ریپورتاژ آگهی
بندر رحمانلو

بندر رحمانلو

این بندر یكی از بنادر مهم و به نظر صاحب‌نظران، زیباترین نقطه دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی است كه به عنوان منطقه ملی گردشگری معرفی شده است
  • 1400/11/10
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : عجب شير
  • دسته : بندر های ایران
آدرس : بندر رحمانلو از توابع دهستان دیزجرود غربی بخش مركزی شهرستان عجب شیر، در ساحل شرقی دریاچه ارومیه واقع شده است
تلفن : 66059000-021

بندر رحمانلو از توابع دهستان دیزجرود غربی بخش مركزی شهرستان عجب شیر، در ساحل شرقی دریاچه ارومیه واقع شده است. این بندر یكی از بنادر مهم و به نظر صاحب‌نظران، زیباترین نقطه دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی است كه به عنوان منطقه ملی گردشگری معرفی شده است. ساحل این بندر تاریخی از زمان‌های دور و به ویژه قاجاریه، محل تفریح عمومی مردم و شاهان این سلسله بوده است. در سمت شمالی بندر رحمانلو اسكله‌ای برای پهلو گرفتن كشتی‌های باری و مسافری و در بخش جنوبی محلی برای مسافرینی كه به منظور استفاده از آب و لجن دریاچه به این بندر می‌آیند، احداث شده است.

از دیگر امكانات این منطقه گردشگری، احداث پیست سواركاری به طول یك كیلومتر توسط اداره تربیت بدنی شهرستان عجب شیر می‌باشد.

 

بندر رحمانلو-WhtflXL4Wi

اگر تصمیم دارید كه تعطیلات عید را به آذربایجان شرقی و تبریز پر سر و صدا سفر كنید، حتما به عجب شیر نیز بروید، این شهرستان یكی از شهرهای تاریخی كشور است كه دارای روستاهای بكر و نمونه گردشگری زیادی است.شهرستان عجب ‌شیر در سینه جلگه حاصلخیز، روی رسوبات غنی رودخانه قلعه‌ چای، در دامنه جنوبی ارتفاعات تورجان از پیش كوههای توده سهند واقع شده و دارای آب و هوای نسبتا معتدل است.به گفته تاریخ نگاران انگیزه پیدایش و علل وجودی این شهرستان داشتن موقعیت جغرافیایی ممتاز، اقلیم مساعد، خاكهای بارور، منابع آب، روستاهای آباد و دسترسی به دریاچه ارومیه بوده است، البته اكنون دیگر خبری از آب دریاچه ارومیه نیست.

عجب شیر در نود كیلومتری تبریز  قرار گرفته و غرب آن به نمك زار دریاچه ارومیه محدود گردیده است. وجود این شوره زارها باعث آمدن مسافران زیادی به ساحل دریاچه شده تا دستها و پاهای خود را در شوره زار نمك دفن كنند و به درمان بیماری های خاص عضلانی، استخوانی و آرتروز خود یاری رسانند.

بندر رحمانلو-PGvPJMiUtD

بندر رحمانلو زیبای خفته دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی

بندر رحمانلو از توابع دهستان دیزجرود غربی بخش مركزی شهرستان عجب شیر، در ساحل شرقی دریاچه ارومیه قرار گرفته است. زمانی كه آب دریاچه خشك نشده بود، این بندرگاه از بنادر مهم اسكله ای برای پهلوگیری كشتی ها در دریاچه اكوزیستی ارومیه به شمار می آمد و به داشتن آب شور و لجن های موجود در سواحل شرقی دریاچه ارومیه معروف بود.

البته اكنون نیز با وجود خشك شدن دریا این بندر هنوز هم زیباترین نقطه دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی است كه به عنوان منطقه ملی گردشگری نیز شناخته شده است. ساحل این بندر تاریخی از زمان ‌های دور و به ویژه قاجار، محل تفریح عمومی مردم و شاهان این سلسله بوده است.

بندر رحمانلو-HL1r5plWAI

در سمت شمالی بندر رحمانلو اسكله ‌ای برای پهلو گرفتن كشتی‌ های باری و مسافری و در بخش جنوبی محلی برای مسافرینی كه به منظور استفاده از آب و لجن دریاچه به این بندر می ‌آیند، احداث شده است. از دیگر امكانات این منطقه گردشگری، احداث پیست سواركاری به طول یك كیلومتر توسط اداره تربیت بدنی شهرستان عجب شیر است.

این بندر كه در نزدیكی مركز شهرستان عجب شیر قرار دارد، روزگاری محل تجارت تاجرین بود به طوریكه به علت نبود خط آهن در ارومیه تاجران با كشتی اجناس خود را به این بندر می آوردند و از این بندر با قطار به مركز كشور می فرستادند. رحمانلو كه زمانی از مراكز همه و گردشگری استان به حساب می آمد، در چند سال اخیر با خشك شدن دریاچه ارومیه تمام امكانات آن نیز تخریب شده است.

با رسیدن به بندر، زمینی خشك و نمكزار در مقابل چشمانتان گسترده میشود و از دریاچه خبری نیست. هر چند كه خشك شدن دریاچه ناراحت كننده است ولی مناظر بوجود آمده نیز زیبا و به یاد ماندنی هستند.

بندر رحمانلو-xpVu1dcbL4

مسیر دسترسی

از سمت تبریز چهار كیلومتر مانده به شهر عجبشیر، در سمت راست وارد جاده بندر رحمانلو شوید و با طی حدود پنج كیلومتر در این مسیر و حدود سیصد متر پس از خروج از روستای رحمانلو باید به خروجی واقع در سمت چپ پیچید. بر سر این سه راهی تابلوی سه گوش نصب شده كه تنها وجهی از آن كه از سمت مسیر فرعی قابل دیدن است دارای نوشته میباشد كه بر روی آن نوشته شده "مجتمع گردشگری رحمانلو".!!!