ریپورتاژ آگهی
بازار هنر اصفهان

بازار هنر اصفهان

از بازارهای معروف و مشهور اصفهان می توان از بازار هنر اصفهان كه در دوره صفویه بنا شده است و یكی از شاهكار های معماری آن دوران بوده
  • 1400/12/23
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : بازارهای ایران
آدرس : خیابان چهارباغ عباسی، جنب پارك هشت بهشت
تلفن : 66059000-021

بازار هنر اصفهان از شاهكارهای معماری دوران صفوی و مكان های دیدنی اصفهان به شمار می‌رود. ساخت بازار از سال ۱۱۱۶ هجری قمری آغاز شد و در سال ۱۱۱۸ پایان یافت. در سال ۱۳۴۵، بازار هنر اصفهان توسط اداره اوقاف كل اصفهان مورد بازسازی قرار گرفت و هم اكنون نیز فعال است. بیشتر محصولات عرضه شده در بازار هنر اصفهان را تزئینات طلا و نقره شامل می‌شوند. از بازارهای معروف و مشهور اصفهان می توان از بازار هنر اصفهان كه در دوره صفویه بنا شده است و یكی از شاهكار های معماری آن دوران بوده نام برد . نام این بازار در گذشته كاروانسرای مادر شاه بوده كه بعده ها نام آن به بازار هنر  تغییر می كند. این بازار در قدیم بلند ترین بازار اصفهان و به بازار بلند اصفهان معروف بود، به دلیل ارتفاع هشت متری بازار این لقب برای آن انتخاب شده است.

 

بازار هنر اصفهان-ML3ba1ih80

تاریخچه و معماری بازار هنراصفهان

تاریخ ساخت بنای این بازار مربوط به سال ۱۱۱۶ هجری قمری و تاریخ اتمام آن به سال ۱۱۱۸ باز می گردد. بازار قدیمی اصفهان در سال ۱۳۴۰ توسط اوقاف به دست هنرمندان واجد شرایط سپرده شد تا بنای بازار از بین نرود، هنرمندان در این بازار صنایع دستی خویش را كه امروزه عمدتا طلا و جواهر است به فروش می رسانند. این بازار را در سال ۱۳۴۵ مرمت و بازسازی كردند، ولی همچنان سقف بازار را خطر تخریب، تهدید میكند.
بازار هنر دارای دو طبقه بوده و در طبقه ی بالای آن كارگاه های مرتبط با واحد های تجاری همكف وجود دارد. مصالح بكار رفته در بنای بازار هنر اصفهان از خشت و آجر می باشد كه در زمان خود بهترین مصالح بومی بوده است. عمدتا غرفه های بازار هنر اصفهان هم سطح زمین است و در جلوی بعضی از آن ها یك سفه مشاهده می شود. طول بازار به طور تقریبی ۲۰۰ متر مربع می باشد و دارای ۷۸ واحد مغازه است.

در بازار سنتی هنر اصفهان عمده ی مغازه های موجود و فعال، از صنف طلا و نقره هستند كه هنرمندان در كارگاه های موجود در بازار آن ها را تولید می كنند. انواع فروشگاه های طلا فروشی، زیورآلات و بدلیجات را می توان در بازار هنر اصفهان یافت. بازار هنر در اصفهان به صورت تخصصی بورس طلا و سكه و … شده است.

 

بازار هنر اصفهان-wNNUhCj8cn

نحوه دسترسی به بازار هنر

آدرس : خیابان چهارباغ عباسی، جنب پارك هشت بهشت

 

بازار هنر اصفهان-VPzFPFAuV0

بازار هنر اصفهان-zrHfubBkXy

بازار هنر اصفهان-FeCl7vPXlX