ریپورتاژ آگهی
دریاچه ارژن شیراز

دریاچه ارژن شیراز

دریاچه ارژن شیراز ، یكی از دریاچه‌های جنوب ایران است كه در فاصله ۶۰ كیلومتری شیراز و در مجاورت جاده اصلی شیراز به كازرون در دشت ارژن واقع شده است.
  • 1400/12/26
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : تالاب و دریاچه های ایران
آدرس : استان فارس, شیراز-فارس، ۶۰ كیلومتری شیراز، دشت ارژن
تلفن : 66059000-021

دریاچه ارژن شیراز ، یكی از دریاچه‌های جنوب ایران است كه در فاصله ۶۰ كیلومتری شیراز و در مجاورت جاده اصلی شیراز به كازرون  در دشت ارژن واقع شده است. وسعت این دریاچه ۲۰۰۰ هكتار و بخشی از منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان می‌باشد. دریاچه ارژن از دریاچه‌های آب شیرین كشور و زیستگاه پرندگان مهاجر است. تالاب ارژن بخشی از دریاچه ارژن می‌باشد كه دارای ارزش اكولوژیكی بوده و به عنوان پارك بین‌المللی به ثبت رسیده است.دریاچه ارژن به دلیل واقع شدن در مسیر جاده اصلی شیراز- كازرون، نزدیكی با آثار تاریخی بیشابور و غار شاپور و راه ارتباطی خوزستان و بوشهر با شیراز، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.



دریاچه ارژن شیراز استان فارس, شیراز-ZIfbbVI5or

دشت ارژن

دشت ارژن، دشتی در شهرستان شیراز میان شیراز و كازرون است. این دشت در كنار ارتفاعات جنوبی زاگرس قرار دارد و دریاچه ارژن یكی از مناطق دیدنی آن است. در گذشتهٔ نه چندان دور این دشت مأوای حیواناتی همچون شیر ایرانی و آهو بوده كه با از بین رفتن نیزارهای اطراف دریاچه و تبدیل آن‌ها به اراضی مزروعی زیستگاه مناسب زاد و ولد شیر از بین برده شده و باعث منقرض شدن نسل این شیر گردیده‌است. در گذشته اداره دشت ارژن به دست كدخدای آن محل بنام مولامولی كه توسط مشیر در آن زمان شكنجه میشود و بعد از او كوشك علی خان بوده كه توسط ارتش ایران در دوران رضاشاه پهلوی كشته شد.

این دشت در كنار ارتفاعات جنوبی زاگرس قرار دارد. این قسمت از زاگرس به نام زاگرس فارس معروف است.و دریاچه ارژن یكی از مناطق دیدنی آن است، دهستان دشت ارژن در شمال این دریاچه قرار گرفته‌است. آثار باستانی و كتیبه‌های معروف تنگ شاپور در شمال غربی این دشت قرار دارد. دریاچه دشت ارژن، آبشار چرو نیز یا آبشار ارژن و دریاچه پریشان از دیگر جاذبه های گردشگری دشت ارژن هستند.

دریاچه ارژن شیراز استان فارس, شیراز-XfVcGZfU1q

نحوه دسترسی

آدرس : فارس، ۶۰ كیلومتری شیراز،  دشت ارژن

دریاچه ارژن شیراز استان فارس, شیراز-pvBEJGcl32



دریاچه ارژن شیراز استان فارس, شیراز-ZTnYmrPDbD

دریاچه ارژن شیراز استان فارس, شیراز-422DmMucmR

دریاچه ارژن شیراز استان فارس, شیراز-ZdIoDogdrG

دریاچه ارژن شیراز استان فارس, شیراز-hT7XvNcdfS

دریاچه ارژن شیراز استان فارس, شیراز-sWNu1uVzUx