ریپورتاژ آگهی
تاریخچه قلمكاری در ایران

تاریخچه قلمكاری در ایران

. روش های متداول چاپ های سنتی كه به طور عمده چاپ قلمكار ، باتیك و چاپ دستی را هم شامل می شود
  • 1400/12/22
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : صنایع دستی ایران
آدرس : استان اصفهان, اصفهان
تلفن : 66059000-021

تاریخچه چاپ قلمكاری در ایران در پرده ابهام قرار دارد . روش های متداول چاپ های سنتی كه به طور عمده چاپ قلمكار ، باتیك و چاپ دستی را هم شامل می شود ، از گدشته های دور در برخی از نقاط جهان دنبال شده است . تنی چند از صاحب نران ، سابقه منقش كردن پارچه به شیوه باتیك را حدود دو هزار سال قبل می دانند كه از كشور اندونزی آغاز شده است و امروزه نیز هنرمندان كثیری در جزایر بی شماری در اندونزی به كار چاپ باتیك می پردازند .كشف بقایای نیم تنه ای پارچه ای در مصر متعلق به حدود ۴۰۰ ق . م كه دارای نقوشی ستاره ای شكل و به رنگ آبی است و نیز كشف قالب های قلمكار در هند كه آن هم به حدود سده چهارم قبل از میلاد بر می گردد ، همه اطلاعات و دانسته های ما تا به امروز در مورد پیشینه چاپ های سنتی و از جمله قلمكار در دیگر ممالك جهان است .

تاریخچه قلمكاری در ایران-c6jPgzqoW8

در خصوص چاپ پارچه ای در ایران بررسی و مطالعه چندانی صورت نگرفته است ، ولی به نظر می رسد با ورود پارچه های ساده ابریشمی از چین در دوره اشكانی ، منقوش كردن برخی از پارچه ها در ایران مرسوم شده باشد ، اما در دوره ساسانی نقش های چاپی به بهترین شكل برای تزیین بافته های پنبه ای ، كتانی و ابریشمی به كار گرفته شده و هنر منقوش كردن پارچه در ایران رواج داشته است . مهنترین قالب های شناخته شده در ایران سه قالب تراشیده از سنگ است كه همراه آثار سفالی سده های ۴ و ۵ هجری در حفاری های نیشابور به دست آمده است .

تمام صاحب نظران بر این عقیده اند كه قلمكار سازی از دوره ایلخانی در ایران مرسوم بوده است ، به این دلیل كه در دوره یاد شده به علت حمایت و پشتیبانی خانان مغول ، پارچه های منقوش چینی در بازارهای ایران فروش فوق العاده ای پیدا كرده بود . متعاقب این وضع ، نساجان و نقاشان ایرانی اسلوب و طرح های چینی را تقلید مر كردند . به این ترتیب تولید پارچه قلمكار با همكاری هنرمندان و صنعتگران ایرانی تكامل و توسعه پیدا كرد . با این وجود نمونه هایی از نقاشی روی پارچه تا به حال بدست آمده است از زمان غزنویان به بعد می باشد ، به طوری كه اكثر محققان عمر این صنعت را به زمان غزنوی نسبت داده اند .
شواهد نشان می دهد كه قلمكار سازی و چاپ قلمكار در دوره تیموریان نیز در شهرهایی چون بروجرد ، شیراز ، رشت ، نخجوان ، سمنان ، گناباد ، مشهد ، دامغان ، نجف آباد ، كاشان ، یزد ، اصفهان و همدان رواج داشته است و شهر اصفهان فقط یكی از مراكز تولید قلمكار بوده است . گسترش و اوج ترقی قلمكار به عصر صفوی و به ویژه دوران پایتختی اصفهان بر می گردد كه به هنری مطرح با كاربردهای فراوان تبدیل شده بود .

آثار قلمكار به جای مانده از دوران صفویه و نوشته های جهانگردان و پژوهشگران نشانگر آن است كه اوج هنر قلمكارسازی به دوره صفویه و به زمان پایتختی اصفهان بر می گردد.به نظر می رسد دلایل متعددی باعث شده بود كه اصفهان در آن دوران نه تنها به مهم ترین مركز تولید پارچه قلمكار بلكه به قطب صنایع دستی و حتی هنرهای سنتی ایران تبدیل شود .

تاریخچه قلمكاری در ایران-WZHc9EYZEx

برخی از دلایل رشد و رونق قلمكار سازی

توجه فراوان درباره دستگاه حكومت صفوی به هنر و هنرمندان ؛
در دسترس بودن و یا مهیا كردن مواد اولیه و ابزار كار قلمكارسازی و بستر سازی برای تهیه و ارائه طرح ها و نقوش جالب و بدیع برای پارچه های قلمكار
تنوع فوق العاده فرآورده ها و تولید و عرضه هر آنچه با پارچه قلمكار مفید بوده ، مثل قبا ریال سفره ، پرده ، كتیبه های عزاداری و….
رقابت با قلمكارسازان هندی كه پیش از دوره صفوی و در عهد صفوی و در عهد تیموری به واسطه ارزان بودن تولیدات و نیز كیفیت برتر ، به صورت رقیب جدی ، گوی سبقت را از هنرمندان ایرانی ربوده بودند و متاع ها و كالاهایشان در بازار ایران خریدار زیادی یافته بود .
انواع قلمكارهای تولید شده در عهد صفوی عبارت است از : قلمكار زر یا اكلیلی ، قلمكار صدرس ، خمره ای و جیگرنات قرمز و بنفش ، ولی متاسفانه امروزه به علت از بین رفتن تولید كنندگان این قبیل محصولات و كمتر دامه دادن روش های تولید ، نمونه های مرغوب و قدیمی آن مگر تكه هایی كه در مجموعه های شخصی و موزه ها موجود است ، یافت نمی شود . یكی از این نمونه های كهن ، پیراهن قلمكار كتانی متعلق به سلاطین صفوی است كه در موزه ایران باستان نگهداری می شود .

در دوران صفویه و بعد از آن محل تجمع كارگاههای تولیدی این محصولات از سر قیصریه تا انتهای بازار ادامه داشت . پس از دوران صفوی این هنر مانند بسیاری از هنرها به دلیل بی توجهی ، نادیده گرفتن سلیقه روز و ورود كالاهای مشابه خارجی به تدریج از رونق افتاد . از بررسی دقیق وضعیت قلمكار سازی از حدود نیمه قرن دوازدهم هجری تا به امروز این نكته مستفاد می شود كه دو عامل مهم سبب زوال قلمكار سازی شده است ،نخست تقلب برخی تولیدكنندگان و دیگر ورود كالاهای مشابه خارجی .

كاهش و رونق قلمكار سازی تا اواخر قرن سیزدهم هجری شمسی همچنان ادامه یافت تا این كه در آغاز قرن حاضر ، امتیازات خاصی برای صنعتگران و ارباب حرف و به خصوص قلمكارسازان قائل شدند و بار دیگر این هنر تاحدودی رونق گذشته خود را به دست آورد و در شهر اصفهان عده ای از استادكاران بزرگ قدیمی چون حاج محمد رضا و حاج محمد تقی اخوان چیت ساز ، شیخ بهایی و چند تن از افراد صاحب ذوق خارجی به نام های براسل و مارتین به كمك استادان ایرانی نامبرده شركت های تولید قلمكار و صنایع هنری دیگر را تشكیل دادند و در پی این كوشش بود كه بار دیگر این صنعت رونق گرفت .

حدود چهل سال بعد یعنی در حدود سال ۱۳۴۵ ه.ش دوباره این حرفه از رونق افتاد ، اما اندكی بعد با تلاش كارشناسان سازمان صنایع دستی ، دوباره توانست به جایگاه مناسبی دست یابد و اصفهان را به مركزی برای تولید قلمكار تبدیل كند . شایان ذكر است كه در گذشته های دور یكی از مراكز مهم تولید ، سمرقند بوده است كه امروزه تنها نمونه هایی معدودی از قلمكارهای سمرقند در برخی از موزه ها یافت می شود .

 

تاریخچه قلمكاری در ایران-p72eiTvm9l

ویژگی قلمكارهای عهد صفوی

– استفاده از پارچه های پنبه ای ، ابریشمی مرغوب در قلمكارسازی ، قلمكارنقاشی . چاپ قلمكار ، كه جمعا پارچه های ابریشمی منقوش مورد توجه افراد متمكن و سایر پارچه ها مورد تقاضای سایر طبقات جامعه بوده است .
– استفاده از مواد رنگرزی طبیعی ، چون رنگ های گیاهی ، معدنی ، حیوانی و دقت كافی در خوب عمل آوردن رنگ و تثبیت آن .
– استفاده از قلمكار نقاشی در تهیه پرده های ویژه مراسم پرده خوانی و تعزیه و نیز استفاده از این نوع قلمكار برای كتیبه های مخصوص عزاداری حضرت امام حسین (ع) .
– استفاده از نگاره ها ، طرح ها و خطوط بسیار زیبا و فوق العاده متنوع قلمكار باعث شدكه این هنر دقیقا در متن زندگی فردی و جمعی جایگاه مناسبی یابد و از زندگی روزمره كمترین فاصله ای نگیرد.
– رشد حرفه قالب تراشی در اثر رواج استفاده از مهر و قالب در هنر قلمكارسازی .

 

تاریخچه قلمكاری در ایران-KW6Aym6eEZ