ریپورتاژ آگهی
بازار حاجی شیراز

بازار حاجی شیراز

از قدیمی ترین بازارهای شیراز می توان به بازار حاجی شیراز اشاره كرد .این بازار دارای ۱۰۰۰ سال قدمت تاریخی می باشد . بازار حاجی در خیابان ل
  • 1400/12/23
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : بازارهای ایران
آدرس : خیابان لطف علی خان زند، بعد از سه راه طالقانی، سمت راست
تلفن : 66059000-021

از قدیمی ترین بازارهای شیراز می توان به بازار حاجی شیراز اشاره كرد .این بازار دارای ۱۰۰۰ سال قدمت تاریخی می باشد . بازار حاجی در خیابان لطفعلی خان زند بنا شده كه دارای قسمت های مختلفی است و شاید درنگاه اول چهره مناسبی از بازار را نتوانید ببینید ولی اگر در بازار قدم بزنیدمتوجه خواهید شد كه این بازار بسیار تاریخی است و فقط جنبه تجاری ندارد .  بازار حاجی به دستور قوام الدین حسن ساخته شد، این بازار از جبهه ی شمالی مسجد جمعه شروع می شود و در همان جهت گسترش پیدا می كند.

 

بازار حاجی شیراز-BZJ8AQIVIc
در این بازار می توانید انواع لباس و پارچه های محلی و سنتی را بیابید و از اجناس سنتی گذشته خرید كنید. این بازار در شمال شرقی مسجد جامع شیراز قرار گرفته است.بازارچه حاجی شیراز در بخش فروش خود دارای اجناس جالب و متفاوتیست. این بازار یكی از مراكز اصلی لوازم سنتی در شیراز به حساب می آید و شما می توانید اجناسی را از جمله پوشاك محلی و سنتی، صندوقچه، ترمه، محصولات خشكبار، لوازم بهداشتی، لوازم خیاطی، پارچه های رنگی، دیگ و پایه و … در این بازار پیدا كنید. یكی از پر طرفدارترین بازارها در این استان، بازار حاجی در شیراز است كه كالاهای ریز و درشت بسیار كارآمدی دارد.

 

بازار حاجی شیراز-m1embxVbOO

معماری بازار حاجی

مرمت بازار حاجی بار ها انجام شده و در طی سال های متفاوت مورد بازسازی قرار گرفته است. بروز ترین مرمت این بنا در قسمت های قالب كاربندی، طاق بندی، ایجاد سقف كاذب و عرق چین بوده كه در سال ۱۳۹۲ انجام شد.تاریخچه بازار حاجی شیراز به عهد دیلمیان باز می گردد، این بنا دوره های مختلف تاریخی را به خود دیده و در هر زمانی تغییراتی صورت گرفته مانند : سقف شیروانی كه در قسمت ورودی ایجاد شده، سنگ فرش كف در قسمت هایی تغییر كرده است و … . تا یك دهه گذشته سقف بنا یكپارچه چوبی بوده و بتازگی به سقف سبك تبدیل شده است.

نحوه دسترسی به بازار حاجی

آدرس : خیابان لطف علی خان زند، بعد از سه راه طالقانی، سمت راست

 

بازار حاجی شیراز-ze5h5Bvijw

بازار حاجی شیراز-yb4RsgIjll

بازار حاجی شیراز-esDmr8OPBI