ریپورتاژ آگهی
مكانهای جذاب سفرهای نورروزی در جنوب ایران

مكانهای جذاب سفرهای نورروزی در جنوب ایران

تعطیلات نوروزی ۱۴۰۰ نزدیك است و بهترین زمان البته با رعایت پروتكل های بهداشتی و رعایت محدودیت های سفر در پاندمی كووید ۱۹ به جنوب ایران می باشد .
  • 1400/12/26
  • استان : هرمزگان
  • شهر : بندر عباس
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : اماكن دیدنی جنوب ایران
تلفن : 66059000-021

تعطیلات نوروزی ۱۴۰۰ نزدیك است و بهترین زمان البته با رعایت پروتكل های بهداشتی و رعایت محدودیت های سفر در پاندمی كووید ۱۹ به جنوب ایران می باشد . از آنجایی كه بعد از بیش از یكسال درگیری با این ویروس خواسته باشید تعطیلات خوبی داشته باشید و كمی از فعالیت ها و سختیهای زندگی به دور باشید رفتن به سفر بخصوص جنوب بهترین گزینه می باشد .جنوب كشور، یكی از پرطرفدارترین مقاصد ایرانگردی در تعطیلات نوروز است. بی‌شك، صفا و صمیمیت مردمان خونگرم و مهمان ‌نواز جنوب، هوای مطبوع بهاری و البته آبی بیكران خلیج فارس است كه اینگونه مردم كشورمان را راهی شهرهای جنوبی می‌كند.

مكانهای جذاب سفرهای نورروزی در جنوب ایران-ae68eee9PS

استان هرمزگان و مردمان خونگرم و مهربانش

در این استان علاوه بر جزایر زیبایش، دیدنی های فراوان دیگری هم انتظار شما را می كشند كه قطعا ارزشش را دارد تا از آن ها بازدید نمایید. معبد هندوها كه به سبك معماری هندی بنا شده، مجموعه حمام و خانه گله داری، بازار بزرگ و بازار سیتی سنتر هم از دیدنی های این استان است.جزایر زیبای كیش و قشم و بندرعباس از بهترین مناطق گردشگری این استان­اند كه در ادامه مطلب بیشتر به آن­ها می­پردازیم.

سفر به بندرعباس

بندرعباس كه در گذشته به بندر گمبرون معروف بود امروزه یكی از دیدنی‌ترین شهرهای جنوب و استان هرمزگان است.قرار گرفتن اسكله شهید رجایی، بندر شهید باهنر و كارخانه‌های بزرگ و متعدد صنعتی در بندر عباس، این شهر را به قطب بازرگانی و صنعتی جنوب كشور تبدیل كرده است. همچنین موقعیت خاص جغرافیایی بندر عباس باعث ورود گردشگران زیادی در طول سال به این شهر می‌شود.دوره‌های تاریخی مختلف در بندرعباس، بناها و آثار تاریخی فراوانی را در آن به یادگار گذاشته‌اند.مساجد تاریخی و اماكن زیارتی نیز در قسمت‌های مختلف بندر عباس به چشم می‌خورند. از طرف دیگر، موقعیت خاص جغرافیایی بندرعباس در جوار كوه و دریا، جاذبه‌های طبیعی برجسته‌ای نیز در این شهر ایجاد كرده‌اند.

معبد هندوها

بنای تاریخی معبد هندوها در مركز شهر بندرعباس قرار دارد و با نام «پرستشگاه بت گوران» هم شناخته می‌شود. در ساخت این بنا از سنگ‌های مرمر و سنگ‌های مرجانی استفاده شده است.

مكانهای جذاب سفرهای نورروزی در جنوب ایران-iDL6Geaafi

بركه‌های باران

آب انبارهای بركه باران با گنبدهایی هماهنگ و زیبا، در خیابان ۲۲ بهمن بندرعباس، توجه مسافران و گردشگران را جلب می‌كنند. این مجموعه متشكل از پنج آب‌انبار است و چهار دهنه اصلی ذخیره آب دارد. موزه مردم شناسی خلیج فارس در این منطقه احداث شده است.

مسجد گله­ داری

مسجد گله‌داری از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی بندرعباس است و در محله اوزی‌ها قرار دارد. این بنا بر طبق اطلاعات كتیبه سنگی‌اش، توسط حاج شیخ احمد گله‌داری ساخته شده است. مسجد گله‌داری مناره، شبستان، صحن و منبر دارد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عمارت كلاه فرنگی

قدمت این بنای تاریخی در مركز شهر بندرعباس به دوره صفویه می‌رسد. شكل ظاهری این بنای تاریخی و قرار گرفتن گنبدی مانند كلاه روی بخشی از این عمارت باعث نام‌گذاری این بنای تاریخی شده است. در گذشته این عمارت كاربرد تجارت‌خانه داشت و در اطراف آن آب انبارهای متعدد به چشم می‌خورد.

مسجد دلگشا

مسجد دلگشا یا «مسجد جامع بندرعباس» از بزرگ‌ترین مساجد ایران در بندرعباس و مسجد مسلمانان اهل سنت است. قدمت این بنای تاریخی به بیش از ۲۵۰ سال پیش باز می‌گردد.

جزیره قشم ، بزرگترین جزیره جنوبی ایران

جزیره قشم در تنگه هرمز واقع شده است. قشم با شهر بندرعباس، بندر خمیر، جزیره لارك، جزیره هنگام، تنب كوچك و تنب بزرگ همسایه است. مساحت زیاد، تنوع آب و هوایی و پدیده‌های طبیعی خاص از ویژگی‌های قشم است.آب و هوای قشم در بیشتر اوقات سال گرم و مرطوب است. دمای بالای هوا و تابش مستقیم آفتاب قشم شما را در سفر به جزیره، حسابی برنزه می‌كند.مهم‌ترین رویداد این جزیره جشن نوروز صیاد است كه طی یك روز در اواخر تیر ماه برگزار می‌شود. در این روز صیادان به صید ماهی نمی‌روند و با پوشیدن لباس محلی نو و رقص و موسیقی محلی این روز را از جشن می‌گیرند.

از برنامه‌های جشن نوروز صیاد می‌توان به رقص‌های محلی گروهی همراه با موسیقی محلی، رنگ كردن درها و نخل‌ها، مراسم نمایشی با موسیقی و رقص محلی كه داستان جذابی هم دارد، به‌عنوان نشانه‌ای برای آغاز فصل جدید صیادی، هوا كردن بادكنك‌های كاغذی، شنا و آب‌تنی و ورود به آب با لباس‌های نو، مسابقات مختلف از جمله شنا، طناب‌كشی، غواصی، قایق‌‌رانی با قایق‌های پارویی، بازی‌های محلی مسابقات غذایی ویژه بانوان و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی اشاره كرد.

مكانهای جذاب سفرهای نورروزی در جنوب ایران-UcBzSayfGx

كیش ، جزیره مرجانی پر طرفدار

قصدتان از سفر تفریح است؟ یا برای خرید و استراحت می‌خواهید به سفر بروید؟ هر كدام از این موارد از هدف‌های سفرتان باشد جزیره كیش یكی از بهترین انتخاب‌هاست. در این جزیره امكانات تفریحی، گردشگری و تجاری متنوعی وجود دارد كه برای همه سلیقه‌ها مناسب است.

جزیره كیش یكی از جزایر توریستی در خلیج فارس است كه در استان هرمزگان در جنوب ایران واقع می باشد. كیش در جنوبی‌ترین مناطق كشور قرار دارد و همانطور كه می‌دانید این مناطق مثل همه نقاط دیگر استان هرمزگان تابستان‌های گرم مرطوب و زمستان‌های مطلوبی دارند. معمولا دمای هوا ۲۷ درجه سانتی گراد است و در موارد بسیار كمی از دمای ۳۲ درجه سانتی گراد بالاتر می­رود.در جزیره كیش به دلیل تفاوت در ذائقه ی مردم بومی­اش فرهنگ غذایی متنوعی نیز دارند. در این شهر شما می توانید در مدت زمانی كه مسافر هستید غذاهای متنوعی را میل كنید

سمك مشوی: همواره ماهی نقش بسزایی در تامین غذای افرادی دارد كه در نزدیكی دریا زندگی می‌كنند. سمك مشوی هم ماهی سرخ‌شده مخصوص جزیره‌ی كیش است كه مردم محلی آن را طبخ می‌كنند.

مضروبه: این غذا تركیبی از ماهی است كه به همراه نوعی سبزی و سیر تهیه می شود و طعم خوشمزه‌ای را شكل می‌دهد.

مرگوگ یا مرقوق: این غذا نوعی خورش مخصوص است كه اهالی این جزیره طبخ می‌كنند.

مكانهای جذاب سفرهای نورروزی در جنوب ایران-T2O0U7nR0U

جاهای دیدنی كیش

جزیره‌ی كیش، به‌دلیل دارا بودن آب و هوایی معتدل، از طبیعت خاصی برخوردار است. وجود مرجان‌ها و زلال بودن آب نیز از دیگر جذابیت‌های طبیعی كیش است. همچنین، كیش دارای جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی بسیاری است كه ممكن است برای همگان، شناخته شده نباشد.

كشتی یونانی

كشتی اهمیت تاریخی خاصی ندارد ولی همه آن را یكی از جاذبه های گردشگری كیش می­دانند. در واقع این كشتی متعلق به كشور یونان بوده است و به صورت اتفاقی و بنا بر هر دلیلی كه مشخص نیست ناگهان در گل فرو می رود. برخی معتقدند كه هوای مه آلود باعث شده كه ناخدا های كشتی دید كافی برای هدایت آن نداشته باشند و این هم دلیل به گل نشستن آن بوده است.

شهر باستانی حریره

یكی دیگر از جاذبه های كیش، شهر باستانی حریره است. این واقع در بخش كیش از توابع شهرستان بندر لنگه و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.قنات (كاریز) كیش، پارك ساحلی سیمرغ، پارك ساحلی مرد ماهیگیر، پارك ساحلی مرجان از دیگر جاذبه های این شهر است.

رستوران‌ های كیش

جزیره‌ی كیش، به‌جز مراكز خرید و دیدنی‌هایش، پر است از رستوران‌هایی با خدمات و غذاهایی بسیار متنوع. در این رستوران‌ها، انواع غذای ایرانی، دریایی، سنتی، فرنگی، و فست فود را خواهید یافت.

چابهار، سرزمین ناشناخته ‌ها

استان سیستان و بلوچستان كه یكی از قدیمی‌ترین استان‌های ایران است، دیدنی‌های زیادی دارد كه هنوز بكرند و كمتر كسی آن‌ها را دیده است. یكی از جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان شهر چابهار است كه یكی از زیباترین ساحل‌های جنوب ایران را دارد. چابهار با اینكه یكی از منطقه‌های جنوبی است در بیشتر روزهای سال آب‌و‌هوای معتدلی دارد و از خنك‌ترین شهرهای جنوب است. دمای هوای چابهار معمولا از ۳۱ درجه سانتی‌گراد بیشتر نمی‌شود و در تابستان‌ها نیز از شهرهای دیگر جنوب ایران خنك‌تر است. زمستان‌های این بندر هم هوایی كاملا معتدل و بهاری دارد.

شرایط آب و هوایی در بندر چابهار

همانطور كه از نام شهر چابهار پیداست این شهر هر ۴ فصل سال را هوایی بهاری دارد، داشتن خنك ترین هوای بندری در تابستان ها و هوای مطبوع بهاری در فصل زمستان، به دلیل وزش بادهای قطب جنوب اقیانوس هند به سمت این ساحل از مهم ترین خصوصیات بندر چابهار می­باشد.

جاذبه های گردشگری در چابهار
كوه­های مینیاتوری

شاید سفر به سیاره مریخ برای همگان امكان پذیر نباشد، اما جای نگرانی نیست كسانی كه واقعا دوست دارند نمادهایی از این سیاره را در كره زمین ببینند می توانند به چابهار سفر كنند و به سمت كوه های مینیاتوری بروند. این كوه ها در نزدیكی ساحل كچو تا خلیج گواتر قرار گرفته و از جمله پدیده های مورفولوژی در این منطقه به شمار می رود.

مكانهای جذاب سفرهای نورروزی در جنوب ایران-RxUbZungX1

بندر گواتر

یكی از اصلی ترین و جذاب ترین جاذبه های گردشگری در چابهار بندر گواتر است كه در انتهایی ترین نقطه ی جنوب شرقی ایران و در منطقه ی مرزی شهرستان چابهار با مرز مشترك پاكستان قرار گرفته است. این بندر بخش كوچكی از استان سیستان و بلوچستان است كه به آن گوهر بهشتی در ساحل دریای عمان هم گرفته می­شود.

 

البته در سال ۱۴۰۰ به علت شیوع زیاد كرونا رفتن به استان خوزستان ممنوع است قبل از سفر به هر كدام از نقاط ایران حتما از باز بودن ورودی استانها مطلع شوید .

آبادان

آبادان یكی از مدرن‌ترین شهرهای ایران در گذشته بوده كه به شهر اولین‌ها هم شهرت داشته است. اولین سینمای روباز، ایستگاه آتش‌نشانی، پیتزا فروشی،‌ كودكستان، سالن بیلیارد، پیست اسكی و پتروشیمی ایران در این شهر بود. اروند رود،‌ مسجد رنگونی‌ها، كلیسای گاراپت، رودخانه بهمن­شیر و پل كابلی تعدادی از جاذبه‌های گردشگری آبادان‌اند.

 

مكانهای جذاب سفرهای نورروزی در جنوب ایران-j7W8YPfInq

سوغاتی­ های آبادان

انواع خرمای مرغوب، رطب و دیری را از آبادان می‌توانید تهیه كنید. ادویه‌ی بسیار خوش‌عطر و بو، انواع ماهی تازه‌ی جنوب، میگو و انواع محصولات حصیری كه از برگ خرما بافته می‌شوند، سوغات دیگر آبادان هستند.

قلیه ماهی، قلیه میگو، سمبوسه، فلافل، رنگینك، خورش بامیه، پاكوره، دال عدس، ماهی صبور كبابی و آش آبادان از جمله غذاهای محلی این شهر هستند.

مكانهای جذاب سفرهای نورروزی در جنوب ایران-cw1dlQPagy

جاذبه­ های گردشگری آبادان

موزه آبادان، مسجد رنگونی‌ها، كلیسای ارامنه گاراپت مقدس، موزه نفت،‌ سینما نفت یا تاج سابق،‌ سینما شیرین، بقایای سینما ركس، بازار ته لنجی‌ها، بازارهای قدیمی آبادان مانند كویتی‌ها، اروندرود، رودخانه بهمنشیر، ‌پل كابلی، زیارتگاه سیدعباس، دبیرستان رازی، و نخلستان‌های آبادان از دیدنی‌های این شهر به شمار می‌روند.

شیراز، شهر بهارنارنج

شیراز یكی از شهرهایی است كه در جهان، به دلیل وجود جاذبه‌های متعدد تاریخی و طبیعی، شهرت زیادی پیدا كرده و گردشگران از كشورهای دیگر و سراسر ایران برای دیدن جاهای گردشگری به آن سفر می‌كنند. با اینكه شیراز یكی از شهرهای جنوبی است آب‌و‌هوای نسبتاً معتدل‌تری دارد و سفر به آن در همه فصل‌های سال وجود امكان‌پذیر است.

مكانهای جذاب سفرهای نورروزی در جنوب ایران-Cv9fzgawrf

جاذبه های دیدنی شیراز

شیراز شهر شعر و ادب پارس است؛ و بخش بزرگی از شهرتش را مدیون آرامگاه‌های شاعرانی بزرگ است. حافظیه یا آرامگاه حافظ شیرازی، لسان‌الغیب، در بلوار گلستان شیراز قرار گرفته و یكی از پربازدیدترین جاذبه‌های این شهر است. سعدیه یا آرامگاه سعدی، در دامنه‌ی كوهی در شمال شرقی شیراز نیز یكی دیگر از این جاذبه‌هایی است كه سر زدن به آن‌ها تجربه‌ی بسیار جالبی خواهد بود.

آرامگاه شاهچراغ، حضرت میر سید احمد بن موسی (ع)، برادر امام رضا (ع) در مركز شیراز قرار گرفته و از پربازدیدترین اماكن مذهبی و یكی از قطب‌های گردشگری زیارتی كشور است.

باغ های دیدنی شیراز

شیراز شهر گل و باغ‌های ایرانی است؛ این شهر زیبا باغ­های بسیاری را در دل خود جای داده است. باغ ارم یا باغ گیاه‌شناسی كه سرونازش و باغ گل‌های رز آن شهرت جهانی دارند، با خیابان‌هایی به سبك معماری ساسانیان و عمارتی مجلل در مركزش، در حال حاضر یكی از زیباترین باغ‌های ایران است.

در نوروزبازار وكیل، در كنار مسجد جامع وكیل قرار گرفته و قدمت آن به بیش از ۲۰۰ سال پیش می‌رسد. این بازار هنوز پابرجاست و از مهم‌ترین نقاط دیدنی و تجاری شیراز است.

مسجد نصیرالملك یا مسجد صورتی، از زیباترین مساجد ایران بوده و از نظر معماری، كاشی‌ كاری و مقرنس‌ كاری، شاهكاری بی‌نظیر است.

 

مكانهای جذاب سفرهای نورروزی در جنوب ایران-S04PmBYpHV

برای بازدید از آثار ارزشمند دوران كهن، همانند مجموعه‌ پاسارگاد، مجموعه‌ تخت جمشید، نقش رستم و نقش رجب، باید چند كیلومتری از شهر به‌ سمت اصفهان خارج شده و به شهر مرودشت بروید.

آثار باستانی و دیدنی‌ های استان فارس و شهر شیراز آن‌ قدر زیادند و ارزشمند، كه در یك مطلب جای نمی‌ گیرند و یك سفر برای دیدن تمامی آن ‌ها كافی نیست.