ریپورتاژ آگهی
كتیبه شیخ علیخان زنگنه

كتیبه شیخ علیخان زنگنه

كتیبه شیخ علیخان زنگنه در دامنه كوه بیستون و بر روی نقش برجسته مهرداد دوم ایجاد شده است. این كتیبه شرح وقف نامه ای است كه به دستور شیخ علیخان زنگنه در طاقنمایی نقر شده است
  • 1400/11/10
  • استان : کرمانشاه
  • شهر : هرسين
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : در دامنه كوه بیستون و بر روی نقش برجسته مهرداد دوم
تلفن : 66059000-021

كتیبه شیخ علیخان زنگنه در دامنه كوه بیستون و بر روی نقش برجسته مهرداد دوم ایجاد شده است. این كتیبه شرح وقف نامه ای است كه به دستور شیخ علیخان زنگنه در طاقنمایی نقر شده است. او در ابتدا حاكم كرمانشاهان بود و در طی این مدت خود و فرزندانش بانی كارهای عمرانی فراوانی در این ناحیه شدند. او بعدها به مقام وزارت اعظمی شاه عباس دوم رسید. پس از مرگ شاه عباس دوم وی صدراعظم شاه سلیمان صفوی و مورد اعتماد وی گردید تا جایی كه به مدت پانزده سال با لقب اعتماد السلطنه مقام وزارت شاه را در اختیار داشت .

طاقنمایی كه وقفنامه شیخ علیخان در آن نقر شده است، از آخرین نقطه تیزی هلال طاق نما ۳۶۳ سانتیمتر طول و ۲۷۶ سانتیمتر عرض دارد و شامل ۱۵سطر است كه به سه قسمت تقسیم می شود و در هر قسمت عباراتی به خط ثلث نوشته شده است. ابتدا با نام و یاد خدا كتیبه شروع شده و سپس در یازده سطر شرح وقفنامه آمده كه مفاد آن بدین صورت است كه شیخ علیخان زنگنه در سال ۱۰۹۳ هجری قمری چهار دانگ از املاك نهر قره ولی و چمبطان را وقف بر سادات فاطمی و دو دانگ از این املاك را وقف بر كاروانسرای بیستون كرده و تولیت آن را تا زمان حیات خود و پس از مرگ پسرانش بر عهده می گیرند.

خطاطی این كتیبه توسط محسن امامی از خطاطان به نام عصر صفوی و حجاری آن توسط مقیم هروی صورت گرفته است . متأسفانه حجاری وقفنامه شیخ علیخان زنگنه باعث تخریب نقش برجسته مهرداد دوم شده است. بسیاری از ایرانشناسانی كه از بیستون دیدن كرده اند، این عمل شیخ علیخان را نادرست دانسته اند تا جایی كه جكسن ایجاد كتیبه در این محل را نوعی وحشیگری و شهوت به ویران كردن آثار هنری دانسته است. این بنا در تاریخ ۱۳۸۰/۱۲/۱۹ به شماره ۴۸۸۱ به ثبت ملی رسیده است.

كتیبه شیخ علیخان زنگنه-RL14NOcPb0