ریپورتاژ آگهی
خانه محمد باقر نیل فروشان اصفهان

خانه محمد باقر نیل فروشان اصفهان

خانه محمدباقر نیلفروشان مربوط به دوره قاجار است و در اصفهان، محله دردشت واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۵۳ با شمارهٔ ثبت ۱۰۰۱ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است
  • 1400/12/26
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : عمارت های تاریخی ایران
آدرس : اصفهان، محله دردشت
تلفن : 66059000-021

خانه محمدباقر نیلفروشان مربوط به دوره قاجار است و در اصفهان، محله دردشت واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۵۳ با شمارهٔ ثبت ۱۰۰۱ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.فضاهای این خانه در دوسمت شمال و جنوب خانه قرار دارد. تالار ارسی پنج دری ، ورودی ها و كفش كن های دو طرف تالار ، سفره خانه ، اتاق های دو طبقه قرینه در دو سوی ارسی ، انواع تزئینات ، درهای ارسی مشبك با شیشه های رنگین ، گوشواره های مزین و حیاط وسیع و دلباز ، ساختمان بنا را تشكیل می دهند. تقارن بناهای دو سمت حیاط سبك صفوی در طرح و تقسیمات فضا و اسلوب قاجاری در معماری داخلی و تزئینات از ویژگی های چشمگیر این خانه است.

خانه محمد باقر نیل فروشان اصفهان-jFsU8Xbtw1
از لحاظ تقسیمات محله ای شهر اصفهان در قدیم به شش محله به نامهای باغ كاران، لنبان، كلان، چنبلان، جویباره و دردشت محدود میشده است. خانه نیلفروش زاده طبق این تقسیمات در “دردشت” واقع شده است.خانه نیلفروش زاده بنائی است شامل بیرنی و اندرونی، ورودی خانه دارای یك هشتی با كاربندی ساده و راهرویی طویل با پیچشهای قائه می باشد. راهروی ورود به دو بخش تقسیم شده كه یك راه آن به بخش اندرونی و راه دیگر آن به بخش بیرونی خانه اتصال پیدا می كند. مجموعه فضاهای حیاط بیرونی در سه جبهه شمال، شرق و غرب حیاط مربع شكل خانه جای گرفته اند. در جبهه شمال حیاط بیرونی تالاری جا گرفته كه بین بخش اندرونی و بیرونی واقع شده و تالار به تزئینات زیبای مقرنس و نقاشی های شیر و شكر و گچبری مزین است و طاقچه ها و طاقجه ها توسط ارسی سه لنگه به تالار مشرف می شوند.

خانه محمد باقر نیل فروشان اصفهان-gJV2TMV8LI

خانه محمد باقر نیل فروشان اصفهان-v1uAwzaq0F

خانه محمد باقر نیل فروشان اصفهان-WN6109wkjg

خانه محمد باقر نیل فروشان اصفهان-jjDjCootZ2

خانه محمد باقر نیل فروشان اصفهان-jVTBeIvMQE

خانه محمد باقر نیل فروشان اصفهان-DFPWLlRNuZ

خانه محمد باقر نیل فروشان اصفهان-SVyoffHWKn

خانه محمد باقر نیل فروشان اصفهان-f2GgdPOZps

خانه محمد باقر نیل فروشان اصفهان-HhJJNiXcwp

خانه محمد باقر نیل فروشان اصفهان-0KtcdBzp9o