ریپورتاژ آگهی
كنیسه ملانسیان اصفهان

كنیسه ملانسیان اصفهان

كنیسه ملانسیان در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۱۹۰۳۷ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تاریخچه این بنا در سال ۵۶۷۵ عبری به اتمام رسیده (۸۷سال پیش)و ساخت جایگاه پیشنماز در سال۵۶۸۰ عبری؛ این كنیسه بر خلاف ظاهر خارجی بسیار ساده آن یكی از زیباترین كنیسه‌های اصفهان است.
  • 1400/12/25
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : كنیسه ملانسیان در بخش مركزی شهر اصفهان، محله جوباره، میدان قیام(سبزه میدان)، بازار غاز،نرسیده به چهار راه ماهی فروشان.
تلفن : 66059000-021

كنیسه ملانسیان در بخش مركزی شهر اصفهان، محله جوباره، میدان قیام(سبزه میدان)، بازار غاز،نرسیده به چهار راه ماهی فروشان. كنیسه ملانسیان در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۱۹۰۳۷ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تاریخچه این بنا در سال ۵۶۷۵ عبری به اتمام رسیده (۸۷سال پیش)و ساخت جایگاه پیشنماز در سال۵۶۸۰ عبری؛ این كنیسه بر خلاف ظاهر خارجی بسیار ساده آن یكی از زیباترین كنیسه‌های اصفهان است. سطح این كنیسه از كف كوچه حدود یك متر پایین تر است. عنصر گذار در این بنا یك هشتی كوچك است كه به عبادتگاه و حیاط كنیسه راه دارد. گرچه این كنیسه از نظر كلیت شبیه به كنیسه‌های دیگر است اما نحوه پوشش سقف آن و نحوه باربری آن با بقیه موارد متفاوت است.

این كنیسه یكی از زیباترین جایگاه‌های تورات را دارد كه تزئینات بسیار فراوانی در آن به چشم می‌خورد. ستونچه‌های تزئینی نیز در جبهه غربی قابل مشاهده‌اند. این بنا پركاربردترین كنیسه موجود در جوباره از نظر كاربندی گچی است، دارای پلان مستطیل شكل است كه با دو طاق و تویزه باریك مقدمات یك كاربندی بر دو تخته در زمینه هشت نگینی را آماده می‌كند. این كاربندی دارای ۴رسمی ۳۲سر سفت در پایه و تخته اول است كه در تخته بعدی به یك رسمی بندی ۱۶ می‌انجامد. قسمت نورگیر هم با یك كاربندی ۱۶در زمینه ۸گچی تزئین شده است.

این كنیسه دو پنجره بزرگ در جبهه غربی دارد كه به صورت متقارن نسبت به جایگاه تورات قرارگرفته اند. قسمت بانوان در یك طبقه واقع در ضلع شرقی واقع شده و به نوعی به فضای كنیسه ملحق شده است. این قسمت از پنجره‌های موجود در جبهه شرقی خود از حیاط نور می‌گیرد و ارتباط بصری آن با فضای كنیسه به وسیله آجر كاری مشبك بسیار محدود شده است. مشابه كنیسه ملایعقوب بنایی كاملا متقارن و مركز گراست و تنها عامل جهت دهنده به فضا جایگاه تورات (محور اورشلیم)

كنیسه ملانسیان اصفهان-M9o5VnFQhi

كنیسه ملانسیان اصفهان-lKfuAVlmeE

كنیسه ملانسیان اصفهان-K3Re7G1huj