ریپورتاژ آگهی
تنگ و تفرجگاه بوان

تنگ و تفرجگاه بوان

تنگ و تفرجگاه بوان در فاصله ۸ كیلومتری جاده اصلی شیراز-اهواز واقع شده است.پس از گذشتن از جادهای كوتاه وپر پیچ وخم آسفالته
  • 1400/12/23
  • استان : فارس
  • شهر : نور آباد
  • دسته : دره ها و تنگ های ایران
آدرس : استان فارس ، نورآباد ممسنی، در جاده نورآباد ممسنی به سپیدان، تنگ بوان
تلفن : 66059000-021

تنگ و تفرجگاه بوان در فاصله ۸ كیلومتری جاده اصلی شیراز-اهواز واقع شده است.پس از گذشتن از جادهای كوتاه وپر پیچ وخم آسفالته ،از سه راهی شهر نور آباد ممسنی به دره ی زیبا ودل انگیزبوان منتهی می شود.منطقه بوان به شكل دره ای كه در میان دو رشته كوه بلندواقع شده كه در زمستان ها پوشیده از برف می باشد.طول این دره ۱۸ كیلومتروپهنای آن بیش از ۷كیلومتر است.دره بوان پوشیده ازدرختان جنگلی وتنومند با عمری طولانی است كه همراه با چشمه سارها وجویبار های فراوان وآب وهوای مطبوع روستا های بسیاری رادر خود جای داده است ،به علاوه درختان وباغ های زیادی از جمله درختان سیب،گلابی انار، گردو،انجیروانواع مركبات این دره سر سبز را پوشانده است.

زیر حوضه وسیع ومنطقه جنگلی در بالا دست این تنگه موجب فراوانی آب شیرین وگوارا در دره بوان شده است به طوری كه در طول سال به ویژه در فصل بهاراز روی اغلب دیوارهای صخره ای تنگ،آبشار های زیبایی چون آبشار بوان سرازیرمی شود وچشم انداز های زیباوطبیعی رابه وجود آورده است.

 

تنگ و تفرجگاه بوان-4PJS7UoZaO

این گردشگاه به علت نزدیكی به جاده اصلی در محور چهار استان فارس،خوزستان ،بوشهروكهكیلویه وبویراحمدقرار گرفته وامكان دسترسی ساكنان شهر های پر جمعیت این استانها را در فاصله زمانی مناسب برای دیدار ازاین منطقه تفرحگاهی فراهم می آورد.

به دره بوان یا تنگ بوان به زبان محلی تنگ بون گفته می شود . این دره زیبا به علت پر باران بودن منطقه بالای آن و دارا بودن مخزن آبی مناسب دارای آبشارها و چشمه ساران آب شیرین فراوانی است و هر ساله در فصل بهار و تابستان میزبان گردشگران بیشماری است. البته تنگ بوان در زمستان و پاییز نیز بسیار زیبا و دیدنی است.

از چشمه های معروف تنگ بوان، “چشمه ممبلو“ و بزرگترین آبشار آن “آبشار پولكی” نام دارد كه پنجمین آبشار كشور است.

منطقه بوان به سه قسمت تقسیم بندی شده است:

(۱) بوان علیا (ده بالا)،

(۲) بوان وسطی (ده میونه) ، و

(۳) بوان سفلی (ده دومِن).

مردم منطقه بوان در زمستان اغلب در شهر نورآباد ممسنی ساكن می باشند.

باغهای گردو و انار این منطقه، علاوه بر زیبایی چشم نواز و آرامش بخش بودن برای ساكنین و گردشگران؛ سالانه مقادیر قابل توجهی محصولات كشاورزی را به بازار عرضه می نمایند.

منطقه بوان نورآباد ممسنی دارای اماكن مذهبی نیز می باشد كه عبارتند از:

(۱) بقعه امامزاده ظاهر (امام ظاهر)،

(۲) بقعه امامزاده شاهزاده سلیمان (شاه سیمون) و

(۳) بقعه امامزاده شاهزاده حسین (شازاده حسین).

نحوه دسترسی به تنگ و تفرجگاه بوان

آدرس:استان فارس ، نورآباد ممسنی، در جاده نورآباد ممسنی به سپیدان، تنگ بوان

 

تنگ و تفرجگاه بوان-UGiY58pHLR

تنگ و تفرجگاه بوان-NUFgWCZNpi