ریپورتاژ آگهی
روستای فاماست

روستای فاماست

فاماسب از شمال به شهرهای نهاوند و ملایر و از شرق به بروجرد، از غرب به نور آباد لرستان و از جنوب به استان لرستان محدود است.
  • 1400/11/10
  • استان : همدان
  • شهر : نهاوند
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : فاماسب (كه به اشتباه فاماست هم بدان اطلاق می‌شود) روستایی است در شهرستان نهاوند در استان همدان در غرب ایران. این روستا در ۲۲ كیلومتری جنوب شرقی شهر نهاوند در دامنه‌های شمالی ارتفاعات كوه گرین از رشته كوهای زاگرس قرار گرفته‌است.
تلفن : 66059000-021

فاماسب (كه به اشتباه فاماست هم بدان اطلاق می‌شود) روستایی است در شهرستان نهاوند در استان همدان در غرب ایران. این روستا در ۲۲ كیلومتری جنوب شرقی شهر نهاوند در دامنه‌های شمالی ارتفاعات كوه گرین از رشته كوهای زاگرس قرار گرفته‌است.

فاماسب در موقعیت ۴۸ درجه و ۲۷ دقیقه طول شرقی و ۳۴ درجه و ۰۲ دقیقه عرض شمالی قرار دارد. اختلاف ساعت آن با تهران ۱۳ دقیقه و ۲۱ ثانیه می‌باشد. فاماست از شمال به شهرهای نهاوند و ملایر و از شرق به بروجرد، از غرب به نور آباد لرستان و از جنوب به استان لرستان محدود است.
درخصوص وجه تسمیه روستای فاماسب (كه به زبان محلی به آن پاماس می‌گویند) بایستی عنوان كرد كه واژه فاماسب از نام جاماسب (وزیر و مشاور دانشمند گشتاسب پدر اسفندیار پهلوان روئین تن ایرانی) گرفته شده‌است كه به مرور زمان از جاماسب به فاماسب تغیییر یافته‌است. در لغت نامه دهخدا هم مدخلی با عنوان فاماست. وجود دارد: همچنین، در پایگاه اطلاع رسانی تاریخ و فرهنگ ایران ردیف ۷۳ ، از نام «فاماست» به عنوان یكی از نام‌های كهن و باستانی ایران زمین یاد شده است: در طول تاریخ نامهای مختلفی به سرزمینی كه روستای كنونی پاماس می باشد، اطلاق شده است در تقسیمات كشوری نیز به نام گاماسب . خوانده شده است. این روستا دارای آب و هوای مطبوعی بوده و یكی از مناطق كوهستانی خوش آب هوای شهرستان نهاوند به شمار می‌رود كه دارای زمستان‌های نسبتاً سرد و تابستان‌های خنك و معتدل می‌باشد. بر مبنای مدارك موجود و سنگ نوشته ها، حداقل بیش از هزار سال است كه روستا به همین نام خوانده می‌شود.
اكثر جوانان این روستا دارای استعدادهای درخشان می‌باشند. نام خانوادگی اهالی اصلی و ساكنین اصیل این روستا «ولی اللهی» می‌باشد. روستاهای
فاماسب در موقعیت ۴۸ درجه و ۲۷ دقیقه طول شرقی و ۳۴ درجه و ۰۲ دقیقه عرض شمالی قرار دارد. اختلاف ساعت آن با تهران ۱۳ دقیقه و ۲۱ ثانیه می‌باشد. فاماسب از شمال به شهرهای نهاوند و ملایر و از شرق به بروجرد، از غرب به نور آباد لرستان و از جنوب به استان لرستان محدود است.

وسعت:

برآوردهای آماری وسعت روستا فاماست را در سال ۶۵-۶۴، حدود ۷ كیلومتر مربع نشان می‌دهد.
جمعیت:

بنابر سرشماری مركز آمار ایران، جمعیت فاماست در سال ۱۳۸۵. برابر با ۱۰۸۱ نفر بوده‌است كه از این میان ۵۴۷ نفر مرد و بقیه زن بوده‌اند. این روستا ۴۵۰ خانوار دارد و چندین برابر جمعیت فعلی آن به شهرهای بزرگ و كوچك مهاجرت كرده‌اند.

مردم فاماسب همچون سایر مناطق از دیرباز سنن فرهنگی خویش را از گذشتگان به ارث برده و این سنن و آداب و رسوم از بدو تا كنون در فاماست رایج و مردمان این روستا به آن پای بند و در اجرای آن راغب و خصایصی از جمله مهمان‌ نوازی- شجاعت- صله‌ارحام- از خودگذ شتگی- صداقت در گفتار و كردار- دین ‌باوری-تعصبات ناموسی-تعصبات مذهبی- تعصبات قومی و طایفه‌ ای و رسومات و جشن‌ های شادمانه (عروسی و عزاداری) و غیره از مختصات بارز فرهنگ این روستا می‌باشد.

 

روستای فاماست-wVdrKb93Dh

 

روستای فاماست-VP58oeRHYT

 

روستای فاماست-2K8tqCBh1e