ریپورتاژ آگهی
كوچه قهر و آشتی شیراز

كوچه قهر و آشتی شیراز

چیزی كه امروزه بسیار در میان خانواده ها و فامیل و دوست و آشنا می توان زیاد دید قهر كردن و قطع رابطه است . اززمانیكه با پیشرفت تكنولو
  • 1400/12/23
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : شیراز، بلوار زینبیه، خیابان لطفعلی خان زند، كوچه ۱۵ (كوچه صابونیها)، كوچه ۱۵/۶ كوچه (قهر و آشتی)
تلفن : 66059000-021

چیزی كه امروزه بسیار در میان خانواده ها و فامیل و دوست و آشنا می توان زیاد دید قهر كردن و قطع رابطه است . اززمانیكه با پیشرفت تكنولوژی حتی در دست كودكانمان هم گوشی های به ظاهر همگرا می بینیم حتی اعضای خانواده كوچك را از هم جدا زندگی می كنند و متاسفانه همه در دنیای مجازی سیر می كنند . اكثر دوست و فامیل را درون گروههای مجازی دیده و شاید در طول سال هم به دیدنشان نرویم . حتما تا به امروز پیش آمده با كسی قهر باشید یا به علت دلخوری یا هرچیز دیگری ترجیح دهید با او رو برو نشوید، در تمدن حاضر و معماری و شهر سازی نوین، این امكان برای شما فراهم است كه مسیر خود و زاویه نگاه خود را برای پنهان شدن از دیگری تغییر دهید.اما فرهنگ و اصالت ایرانی كه امروزه به ورطه فراموشی رفته است این بی توجهی را بر نمی تابد، نمونه ای از این مخالفت را در معماری كوچه های مختلف شهر شیراز می توان دید.كوچه قهر و آشتی یكی از معروف ترین آنهاست و بدین سبب به این نام شهره است كه هر دو عابر دلخور از هم را با هم مواجه می كند و هر نگاه به افق رفته ای را در چشم دوست می اندازد .

 

كوچه قهر و آشتی شیراز-WsMQ2vhCSA
البته فلسفه دیگر این بنا كه مشابه آن در شهر بوشهر دیده می شود، هدایت خنكای نسیم دریا در كوچه های كانال مانند و باریك به سمت خانه ها و پنجره ها شهر است.

كمی دورتر از آسمان خراش ها

از ویژگی های معماری این بنا می توان به باریك بودن كوچه به قدری كه حتی دو نفر بدون توجه و روبرو شدن با هم نمی توانند از آن عبور كنند، اشاره كرد.ویژگی كه امروزه از نواقص شهرسازی محسوب می شود روزگاری در این دیار به عمد مورد استفاده قرار می گرفته است .دیوار های كاه گلی بلند آن نیز قابل توجه است ، شاید از این جهت می توان این دیوار های بلند را در فلسفه این كوچه تعریف كرد كه مانع از دزدیدن چشم ها از گره خوردن به هم می شود و مجالی برای فرار باقی نمی گذارد.
مشهور است كه هر دو فردی كه با هم قهر بودند اگر در این كوچه به هم می رسیدند ناگزیر به آشتی می شدند.

 

كوچه قهر و آشتی شیراز-lw7uQCaBAi

در آشتی كردن پیش قدم باشید

كوچه قهر و آشتی از جاذبه های گردشگری اصیل شیراز است كه حال و هوای دل های مهربان ایرانی و صد البته شیرازی را در مشام هر بیننده ای زنده می كند.خوشبختانه این مكان در فاصله نه چندان دور از هتل زندیه شیراز، هتل كریم خان شیراز قرار دارد و امكانات رفت و آمد و تردد به آن به راحتی فراهم است.

نیازی به تكنولوژی نیست

همواره پیشنهاد ما برای گردشگران در شیراز این است كه فرصت هم صحبت شدن با شیرازی ها و شنیدن لهجه گرم و دلنشین آن ها را حتی در حد پرس و جویی برای یافتن مكان های گردشگری از دست ندهند.اما دانستن آدرس همیشه دلگرمی خاصی برای گردشگران به همراه دارد و ما آن را از شما دریغ نمی كنیم، كوچه قهر و آشتی در خیابان آستانه و در جوار آرامگاه سید علاء الدین حسین واقع شده است كه بعد از عبور از بازارچه ای كوچك و كوچه صابونی ها، دل های جدا افتاده ی زیادی را به هم می رساند.

 

كوچه قهر و آشتی شیراز-wGjYyvVWxr

در شیراز قدم بزنید

ویژگی مهم گردشگری در شیراز كه آن را استثنایی تر از هر مكان دیگری می كند، این است كه بعد از خارج شدن از هتل محل اقامت خود لازم نیست برای بازدید هر مكان مسیر جداگانه ای را طی كنید، هرگاه با هدف دیدن یك بنا یا منطقه خارج می شوید با انتخاب مسیر درست می توانید از چندین فضای ویژه گردشگری دیگر نیز دیدن كنید پس پیشنهاد ما این است كه شیراز را قدم بزنید .

 

كوچه قهر و آشتی شیراز-JdWP3IH4co