ریپورتاژ آگهی
طرز تهیه انواع خوراك دوپیازه

طرز تهیه انواع خوراك دوپیازه

یكی از خوراكهای خوشمزه و پر طرفدار شیرازی ها خوراك دوپیازه است كه انواع مختلفی دارد
  • 1400/12/23
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : غذاهای محلی ایران

یكی از خوراكهای خوشمزه و پر طرفدار شیرازی ها خوراك دوپیازه است كه انواع مختلفی دارد . در این مطلب طرز تهیه انواع خوراك دوپیازه را آورده ایم تا با درست كردن آنها به تنوع برنامه غذاییتان كمك كنیم .خوراك دو پیازه میگو یكی از خوشمزه‌ترین و ساده‌ترین انواع غذای نونی است. خوراك دو پیازه سیب زمینی یا به قول خود شیرازی‌ها دو پیازه آلو، دو پیازه تخم مرغ، دو پیازه گوشت، دو پیازه بادمجان و دو پیازه مرغ شیرازیها هم بسیار مشهور و محبوب هستند.

دو پیازه میگو

مواد لازم

میگو پاك شده متوسط یا ریز: ۴۰۰ گرم
سیر رنده شده: ۱ حبه
پیازه خرد شده: ۱۰ عدد متوسط
فلفل سیاه، زردچوبه فلفل قرمز و نمك: به مقدار لازم
رب گوجه‌فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری سرخالی
زعفران آب كرده غلیظ: به مقدار دلخواه

طرز تهیه

در طرز تهیه خوراك دو پیازه میگو بهتر است از میگوهای ریز یا متوسط استفاده كنید. میگوهای پاك شده را با یك حبه سیر، نمك، فلفل سیاه و كمی آب لیموی تازه مزه‌دار كنید. پیازها را خلالی خرد كنید و تفت دهید تا سبك و طلایی شوند. سپس میگوهای مزه‌دار شده را اضافه كنید. فلفل، نمك و زردچوبه را هم اضافه كنید و همراه میگوها تفت دهید. مراقب باشید میگوها را زیاد سرخ نكنید چون سفت و لاستیكی می‌شوند. رب گوجه را اضافه كنید و كمی دیگر تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود. زعفران دم كرده را هم اضافه كنید و هم بزنید. اجازه دهید خوراك میگو جا بیفتد و سپس با نان یا برنج سرو كنید كه در این صورت پلو دو پیازه میگو خواهید داشت.
طرز تهیه دو پیازه گوشت و دو پیازه مرغ (سینه مرغ بدون پوست و استخوان را به صورت حبه نگینی خرد كنید) هم به همین صورت است. دو پیازه گوشت با گوشت چرخ كرده یا گوشت تكه‌ای درست می‌شود كه در این صورت خوراكی شبیه واویشكا شمالی‌ها خواهیم داشت. می‌توانید سیب زمینی هم به صورت جداگانه تفت دهید و به این تركیب اضافه كنید. دو پیازه میگو را بوشهری‌ها و خوزستانی‌ها هم به عنوان دو پیازه جنوبی درست می‌كنند. در صورت تمایل می‌توانید مقداری كشمش هم با دارچین تفت بدهید و به دو پیاز میگو اضافه كنید.

طرز تهیه انواع خوراك دوپیازه-ejMYWxFp7M

دو پیازه سیب زمینی یا دو پیازه آلو

طرز تهیه دو پیازه آلو با طرز تهیه خوارك دو پیازه میگو كمی متفاوت است. دو پیازه سیب زمینی یا دو پیازه آلو (شیرازی‌ها به سیب زمینی، آلو می‌گویند) را هم با تخم مرغ و هم بدون تخم مرغ درست می‌كنند. به دو پیازه سیب زمینی با تخم مرغ دو پیازه تخم مرغ هم گفته می‌شود.

در دو پیازه سیب زمینی بدون تخم مرغ، سیب زمینی‌ها را آب پز می‌كنند، بعد از پخت له می‌كنند و با پیاز داغ فراوان، فلفل، نمك و زردچوبه و كره یا روغن حیوانی مخلوط می‌كنند و با نان سرو می‌كنند. دو پیازه قارچ و همین طور دو پیازه بادمجان هم به همین ترتیب درست می‌شود. به جای سیب زمینی از بادمجان یا قارچ استفاده كنید. بادمجان‌ها یا قارچ‌ها را مكعبی خرد كنید و تفت دهید و به همان ترتیب با پیازداغ و سایر مواد مخلوط كنید.

مواد لازم

سیب زمینی بزرگ: ۳ عدد

پیاز: ۳ عدد بزرگ

شوید، مرزه، ریحان خشك: ۱ قاشق غذاخوری

نمك، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم

آب: به مقدار لازم

روغن مایع: ۱ قاشق غذاخوری

تخم مرغ: ۲ عدد

طرز تهیه

برای تهیه این غذای نونی ساده و مقوی ابتدا سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید و درشت خرد كنید. پیازها را خلالی خرد و جداگانه سرخ كنید. در یك قابلمه نچسب سیب زمینی‌ها را بریزید و پیاز داغ را هم اضافه كنید. مخلوط شوید، مرزه و ریحان خشك، نمك، فلفل سیاه و زردچوبه را به علاوه یك قاشق غذاخوری روغن مایع را به مواد اضافه كنید.روی مواد تا جایی آب بریزید كه روی سیب زمینی‌ها را بگیرد. درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید سیب زمینی‌ها روی شعله ملایم گاز بپزند و آب داخل قابلمه تبخیر شود. ۳۰ دقیقه زمان كافی است. درب قابلمه را بردارید و اجازه دهید سیب زمینی‌ها در همان روغن كمی تفت بخورند. سپس سیب زمینی‌ها را با گوشتكوب له كنید.

۲ عدد تخم مرغ را آبپز كنید. سپس آنها را با رنده ریز رنده كنید. تخم مرغ‌های رنده شده را به همراه ۲ قاشق غذاخوری كره یا روغن حیوانی به سیب زمینی‌ها اضافه كنید و هم بزنید. دو پیازه تخم مرغ و سیب زمینی شما آماده است.

یك روش دیگر طبخ دو پیازه سیب زمینی و تخم مرغ این است كه سیب زمینی‌ها را مكعبی خرد و سرخ كنید. یك پیاز داغ مفصل هم آماده كنید و هر دو را با هم مخلوط كنید. نمك و فلفل و زردچوبه اضافه كنید و كمی تفت دهید و سپس در این تركیب به تعداد تخم مرغ بشكنید و همراه با سیب زمینی و پیاز تفت دهید تا تخم مرغ ببندد؛ یك غذای نونی خوشمزه برای وعده شام و ناهار و حتی صبحانه.

 

 

طرز تهیه انواع خوراك دوپیازه-FUuGP4WnVE