نباید از دست داد. هرچند خود كدو حلوایی مزه چندانی ندارد اما با ادویه‌ها و چاشنی‌های در دسترس می‌توان از آن یك خورش كدو حلوایی خوش‌رنگ و خوش طعم ساخت.

 

خورش كدو حلوایی-FqgfgdJzHO

مواد لازم

كدو حلوایی: ۵۰۰ گرم
فیله مرغ: ۵۰۰ گرم
پیاز: یك عدد متوسط
رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذا خوری
نمك، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
روغن: به میزان كافی
شكر: ۱ قاشق غذا خوری
آبلیمو: ۱ قاشق غذا خوری
آلو: به اندازه دلخواه

طرز تهیه

بعد از آنكه كدوها را شستید، پوست و هسته آن را جدا و به شكل دلخواه، نگینی یا هلالی یا خلالی، خرد كنید. كدوها را با مقداری روغن سرخ كنید تا موقع پخت، شكل خود را حفظ كنند.پیاز را به صورت نگینی یا خلالی خرد كنید و در روغن تفت بدهید. فیله مرغ را خرد كنید و با پیاز حدود دو دقیقه تفت بدهید. رب گوجه فرنگی را به آن اضافه كنید تا سرخ و طعم خام آن گرفته شود. نمك، فلفل، زردچوبه و آلو را اضافه كنید و یك دقیقه تفت بدهید. به مواد داخل قابلمه، ۲ لیوان آب جوش اضافه كنید تا مرغ به خوبی بپزد.
بعد از ۳۰ دقیقه، كدوها را به مایه مرغ اضافه كنید. ۱۰ دقیقه قبل از خاموش كردن اجاق گاز، آبلیمو و زعفران دم كرده را به خورش كدو حلوایی اضافه كنید.

خورش كدو حلوایی-PfkYlvXk1h

فوت و فن‌ های پخت خورش كدو حلوایی مجلسی با مرغ

اگر می‌خواهید خورش كدو حلوایی با مرغ شما طعم ملس متمایل به ترش داشته باشد، دو قاشق غذاخوری آب­غوره یا آب­لیمو به خورش اضافه كنید.
درصورتی كه به خورش‌­های شیرین علاقه­مند هستید، با اضافه كردن آلو یا یك قاشق غذاخوری شكر، طعم خورش‌ را شیرین‌تر كنید.
طرز تهیه خورش كدو حلوایی با رب انار نیز دقیقا مشابه دستور غذایی است كه در بالا آوردیم، فقط باید به جای آبلیمو از رب انار استفاده كنید.
زمان پخت كدو حلوایی كوتاه است پس حواستان باشد كه كدو حلوایی‌هایتان، له نشوند.
این غذا با برنج (پلو) سرو می‌شود.
معمولا خورش كدو حلوایی با مرغ را زیادی آبدار نمی‌پزند. هر چه آب این غذا كمتر و غلیظ‌تر باشد، خوشمزه‌تر خواهد بود.
می‌توانید از نخود فرنگی و هویج هم در خورش كدو حلوایی‌تان استفاده كنید.

خواص مفید كدو حلوایی

از آن‌جایی كه خورش كدو حلوایی یك غذای زمستانی است، در برخی مناطق در شب یلدا سرو می‌شود. از كدو حلوایی می‌توان در تهیه ترشی كدو حلوایی، بورانی كدو حلوایی، تارت كیك كدو حلوایی، مربا كدو حلوایی، پنكیك كدو حلوایی، سوپ كدو حلوایی، كوكو كدو حلوایی و انواع دسر مثل چیز كیك كدو حلوایی و پودینگ كدو و … استفاده كرد اما علاوه بر طعم خوبی كه كدو حلوایی دارد، خواص آن هم بسیار زیاد است.

كدو حلوایی با وجود اینكه طعم شیرین و بافت نرمی دارد، بسیار كم كالری است، به طوری كه در هر ۱۰۰گرم از آن، تنها ۲۰ كالری وجود دارد پس برای كسانی كه رژیم غذایی دارند هم مفید است.

عصاره كدو حلوایی، روی پوست در برابر فاكتورهای محیط زیستی دیگر مثل آلودگی، استرس، اضطراب و دود سیگار، لایه محافظتی ایجاد می‌كند.

تخمه‌های كدو حلوایی هم به‌خاطر عنصر روی و اسیدهای چرب امگا۳، در بالا بردن توان مغز مفید و موثر عمل و به تقویت استخوان كمك می‌كنند.

از دیدگاه طب سنتی، طبع كدو حلوایی سرد و تر است اما سردی آن از بقیه كدوها كمتر است، به همین دلیل برای افرادی با طبع گرم، مفید است.

فواید كدوتنبل برای همه انواع پوست، به خصوص پوست آسیب دیده و یا پوست حساس است. در این بخش از نمناك ابتدا خواص و فواید كدوتنبل برای پوست آورده شده است.

خورش كدو حلوایی-rAh904dwyJ

كدو حلوایی برای درمان پوست

اگر پوست چربی دارید، می توانید با مخلوط كردن ۱ قاشق سوپ خوری كدوتنبل با یك قاشق چای خوری سركه سیب، یك پك صورت را امتحان كنید. این تركیب را روی صورت مرطوب بمالید و تا ۳۰ دقیقه صبر كنید تا خشك شود. اول آب ولرم بشویید و سپس با آب سرد بشویید. بعد از آن می توانید از مرطوب كننده مناسب برای نوع پوست خود استفاده بكنید.

برای پوست خشك، دو قاشق چای خوری پخته شده، نصف قاشق چای خوری عسل، ۱/۴ قاشق چای خوری شیر و ۱/۴ قاشق چای خوری خامه غلیظ را با هم مخلوط كنید.این مخلوط را به طور مساوی روی صورت خود بمالید، به غیر از ناحیه چشم، اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند. این ماسك درخشندگی، تغذیه و مشكل پوست شما را پوشش می دهد.با آب گرم بشویید و از مرطوب كننده برای نوع پوست خود استفاده بكنید.

كدوتنبل منبع خوبی از ویتامین C است كه یك آنتی اكسیدان قوی است و همچنین حاوی بتا كتروتن دارد كه به جلوگیری از آسیب UV و بهبود بافت پوست كمك می كند.این كار به ارتقا تولید كلاژن كمك می كند در نتیجه باعث بهبود بافت و كشش پوست شما می شود.پوست را از آسیب شدید محافظت می كند، كه مسئول ایجاد چین و چروك و حتی سرطان پوست است.

برای محو كردن نقاط تیره، ۱ قاشق سوپ خوری كدوتنبل، یك قاشق چای خوری عسل، یك قاشق چای خوری لیمو و یك قاشق چای خوری روغن ویتامین E را مخلوط كنید.این مخلوط را به مدت ۳۰ دقیقه بر روی صورت مرطوب بمالید و بعد از خشك شدن با آب ولرم بشویید.

فواید كدوتنبل برای مو
علاوه بر فواید آن در مراقبت از پوست، كدوتنبل به خاطر ارزش غذایی غنی اش فواید زیادی برای مو نیز دارد. همانطور كه همه می دانیم، كیسه های ترشحی مو به تامین كافی مواد مغذی برای رشد و سلامت بهینه خود نیاز دارند.كدوتنبل در راه های زیر برای موهای شما مفید است.

كدوتنبل منبع غنی از مواد معدنی از جمله پتاسیم و روی است.پتاسیم به حفظ سلامتی مو كمك می كند و رشد مجدد را بهبود می بخشد.روی، به حفظ كلاژن كمك می كند و در نتیجه نقش مهمی در ترویج موهای سالم ایفا می كند.شامل فولات است، یك ویتامین B مهم كه رشد مو را با بهبود گردش خون تحریك می كند.

اگر موهای خشك دارید، می توانید یك نرم كننده مو ساده را با استفاده از كدوتنبل آماده كنید. تنها كاری كه شما باید انجام دهید این است كه دو فنجان كدوتنبل خرد شده و پخته شده را با ۱ قاشق سوپ خوری روغن نارگیل، ۱ قاشق سوپ خوری عسل و ۱ قاشق سوپ خوری ماست. كدوتنبل و ماست را در یك مخلوط كن و یا بلندتر ریخته و آن را به پوره تبدیل كنید. سپس روغن نارگیل و عسل را به مخلوط آرام اضافه كنید. آن را به موهای مرطوب كننده بمالید، یك كلاه حمام پلاستیكی بپوشید و به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید بماند.

فواید سلامتی كدوتنبل
این رنگ روشن و درخشان كدوتنبل ناشی از مواد مغذی است و آن را از دیدگاه سلامتی گیاهی بسیار باارزش می سازد.این یك منبع خوب ویتامین A, ویتامین C, و سرشار از آنتی اكسیدان هاست، مثل اكسانتین ها كاروتن ها و لوتئین ها.همچنین منبع خوبی از ویتامین های B كمپلكس, مانند فولات, نیاسین, پریدوكسین, و پانتوتنیك اسید و تیامین است.این مواد معدنی غنی از آهن, مس, پتاسیم, كلسیم و فسفر هستند. مزایای سلامتی كدو حلوایی، عبارتند از:

كدو حلوایی یك منبع غنی از بتا كاروتن
رنگ نارنجی درخشان كدوتنبل نشان می دهد كه یك منبع غنی از بتا كاروتن است. افرادی كه رژیم غذایی غنی از بتا كاروتن هستن، كم تر مستعد ابتلا به سرطان هستند. بتا سیپتوكسانتین و كاروتنویید موجود در كدوتنبل خطر سرطان ریه در افراد سیگاری را كاهش می دهند.

كدو حلوایی برای كاهش حملات آسم
خواص آنتی اكسیدانی كدوتنبل از سیستم تنفسی از عفونت ها محافظت می كند كه باعث كاهش حملات آسم می شود.

كدو حلوایی منبع غنی از پتاسیم
پتاسیم یك ماده معدنی مهم برای عملكرد درست قلب و ماهیچه ها است. یك وعده كدوتنبل حدود ۵۵۰ گرم پتاسیم دارد، یكی از بزرگ ترین منابع پتاسیم است. شما می توانید كدوتنبل را به میان وعده غذایی خود یا وعده غذایی اضافی برای افزایش پتاسیم اضافه كنید.

كدو حلوایی برای كاهش خطر بیماری های قلبی 
كدوتنبل به خلاص شدن از شر میدودیت شریانی و كاهش خطر بیماری های قلبی و سكته كمك می كند.مقدار زیادی آنتی اكسیدان های موجود در كدوتنبل همچنین از تصلب شریان (سختی شریان) جلوگیری می كند. خطر فشار خون بالا را به حداقل می رساند. كدوتنبل دارای مقدار زیادی فیتوسترول است كه بسیار شبیه به كلسترول انسانی است.

سطح كلسترول را به یك سطح سالم تبدیل می كند.

كدو حلوایی برای بهبود سیستم ایمنی
كدوتنبل مقادیر زیادی منیزیم برای حفظ عملكرد ماهیچه ها و تقویت سیستم ایمنی دارد.با افزایش تولید گلبول های سفید خون در بدن, سیستم ایمنی بدن را تقویت می كند. این باعث ایجاد مقاومت در برابر انواع مختلفی از عفونت ها مانند سرما, انفلانزا و تب می شود.

كدو حلوایی برای جلوگیری از زخم معده
كدوتنبل یك غذای سم زدایی فوق العاده است.

یك ادرار آور طبیعی است كه برای دفع سموم و مواد زائد از بدن مفید است. خواص دارویی كدوتنبل دستگاه گوارش را آرام می كند و از زخم معده جلوگیری می كند.

 كدو تنبل منبع غنی از فیبر
كدوتنبل، یك منبع غنی از فیبر است. یك فنجان كدوتنبل پخته شده حاوی ۳ گرم فیبر است كه حدود ۱۱ درصد از نیاز روزانه شما است.این، به هضم و جلوگیری از یبوست كمك می كند. همچنین شكم را برای مدت زمان طولانی تری سیر نگه می دارد.

كدو تنبل (حلوایی) برای كاهش استرس و افسردگی
كمبود تریپتوفان در بدن اغلب منجر به افسردگی می شود. كدوتنبل سرشار از تریپتوفان است كه افسردگی و استرس را كاهش می دهد. خواص مسكن كدوتنبل در درمان بی خوابی بسیار موثر است.

۱۸. كدو تنبل برای منبع غنی ویتامین A:
كدوتنبل یك منبع عالی ویتامین A است. این ماده مغذی برای سالم نگه داشتن چشم و حفظ دید خوب لازم است. زاكسانتین موج در كدوتنبل دارای حفاظت از اشعه uv است كه آنها در شبكیه چشم را فیلتر می كند. این امر از بیماری های بینایی با افزایش سن در افراد مسن محافظت می كند.

عوارض كدو تنبل چیست؟

منبع غنی ویتامین a است
۱۹.كدو حلوایی برای پیشگیری از بیماری های التهابی:
مصرف منظم كدوتنبل همچنین خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند ورم مفاصل را كاهش می دهد.

۲۰. كدو حلوایی برای حفاطت از سرطان پروستات:
مقدار بالای كارتونویید و روی موجود در كدوتنبل در برابر سرطان پروستات محافظت می كند. از بزرگ شدن پذوستات و تحریك هورمون های مردانه كه باعث مشكلات پروستات می شوند، جلوگیری می كند.

۲۱. كدو حلوایی منبع غنی ویتامین K:
كدو حلوایی یا كدوتنبل یكی از بهترین منابع ویتامین K است. شامل حدود ۴۰ % از مصرف روزانه توصیه شده هستند.ویتامین K برای سلامتی استخوان ها و قلب بسیار مفید است.ویتامین C موجود در كدوتنبل برای رشد مناسب و ترمیم بافت های بدن لازم است.یك وعده كدو تبیل حاوی ۲۰ % از مصرف توصیه شده است.

خواص عالی كدو حلوایی

حفاظت از سرطان پروستات با كدو حلوایی
عوارض جانبی عمده كدوتنبل و زیاده روی در مصرف كدو حلوایی
همانطور كه در ادامه این بخش از سلامت تغذیه در نمناك خواهیم گفت كدو حلوایی علاوه بر خواص قابل توجهی كه دارد ؛ زیاده روی در خوردنش عوارض جدی به همراه خواهد داشت كه شامل:

۱.زیاده روی در مصرف كدو حلوایی باعث افزایش وزن می شود:
خوردن منظم كدوتنبل برای افرادی كه در رژیم كاهش وزن هستند، بسیار مفید است. این منفعت به طور عمده به خاطر مقدار كالكروفیك كم كدوتنبل است. افراد می توانند بدون نگرانی در مورد افزایش وزن از كدوتنبل لذت ببرد.اگر از خود كدوتنبل یا تیموتی اش به همراه شكر زیاد مصرف كنید، این كار باعث افزایش وزن می شود.

۲. زیاده روی در مصرف كدو حلوایی برای سیستم دستگاه گوارشی خوب نیست:
مصرف منظم و متعادل كدوتنبل برای شكم ما بسیار مفید است و به حفظ سلامت سیستم گوارشی كمك می كند. این فواید كدوتنبل عمدتاً به خاطر حضور مواد مغذی مثل ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اكسیدان ها، فیبر رژیمی و غیره است. فیبر رژیمی كه در كدوتنبل وجود دارد به عنوان ملین طبیعی عمل می كند، حركت روده را بهبود می بخشد و حذف مواد زائد را از بدن ما تضمین می كند.اما اگر زیادی مصرف شود، باعث سوهاضمه یا هضم نادرست،درد سكم، سوزش سردل، گاز معده، نفخ روده و غیره می شود.

۳. ماه مه هیپوگلیسیمی:
لازم به ذكر است كه كدوتنبل برای بیماران دیابتی مفید است. این فواید كدوتنبل عمدتاً به خاطر مقدار قند كم (كربو هیدرات ) و فیبر موجود در آن ها است. مصرف كدوتنبل در یك میزان منظم میزان جذب قند در جریان خون را كاهش می دهد و این كمك به كنترل دیابت كمك می كند. اما اگر زیادی مصرف شود، باعث افت قند خون یا هیپوگلیسمی می شود كه نشانه های بدون گیجی،گرسنگی شدید،عرق زیاد دارد.

عوارض مصرف زیاد كدو حلوایی

عوارض جانبی زیاده روی در مصرف كدو حلوایی
۴. باعث افت فشار خون:
مصرف منظم كدوتنبل در حفظ كنترل فشار خون بسیار موثر است و در نتیجه خطر فشار خون بالا یا فشار خون بالا را كاهش می دهد. این فواید كدوتنبل عمدتاً به خاطر حضور پتاسیم حیاتی در آن است. پتاسیم ماده ای معدنی حیاتی است كه به عنوان و ازودیلاتور عمل می كند و رگ های خونی ما را آرام می كند و گردش خون در بدن ما را بهبود می بخشد.بهتر است با پزشكتان درباره مصرف كدوتنبل صحبت كنید تا هیچ گونه تداخلی با داروهایتان نداشته باشد و ممكن سن باعث افت فشار خون شوید.

۵. دریافت بیش از حد اكسیدانها بد است:
كدوتنبل منبع خوبی از آنتی اكسیدان ها مثل ویتامین C، ویتامین A و دیگر تركیبات انتی اكسیدانی مانند فیتوناتریشن ها، مواد فوتو شیمیایی و غیره است كه تعدادی از مزایا را فراهم می كنند. این آنتی اكسیدان ها با رادیكال های آزاد بدن ما مبارزه می كنند و بدین ترتیب مانع آسیب اكسیداتیو به سلول های بدن ما می شوند. با انجام این كار, نه تنها خطر انواع مختلف سرطان ها را كاهش می دهد, بلكه تولید كلاژن را نیز افزایش می دهد كه به نوبه خود به حفظ استخوان ها, ناخن ها, دندان ها و ماهیچه ها، حفظ سلامت سیستم ایمنی كمك می كند.مصرف زیای انتی اكسیدان ها ممكن است هم از سلول های سرطانی جلوگیری كرده و حتی ممكن است آن ها را ارتقا دهند. مثلا مصرف زیاد ویتامین e (آنتی اكسیدانی) خطر خون ریزی را افزایش می دهد. برای مادران حامله و شیرده خوب نیست.

۶. مصرف زیاد كدو حلوایی برای زنان باردار یا شیرده خوب نیست:
كدوتنبل یك منبع خوب از بسیاری از مواد مغذی مثل ویتامین ها, مواد معدنی, آنتی اكسیدان ها هستند و این برای مادران باردار و شیرده بسیار سودمند است. اول اینكه اگر دارو مصرف می كنید, پس با پزشك خود صحبت كنید و مطمئن شوید كه مصرف كدوتنبل در مصرف دارو دخالت نمی كند.

عوارض كدو حلوایی برای زنان باردار

عوارض مصرف زیاد كدو حلوایی برای زنان باردار
۷. مصرف زیاد كدو تنبل می تواند باعث واكنش های آلرژیك شود:
مصرف متعادل كدوتنبل خوب است و فواید سلامتی مانند حفظ سلامت قلبی و عروقی, تنظیم فشار خون, تنظیم سطح قند, حفظ سلامت هاضمه, تقویت متابولیسم, تقویت سیستم ایمنی دارد.با این حال اگر به كدوتنبل حساسیت داشته باشید بهتر است كه به طور كامل از كدوتنبل اجتناب كنید، حتی از لمس كردنش، چون در غیر این صورت ممكن است به واكنش های آلرژیك مانند خارش, درماتیت, گرفتگی بینی, مشكل تنفسی, تنگی نفس, تورم لب ها و تورم صورت افزایش پیدا كند.

چگونه می توانیم كدوتنبل را انتخاب و نگهداری كنیم؟
انتخاب:

كدوتنبل در اشكال مختلف، اندازه ها و رنگ ها موجود هستند.آن ها می توانند تا ۱۰۰ پوند رشد كنند اما كدوتنبل های كوچك با گوشت ترد و رنگ آتشین برای مصرف مناسب هستند. اولین قدم این است كه ساقه اش را چك كنید. ساقه را فشار دهید تا مطمئن شوید كه محكم و سفت وصل شده است. ساقه نرم نشان می دهد كه كدوتنبل تازه نیست. كل كدوتنبل را برای نقاط نرم بررسی كنید و اگر هر نقطه نرمی پیدا كردید، سراغ بعدی بروید.

تا جایی كه به رنگ مربوط می شود، باید یكنواخت باشد. تكه هایی از رنگ سبز نشان می دهند كه این كدوتنبل برای انتخاب مناسب نیست و احتمال دارد كه خوب رسیده نباشد. شكل كدوتنبل به اولویت شخصی شما بستگی دارد. كدوتنبل هایی را كه عاری از لكه ها، كبودی ها و نقاط هستند را انتخاب كنید چون ممكن است باعث شوند كدو به سرعت فاسد شوند. از نزدیك به پایین كدوتنبل را نگاه كنید. كپچ در كدوتنبل نشان می دهد كه در حال حاضر در حال پوسیدن است و حشرات شروع به خوردن كدوتنبل كرده اند. كدوتنبل باید كوچك و سنگین باشند چون گوشت ترد و خوش طعمی دارند.

انتخاب كدو تنبل و نگهداری كدو تنبل

نحوه انتخاب و نگهداری كدو حلوایی
ذخیره سازی و روش صحیح نگهداری كدو حلوایی ( كدو تنبل):
كدوتنبل باید در یك مكان خنك، تاریك، خشك نگهداری شود، ترجیحاً یك اتاق زیر شیروانی یا اتاق اضافی در دمای ۴۵ تا ۶۰ درجه فارنهایت. كدوتنبل می تواند تا یك ماه دوام بیاورد و به مدت ۳ ماه در یخچال نگهداری شود.

كدوتنبل پخته می تواند تا ۱۶ ماه به صورت یخ زده یا كنسرو شده نگهداری شود.برای افزایش عمرش، پوست كدوتنبل باید با این ماده كاملا شسته شود، مخلوط یك قاشق غذاخوری كلر با یك گالن آب .این كار باعث ضد عفونی شدن پوست و جلوگیری از تشكیل كپك و پوسیدگی است.خشك شدن فوری برای جلوگیری از كپك و خرابی مهم است.