ریپورتاژ آگهی
سمبوسه میگو جنوبی

سمبوسه میگو جنوبی

غذاهای جنوبی ، غذاهای گرم و تند می باشدو از آنجا كه ۲۶ دی ماه (۱۶ ژانویه) روز جهانی غذاهای گرم و تند است در این مطلب خواستیم شما را با یكی از غذاهای معروف جنوب با نام سمبوسه میگو جنوبی آشنا سازیم
  • 1400/12/27
  • استان : هرمزگان
  • شهر : قشم
  • دسته : غذاهای محلی ایران

غذاهای جنوبی ، غذاهای گرم و تند می باشدو از آنجا كه ۲۶ دی ماه (۱۶ ژانویه) روز جهانی غذاهای گرم و تند است در این مطلب خواستیم شما را با یكی از غذاهای معروف جنوب با نام سمبوسه میگو جنوبی آشنا سازیم . معمولا وقتی صحبت از غذاهای تند و تیز به میان می‌آید اسم غذاهای هندی پشت سر هم ردیف می‌شود.
یكی از این غذاهای تند و تیز سمبوسه است. سمبوسه از آن پیش‌غذاهایی است كه پخت و سروش در مهمانی‌ها حسابی مهمانان را سر ذوق می‌آورد و با مواد مختلفی هم پر می‌شود. شاید سمبوسه میگو را تا حالا تست نكرده باشید ولی ما به شما توصیه می‌كنیم این فرصت را اصلا از دست ندهید. سمبوسه میگو بندری قلق‌های خودش را هم دارد و برای خوش‌طعم‌تر شدنش باید كمی ریزه‌كاری به خرج داد. این مدل سمبوسه در شهرهای جنوبی از جمله كیش، قشم، بوشهر، جزیره هنگام و بندر عباس درست می‌شود.

سمبوسه میگو جنوبی-la5ysPEFaV

مواد لازم

میگو: ۲۰۰ گرم
پیاز: ۱ عدد متوسط
فلفل دلمه: ۱ عدد نگینی شده
سیب زمینی: یك عدد متوسط
گشنیز، تره، جعفری ساطوری شده: ۳ قاشق غذاخوری
آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
زعفران: ۱ قاشق غذاخوری
آب: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
قارچ: ۱۰۰ گرم
نمك، فلفل، زردچوبه: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم
نان لواش یا خمیر یوفكا: به میزان لازم

طرز تهیه

میگوها را تمیز كنید و رگ پشت كمر آن را خارج كنید. این كار باعث می‌شود بوی زهم میگو تا حد زیادی از بین برود.سیب زمینی را آب‌پز كنید.میگو را یك ظرف مناسب بریزید و به آن آب، زعفران و آبلیمو اضافه كنید و روی حرارت بگذارید. برای ۳ تا ۴ دقیقه بپزید.این كار باعث می‌شود علاوه بر اینكه بوی زهم میگو گرفته شود، بوی زهم آن نیز از بین برود.
پیاز را رنده یا نگینی خرد كنید و در یك تابه سرخ كنید. به آن زردچوبه و نمك و فلفل اضافه كنید.میگو، گشنیز، فلفل دلمه نگینی شده، تره و جعفری ساطوری شده را اضافه كنید. می‌توانید به‌ جای این سبزیجات از پیازچه استفاده كنید.سیب‌‌زمینی را رنده كنید و به مواد داخل ماهیتابه اضافه كنید.اگر می‌خواهید رنگ مواد سمبوسه قرمز شود، به آن ۱ قاشق، رب گوجه فرنگی اضافه كنید.

در انتها قارچ را به مواد اضافه كنید. در ماهیتابه را روی آن بگذارید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه اجازه دهید كه مواد با حرارت ملایم بپزد.

سمبوسه میگو بندری را می‌توانید هم با نان لواش و هم با خمیر یوفكا تهیه كنید. نان لواش یا خمیر یوفكا را آماده كنید تا مواد را در آن بریزید و بپیچید. پیچیدن سمبوسه روش‌های مختلفی دارد كه بنا به دلخواهتان می‌توانید یكی از روش‌ها را اتخاب كنید. می‌توانید سمبوسه میگو را به صورت رولی هم بپیچید.
سمبوسه‌ها را داخل روغن داغ سرخ كنید.
می‌توانید قبل از سرخ كردن سمبوسه‌های میگو، آنها را در سینی فر بچینید و به مدت ۱۵ دقیقه در فر با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد بگذارید و بعد آن را سرخ كنید. این مرحله از طرز تهیه سمبوسه میگو اختیاری است.

سمبوسه میگو جنوبی-a3OWd96wpK

سس مخصوص میگو رستورانی

مواد لازم

سس مایونز: ۱ لیوان دسته‌ار فرانسوی

سس كچاپ: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی

شكر: ۱ و ۱/۲ قاشق غذاخوری

پودر سیر: ۱/۲ قاشق غذاخوری

پودر فلفل قرمز: ۱/۲ قاشق غذاخوری

پودر پیاز: ۱/۲ قاشق غذاخوری

نمك: ۱/۲ قاشق چایخوری

آب: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی

سس قرمز تند: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

           

سمبوسه میگو جنوبی-OsVhwpIWKZ
ر

طرز تهیه

همه مواد را در مخلوط كن بریزید و با هم تركیب كنید. سس به دست آمده را در بطری مخصوص بریزید.این سس را همراه با میگو سوخاری هم می‌توانید استفاده كنید.در این روش، به میزان ۱/۳ بسته تمبر هندی را در مقداری آب جوش بریزید تا تمبرها از هسته جدا شوند. عصاره تمبر هندی به دست آمده را از صافی رد كنید تا یكدست شود. تمبرها را با میزان دلخواه نمك، فلفل قرمز و كمی گشنیز، پیاز خرد شده و رب‌ گوجه‌ فرنگی مخلوط كنید و سس متفاوتی را با سمبوسه میگوی خود تجربه كنید.

نكته: در كنار سمبوسه میگو بندری می‌توانید فقط از سس تند سالسا یا سس فلفل تند هم استفاده كنید.