ریپورتاژ آگهی
غار كنجی

غار كنجی

غار كنجی در چهار كیلومتری جنوب شهر خرم‌آباد در كمركش یك كوه قرار گرفته است. دسترسی به این غار، از طریق یك مسیل دره‌ای امكان پذیر است
  • 1400/11/10
  • استان : لرستان
  • شهر : خرم آباد
  • دسته : غارهای ایران
آدرس : 4 كیلومتری جنوب خرم آباد
تلفن : 66059000-021

غار كنجی در چهار كیلومتری جنوب شهر خرم‌آباد در كمركش یك كوه قرار گرفته است. دسترسی به این غار، از طریق یك مسیل دره‌ای امكان پذیر است. در فصل بهار، از دامنه‌های آن، چشمه‌های آب جاری می‌شوند. این غار یكی از منظم‌ترین غارها از لحاظ سطوح داخلی است.
مساحت آن بیش از ۲۰۰ متر مربع است و كف خاكی آن ۲ متر قطر دارد. در قسمتی از دهانة آن، یك تپة خاكی وجود دارد كه در كاوش‌های انجام شده، چند گور مربوط به پیش از تاریخ همراه با اسكلت‌های متعدد از آن به دست آمده متعدد از آن به دست آمده است. در دامنه و چشم‌انداز این غار، دشت وسیع با تپه‌های مصنوعی وجود دارد. غار كنجی مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در جنوب شرقیخرم‌آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۱۴۳ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. انتخاب این قسمت از دره خرم آباد برای اولین بار برای سكونت در ۴۰ هزار سال پیش می تواند اهمیت این دره را نشان دهد همچنین توانایی انسان در كنترل طبیعت و محیط خویش و موقعیت دره كه موفقیت انسان را در شكار به همراه داشت.

 

غار كنجی-5rgJDQMKhZ

غار كنجی-lrnRBKMGbr

غار كنجی-WIp2jZBLTD