ریپورتاژ آگهی
غار كوگان

غار كوگان

این غار شگفت انگیز نمونه ای است از آثار معماری صخره ای كه به وسیلۀ دست بشر در دیوارۀ كوه كوگان كنده شده است. این غار در ۴۵ كیلومتری
  • 1400/11/10
  • استان : لرستان
  • شهر : پلدختر
  • دسته : غارهای ایران
آدرس : خرم اباد- شرق شهرستان پلدختر
تلفن : 66059000-021

این غار شگفت انگیز نمونه ای است از آثار معماری صخره ای كه به وسیلۀ دست بشر در دیوارۀ كوه كوگان كنده شده است. این غار در ۴۵ كیلومتری جنوب خرم آباد و شرق شهرستان پلدختر واقع شده است. ورودی غار بصورت چهار گوش در اندازه ۲,۵۰ در ۲,۲۰ متر است و به سمت شمال باز می شود غار شامل دو طبقه می باشد طبقه اول چهار اتاق و فضاهای مرتبط به هم تشكیل شده است . طبقه دوم غار حدوداً ۳,۴ متر بالاتر از كف قسمت اول غار است . غار كوگان دارای اطاقهای دست كند تو در تویی است كه در روزگاران دوره اشكانی و پیش از آن مورد استفادۀ بشر بوده است. با توجه به آثار به یادگار مانده از جمله محرابه ها، آبدان ها و دیگر نشانه های معماری این اثر را به آیین مهر هم نسبت می دهند. مساحت كلی فضاهای تعبیه شده غار حدود ۲۸۱ متر مربع است . از نكات قابل تأمل در این غار مخازن آب در داخل اتاقهاست. این غار به شماره ۲۶۶۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دسترسی به این غار از طریق شهر خرم آباد به سمت آزاد راه جنوب (خرم آباد – پل زال) با طی ۳۵ كیلومتر و رسیدن به كاروانسرای پشت تنگ چمشك و از آنجا با عبور از جادۀ فرعی به سمت غار و روستای كوگان (۳ كیلومتر) امكانپذیر است.

 

غار كوگان-UQrbbEe3C8

غار كوگان-zpQ1CSazjj

غار كوگان-3IIfI9rKQE

غار كوگان-VL9l80Vu1A

غار كوگان-cVHNnXSXjY