ریپورتاژ آگهی
جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری اصفهان

جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری اصفهان

اصفهان سومین شهر پرجمعیت ایران ایران در فاصله ۴۳۵ كیلومتری پایتخت قرار داد. از دیرباز به واسطه جاذبه‌های گردشگری، فرهنگی، هنری و طبیعی فراوانی كه در این شهر واقع شده
  • 1400/12/25
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : اخبار گردشگری
آدرس : ۴۳۵ كیلومتری پایتخت
تلفن : 66059000-021

اصفهان سومین شهر پرجمعیت ایران ایران در فاصله ۴۳۵ كیلومتری پایتخت قرار داد. از دیرباز به واسطه جاذبه‌های گردشگری، فرهنگی، هنری و طبیعی فراوانی كه در این شهر واقع شده به اصفهان لقب نصف جهان داده شده است و نه تنها ایرانیان بلكه گردشگران خارجی نیز اصفهان را به عنوان یك مقصد گردشگری كم‌نظیر می‌شناسند. میدان نقش جهان، كاخ علی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام، سردر قیصریه، بازار قیصریه، دروازه‌های چوگان، توحید خانه، پل خواجو، سی و سه پل، كاخ چهل ستون، چهار باغ عباسی، عمارت هشت بهشت، منارجنبان، مدرسه چهار باغ، آتش‌كده اصفهان و كلیسای وانك از مهمترین بناهای تاریخی و فرهنگی شهر اصفهان هستند. گذشته از بناهای فرهنگی و تاریخی، پارك صفه، باغ گل‌ها، باغ پرندگان، تونل آكواریوم و مركز خرید سنتر اصفهان نیز بر جذابیت اصفهان برای گردشگران داخلی و خارجی می‌افزاید.

 

جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری اصفهان-2pdEY1gL0D
اصفهان همچنین به واسطه دارا بودن جاذبه گردشگری فراوان دارای زیرساخت‌های گردشگری مناسبی است. اتوبوس، قطار و هواپیما از ایران و جهان مسافران را به این شهر زیبا می‌رسانند و هتل‌های متعدد و مختلف این شهر میزبان مسافران است. هتل عباسی و هتل پارسیان كوثر از جمله هتل‌های ۵ ستاره شهر اصفهان هستند. همچنین از هتل‌های ۴ ستاره اصفهان می‌توان به هتل پیروزی، هتل سفیر، هتل آسمان و هتل پارسیان عالی قاپو اشاره كرد. هتل ستاره، هتل خواجو، هتل ملك، هتل شیخ بهایی، هتل پارسیان سوئیت، هتل پارت، هتل چهلستون، هتل سپاهان و هتل ونوس نیز از هتل‌های سه ستاره شهر اصفهان هستند.
افزون بر این به مسافرانی كه تمایل به اقامت در اقامتگاه‌های سنتی را داشته باشند می‌توان اقامتگاه سنتی كریسان، اقامتگاه سنتی طلوع خورشید، اقامتگاه سنتی كشیش، اقامتگاه سنتی قصر منشی، اقامتگاه سنتی آرمنیا، اقامتگاه سنتی سهروردی و اقامتگاه سنتی پاسارگاد را پیشنهاد داد. بنابراین برای رزرو هتل اصفهان طیف وسیعی از هتل‌ها و اقامتگاه‌ها را پیش روی مسافران قرار می‌دهد.
مسافرانی كه قصد دارند با وسیله شخصی عازم اصفهان شوند باید بدانند كه فاصله زمینی اصفهان و تهران حدود ۴۳۵ كلیومتر است و طی كردن آن حدود ۵ ساعت به طول می‌انجامد. همچنین طی این مسیر با اتوبوس حدود ۶ ساعت به طول می‌انجامد. فاصله تهران تا اصفهان با قطار ۴۱۰ كیلومتر است و مسافران برای طی این مسیر با قطار باید ۷ تا ۹ ساعت از زمان خود را در قطار سپری كنند. فاصله هوایی تهران و اصفهان نیز ۳۳۸ كیلومتر است كه طی آن تنها ۴۵ دقیقه به طول می‌انجامد. از این رو خرید بلیط هواپیما تهران اصفهان برای مسافرانی كه سفر با نقلیه شخصی برایشان آسان نیست و حوصله ۹ ساعت در قطار ماندن را نیز ندارند، مناسب‌تر است.
مسافران تهرانی اصفهان كه می‌خواهند به پایتخت بازگردند و مسافرانی كه قصد دارند پس از اصفهان از جاذبه‌های گردشگری تهران بازدید كنند می‌توانند  بلیط هواپیما اصفهان تهران را با بهترین قیمت از اسنپ تریپ تهیه كنند.

جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری اصفهان-Cj2niEuy27

چطور برسیم؟ یك مسیر پیشنهادی
تهران تا قم را در مسیر آزادراه خلیج فارس و بعد در آزادراه قم- كاشان برانید؛ مسیر جایگزین، جاده قدیم قم- كاشان است كه یك راست تا كاشان می رود. برای رسیدن به «متین آباد» باید در جاده قدیم كاشان – اردستان كه راهش را از میدان بسیج كاشان جدا می كند، برانید. بعد از آن، پس از 58 كیلومتر به «بادرود» بپیچید. در میدان امام خمینی (ره) بادرود به سمت روستای «خالدآباد» بروید، بعد از «ده آباد»، «متین آباد» را می بینید. از خروجی جاده كاشان- اردستان تا كمپ متین آباد 20 كیلومتر راه در پیش دارید. برای ادامه مسیر باید راه رفته را تا بادرود بازگردید و خود را به آزادراه كاشان- نطنز برسانید و با 29 كیلومتر رانندگی در آزادراه، نطنز را ببینید.
 

از نطنز تا اصفهان را از آزادراه بروید، برای رسیدن به مقصد بعدی از اصفهان به سمت نجف آباد بیرون بزنید. نجف آباد را از بلوار دفاع مقدس دور بزنید و تا «دامنه» برانید. در این شهر به سمت راست بپیچید تا به خوانسار برسید. اصفهان تا خوانسار 150 كیلومتر است و از خوانسار تا گلپایگان 30 كیلومتر راه دارید.

 
كاشان؛ یك شهر پرخانه
در طول بازار كاشان می توانید به ترتیب مسجد صفوی میرعماد، تیمچه امین الدوله و مسجد مدرسه سلطانی را ببینید و در حوالی خیابان علوی، در جنوب خیابان فاضل می توانید از خانه های مجلل عباسیان، عامری ها، طباطبایی، بروجردی و حمام سلطان امیراحمد بازدید كنید. تماشای خانه عامری را كه بزرگ ترین و زیباترین خانه ایران است، نباید از دست داد. این خانه به ابراهیم خلیل خان عامری، حاكم ناحیه كاشان تعلق داشته و زیبایی ایوان ها و حوضخانه ها و حمام اختصاصی اش قابل توصیف نیست. 

جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری اصفهان-ppRSBzFLQV

مسجد و مدرسه آقا بزرگ كاشان

  

هفت حیاط بزرگ و باغجه های سرسبز آن از دوره زندیه پابرجاست. احتمالا زیباترین اثر در كاشان «مسجد آقابزرگ» است؛ این مسجد كه تنها مسجد پنج طبقه جهان اسلام است، دارای گنبد و بارگاه باشكوهی است. صحن وسیع و باغچه بندی و حجره های متعدد آن از بهترین فضاهای مدرسه ای زمان است. در یكی از حجره های مسجد، مقبره خاندان معتبر و فرهنگی نراقی است، البته، دیدن باغ مصفای فین و شنیدن داستان هایش در انتهای خیابان امیركبیر، همیشه برای مسافران این شهر وسوسه كننده بوده است.
 
اصفهان؛ گردش در نصف جهان
برای پیاده روی در اصفهان، می توانید از این محورها حركت كنید؛ جویباره (میدان قیام تا سروش)، حسن آباد (نقش جهان تا چهارراه نقاشی)، دردشت (میدان قیام تا چهارراه ابن سینا)، تخت فولاد (خیابان دهش تا خیابان سعادت آباد)، مسجد سید (بازار درب كوشك تا میدان شهدا) و جلفا (چهارراه توحید تا محتشم كاشانی).

 

میدان نقش جهان: زیباترین میدان تاریخی ایران و آثار مهم دیدنی اش نیاز به معرفی ندارند، به آن جا كه برسید، عالی قاپو، مسجد جامع عباسی، مسجد شیخ لطف الله و سردر بازار قیصریه را خواهید دید. در خیابان استانداری كه نزدیك میدان است، به كاخ زیبای چهلستون می رسید. از ما كه بشنوید، برای تماشای این مجموعه حداقل یك روز باید وقت بگذارید؛ چرا كه محدوده این میدان چندین كافه و غذاخوری خوب وجود دارد.

جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری اصفهان-epxSieIaJj

میدان نقش جهان، زیباترین میدان تاریخی ایران است

 
مسجد جامع: یكی از مهم ترین بناهای اصفهان، مسجد جامع است. می توانید در بازار قدیم (در میدان امام علی (ع)) بگردید و به ورودی 200 ساله بنا برسید. حواس تان باشد كه اگر وقت نماز ظهر یا مغرب باشد، درهای فضاهای داخلی بسته اند و نمی توانید گنبد تاج الملك، گنبد نظام الملك یا بقایای ستون 1400 ساله را ببینید. «مسجد جامع» موزه ای است از هنر معماری سلسله های مختلف تاریخ ایران. شبستان یك هزارساله سلجوقی، مسجد چهار ایوانی، گچبری های محراب 700 ساله الجایتو و آثار منحصر به فرد از دوره های دیگری مثل تیموری، صفوی و قاجار را می توانید این جا ببینید. 

جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری اصفهان-sXzzzSg0hX

مسجد جامع، یكی از مهم ترین بناهای اصفهان، مسجد جامع است

 

سردر جورجیر: امكان ندارد از ضلع شمال غربی مسجد حكیم، عبور كنید و چشمان تان با تعجب روی سردر دیلمی «جورجیر» نماند؛ سردری كه تنها یادگار به جا مانده از مسجد جامع جورجیر (مسجد جامع صغیر) و نمونه ای برگزیده از آجركاری و گره سازی دوره دیالمه در اصفهان است. حواس تان به قوس شكنج با كنگره بزرگ یازده پر بالای سردر، نقوش چلیپای ایرانی و كتیبه های به خط كوفی اش باشد. این سردر در سال 1335از زیر كاهگل بیرون آورده شد.

جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری اصفهان-fIdxnY8cPq
مسجد جورجیر، روزگاری در محله باب الدشت اصفهان ـ در مكان فعلی مسجد حكیم قرار داشته

 

 پل ها: خشكسالی های اخیر، زاینده رود را به رودی فصلی تبدیل كرده اند همراه با بستر رودخانه، می توانید پل های زیبای اصفهان را هم تماشا كنید. پل گردی را از شرق اصفهان شروع كنید. اول به پل دوره ساسانی «شهرستان» می رسید و بعد پل «خواجو» كه مربوط به زمان شاه عباس دوم صفوی است. شاه عباس الو، پل «جویی» را ساخته كه در میان مردم به «پل چوبی» معروف است. همین طور كه به راه تان ادامه بدهید، به «سی و سه پل» 400 ساله می رسید؛ پلی كه چهارباغ بالا را به چهارباغ عباسی متصل می كند. بعد از چند پل در این محدوده، به پل تاریخی صفوی «مارنان» می رسید. تمام دو طرف حاشیه زاینده رود، از پل شهرستان تا مارنان را پارك ها و فضاهای سبز تشكیل می دهند.

 

جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری اصفهان-EQ7DeyU8dV

    پل خواجو


 محله جلفا: اگر فرصت كردید، حتما چند ساعتی در محله زیبای «وانك» پیاده روی كنید. این محله یكی از قدیمی ترین محلات شهر اصفهان است و از قدیم محل اقامت ارامنه این شهر بوده، به همین دلیل در این محله چندین كلیسا وجود دارد. یكی از معدود كلیساهای قابل بازدید اصفهان در ایام نوروز، كلیسای تاریخی «وانك» در این محله قرار دارد. این محله علاوه بر این، سنگفرش های زیبا و كافه های متنوعی دارد كه جان می دهند برای پیاده روی در یك عصر زیبای بهاری. 

 

جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری اصفهان-XnPeAjXO2e

 محله جلفا

 
باغ پرندگان: باغ پرندگان تقریبا برای همه جذاب است؛ چه آن ها كه این حیوانات را به صورت خانگی نگه می دارند یا آن ها كه هرگز یكی از آن ها را در دست نگرفته اند. این جا پرنده های كوچك و بزرگ از كنار پایتان رد می شوند، از پلیكان و قوی سیاه گرفته تا فلامینگو و طاووس. این باغ در شمال زاینده رود و داخل پارك «ناژوان» قرار دارد. به هیچ وجه به پرنده ها غذا ندهید؛ چه نان خشك و چه پفك. می توانید وقت بازگشت از باغ پرندگان، در پارك ناژوان تله سیژ سوار شوید. یك گزینه دیگر هم دارید، می توانید به كوه «صُفه» بروید و از یك پارك كوهستانی كه تله كابین هم دارد، لذت ببرید. 

جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری اصفهان-dJfCKmTvYk

باغ پرندگان

 
نطنز؛ تاریخ در كوهپایه
مسجد جامع: دیدن نطنز تاریخی را با مسجد جامع و  مقبره «شیخ عبدالصمد نطنزی» از عرفای قرن هفتم هجری، آغاز كنید. این مجموعه را كه شامل صحن، ایوان های خوش قد و قامت، خانقاه، درخت دو هزار ساله و مقبره شیخ عبدالصمد است، می توانید به واسطه مناره رشیدش در حاشیه خیابان مالك اشتر بیابید. مجموعه منحصر به فرد مسجدجامع نطنز و مقبره شیخ عبدالصمد محصول استادی و كاربلدی معماران دوره ایلخانی است.

جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری اصفهان-yo2wMBvJAJ

مقبره «شیخ عبدالصمد نطنزی

 
زیارت: همچنین مقبره امامزاده عبدالله (ع) از نوادگان امام علی (ع) در كوی علیاء، منطقه باغستان و مقبره امامزاده رقیه خاتون (س) دختر گرامی امام موسی كاظم (ع) در كنار خیابان رهن، فرصتی هستند برای زیارت و خلوت كردن با خودتان. البته از این جهت كه هر دو بر بلندی كوه هستند، می توانید دورنمای شهر نطنز را هم تماشا كنید. كاروانسرای صفوی «كوه آب» در حاشیه بلوار شهید بهشتی و رو به روی كوه «گنبد باز» از دیگر دیدنی های نطنز است. همچنین سری به حمام تاریخی «افوشته» بزنید كه در محله ای به همین نام در نزدیكی خیابان مطهری است.

جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری اصفهان-PoEHYJox0W

 
كویرگردی؛ یك كویر، هزار آسمان

شمال شرقی استان اصفهان در دل دشت كویر قرار گرفته است.

كویر مرنجاب: كویر مرنجاب در نزدیكی شهر «آران و بیدگل» قرار دارد كه از كاشان حدود پنج كیلومتر فاصله دارد. در آران و بیدگل باید به سمت، امامزاده هلال ابن علی (ع) و بلوار ارتش یا همان خروجی كویری آران و بیدگل برسید. بلوار ارتش بعد از پنج كیلومتر تمام می شود و در سمت راست تان ساختمان های ارتش را می بینید. حالا در مقابل تان یك راه خاكی در سمت چپ تان یك راه آسفالت وجود دارد. راه خاكی را انتخاب كنید و آرام برانید تا بعد از 45 كیلومتر از جاده خاكی به كاروانسرای مرنجاب برسید.

 

جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری اصفهان-7hGRqFmxwt

كویر مرنجاب

  
كاروانسرای مرنجاب: پیش از آن كه به كاروانسرا برسید، قسمتی از دریاچه نمك را در سمت چپ خود می بینید و می توانید وارد راه فرعی آن شده و در قسمت های محكم دریاچه قدم بزنید. كمی جلوتر و در كنار یك آب انبار، تپه های شنی یا رمل ها را در سمت راست خود می بینید و می توانید كفش و جوراب تان را دربیاورید و پاها را در ماسه بادی های نرم كویر بگذارید. این كاروانسرا در سال 1013 قمری به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده و جنس مصالح آن گچ و آجر است.

 

این كاروانسرا یك قنات آب شیرین و یك استخر قدیمی در كنارش دارد آب این قنات درختان كاروانسرا را هم سیراب می كند. ممكن است در شب هایی كه مهمان كاروانسرا هستید، گروه های اهل رصد و نجوم روی پشت بام این كاروانسرا مشغول رصد ستارگان باشند. یك سرویس بهداشتی نیمه مجهز هم در كاروانسرا وجود دارد.

جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری اصفهان-5lfUUhkv0C
كاروانسرای مرنجاب  
خور: خور یكی از شهرهای تاریخی كویر مركزی ایران است كه مساجد تاریخی و بافت سنتی دارد. به این ها باید نخلستان های دورتادور شهر را كه البته در آتش سوزی چند سال قبل، بسیار آسیب دیدند هم اضافه كنید. اگر جاده خور را به سمت طبس ادامه دهید می توانید كویر «طبقه» یا دریاچه نمك را ببینید. این كویر در 30 كیلومتری خور به سمت طبس قرار دارد و جاده از میان این دریاچه نمك عبور می كند.

جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری اصفهان-SoM3CfGMQC

خور یكی از شهرهای تاریخی كویر

 
مصر و فرحزاد: این دو روستا كه در فاصله پنج كیلومتری از یكدیگر قرار دارند، به علت بافت كویری طبیعتی منحصر به فرد دارند. این دو روستا با تپه های شن روان و البته نخلستان و باغ و چند گندمزار احاطه شده اند. «چال سلكنون»، «تخت عروس» و «تخت عباسی» و همین طور نیزار روستای مصر از جذابیت های این منطقه است.

جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری اصفهان-9OuXcD3elj

 

هتل سنتی مصر و فرحزاد
 جندق: جندق یكی از شهرهای تاریخی در مسیر عبور از كویر مركزی است كه بعضی آن را به انوشیروان ساسانی نسبت می دهند. این شهر یك قلعه تماشایی دارد كه در بافت تاریخی قرار گرفته. غیر از كویرهای اطراف شهر، خانه شاعر معاصر، «یغمای جندقی» هم برای تماشا وجود دارد. 

جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری اصفهان-Qd9T84Icnr

جندق یكی از شهرهای تاریخی كویر

 
بیاضه: روستای زیبای بیاضه در 50 كیلومتری جنوب شرقی خور و بیابانك قرار دارد. معروف ترین دیدنی این روستا قلعه «بیاضه» است كه ناصرخسرو هم در سفرنامه اش به آن اشاره كرده است. یك قلعه خشت و گلی كه ساخت اولیه اش به دوره ساسانی بر می گردد، با بنایی چندطبقه و یك خندق عمیق. بعضی معتقدند این قلعه در دوره اسماعیلیه از پایگاه یاران حسن صباح بوده. بافت تاریخی این روستا هم بسیار تماشایی است و قدمت مسجد جامع آن هم به دوره صفوی بر می گردد.

جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری اصفهان-yexVunRGQZ

روستای زیبای بیاضه

 

 گرمه: گرمه در 40 كیلومتری جنوب خور قرار دارد. غیر از جذابیت های كویری، می توانید به تماشای نخلستان های اطراف روستا بروید. در وسط نخلستان گرمه هم یك آبگیر زیبا قرار دارد كه آب آن از چشمه ای در كوه های شمال این منطقه سرچشمه می گیرد، البته این جا یك قلعه تاریخی هم دارد.

جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری اصفهان-EJESM6CHtY

 گرمه

 

 متین آباد: یكی از كم خطرترین مسیرهای دسترسی به كویر مركزی ایران، مسیر دسترسی به كمپ متین آباد است. این كمپ در 25 كیلومتری نطنز و در ابتدای نرمی و دلنوازی رمل های كویر مركزی ایران قرار دارد. زیارت مزار علی عباس (ع) و محمد (ع) از فرزندان امام موسی بن جعفر (ع) نیز در شهر «بادرود» برای تان مهیاست.

جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری اصفهان-ggI83g5rsf
 متین آباد