ریپورتاژ آگهی
چمن متحرك (چملی گول )

چمن متحرك (چملی گول )

چملی گول به معنای بركه‌ای است كه در وسط آن جزیره‌ای از چمن می‌باشد و شامل یك منطقه باتلاقی بوده و در وسط و اطراف آن چمنزارها و نیزارهای بلند رشد نموده و ارتفاع برخی از آن‌ها به ۲ متر می‌رسد
  • 1400/11/10
  • استان : آذربايجان غربي
  • شهر : تکاب
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : چمن متحرك كه در واقع نام اصلی آن چملی گول می‌باشد، در نزدیكی روستای بدرلو در ۱۵ كیلومتری شهر تكاب قرار دارد
تلفن : 66059000-021

چمن متحرك كه در واقع نام اصلی آن چملی گول می‌باشد، در نزدیكی روستای بدرلو در ۱۵ كیلومتری شهر تكاب قرار دارد. چملی گول به معنای بركه‌ای است كه در وسط آن جزیره‌ای از چمن می‌باشد و شامل یك منطقه باتلاقی بوده و در وسط و اطراف آن چمنزارها و نیزارهای بلند رشد نموده و ارتفاع برخی از آن‌ها به ۲ متر می‌رسد. این جزیره متحرك دارای ۸۰ مترمربع مساحت می‌باشد كه بر روی دریاچه كوچكی قرار گرفته است و با وزش باد و جریان هوا، به جهات مختلف تغییر مسیر داده و حركت می‌كند و همین امر موجب منحصر به فرد شدن این جاذبه طبیعی شده است. عمق این بركه زیاد بوده و ماهی و مرغابی‌های وحشی در اطراف این چمنزار جلوه و زیبایی خاصی را پدید می‌آورد.

 

چمن متحرك (چملی گول )-WEjn0PBFyh

چمن متحرك (چملی گول )-kpX7h2khx6
از علت حركت و شناور بودن این چمن شگفت انگیز اطلاعی دقیق در دست نیست اما برخی كارشناسان علت آن را منطبق و متناسب با حركت وضعی زمین و عده ای دیگر ناشی از عوامل طبیعی و وزش باد می دانند.

چمن متحرك (چملی گول )-4j99D5I1LY
 به علت لجن زار بودن و نیزار انبوه اطراف دریاچه نزدیك شدن به محدوده آن مشكل و تنها از طرف شرق دریاچه یك راه باریك منتهی به محدوده و ساحل دریاچه موجود است. اگر چمن در صورت حركت به سواحل نزدیك شد انسان می تواند بر روی این چمن بایستد اما اگر بر اثر وزش باد حركت كرد باید یا منتظر ماند دوباره چمن به سواحل نزدیك شود یا مجبور به شنا كردن می شوید.

عمق این بركه زیاد بوده و براساس سنجش اولیه 8 تا 15 متر تخمین زده شده و وجود مرغابی های وحشی در اطراف این چمنزار جلوه و زیبایی خاصی پدید می آورد. همچنین به دلیل حركت این قطعه، عرض رودخانه در آن نقطه زیاد شده و حدود 5 متر از قطر قطعه متحرك بیشتر شده است.

حركت چمن متحرك تنها در این فاصله كوتاه 6-5 متری است و عملا حركت آن محسوس نمی باشد؛ ولی در صورت وجود باد و توقف كافی میتوان به حركت آن پی برد. به علت بزرگ و سنگین بودن چمن، امكان اینكه انسان بتواند بدون مشكل بر روی آن حركت كند وجود دارد. تنها ممكن است در برخی نقاط به دلیل نازك شدن چمن، در اثر فشار پایین رفته و پاها درون آب فرو رود.

بر اساس بررسی های به دست آمده این منطقه متعلق به دور سوم زمین شناسی است و چمن نیز از ریشه های به هم تنیده نی ها درست شده است در این راستا با وزش باد به راحتی حركت می كند.

چمن متحرك (چملی گول )-GXGuGc8q0a
چمن متحرك در روستای ویر در فاصله حدود 20 كیلومتری شرق شهر تكاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد. چمن در سمت غرب روستا و در فاصله حدود 1 كیلومتری آن واقع شده كه باید پیاده طی شود. و در این فاصله می توان از مناظر طبیعی اطراف این دریاچه نیز كه بسیار بدیع و منحصر به فرد می باشد استفاده كرد. برای رفتن به این چمن دو راه وجود دارد، راه اول از جاده تكاب به بدرلو است كه بعد از روستای یلقون آغاج و راه دوم از سمت تخت سلیمان، از جاده همپا به بدرلو است و از نرسیده به روستای قوشه بلاغ، به راه میانبر قوشه بلاغ به بدرلو وارد شده و بعد از طی چند كیلومتر به روستای «ویر» می رسد و چمن در این روستا قرار دارد.

چمن متحرك (چملی گول )-NAkrL6xaIt