ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی اصفهان در تعطیلات نوروز

جاهای دیدنی اصفهان در تعطیلات نوروز

جاهای دیدنی اصفهان در هر زمانی زیبایی های خودش را دارد ولی در بهار و عید نوروز مكان های دیدنی اصفهان زیباتر و جذابتر است. اصفهان جاذبه های دیدنی و تاریخی معروف و جهانی دارد
  • 1400/12/22
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : اماكن دیدنی اصفهان در عید نوروز
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی اصفهان در هر زمانی زیبایی های خودش را دارد ولی در بهار و عید نوروز مكان های دیدنی اصفهان زیباتر و جذابتر است. اصفهان جاذبه های دیدنی و تاریخی معروف و جهانی دارد كه سالانه توریست های خارجی زیادی از آنها بازدید می كنند. ما در این مطلب سعی میكنیم به برخی از جاهای دیدنی اصفهان اشاره كنیم. البته اگر در سایت جستجو كنید بقیه جاذبه های گردشگری اصفهان را نیز می توانید مشاهده كنید.

 

میدان نقش جهان

یكی از زیباترین میدانهای جهان به طول حدود ۵۱۲ متر و عرض ۱۶۰ متر است كه در اطراف آن اطاق هائی در دو طبقه با یك اندازه و شكل احداث شده است . تعداد چهار اثر تاریخی بی نظیر در اطراف میدان قراردارد . عمارت عالی قاپو ـ مسجد امام ـ مسجد شیخ لطف اله و سر درب بازار قیصریه ، در وسط میدان اصلی ، زمین و دو دروازه سنگی چوگان بوده است . میدان امام امروزی یكی از مراكز خرید صنایع دستی و همچنین محل برگزاری بسیاری از مراسم ملی و مذهبی می باشد . در هر هفته نماز پرشكوه جمعه در این میدان برگزار می گردد .

 

جاهای دیدنی اصفهان در تعطیلات نوروز-1wSEi6Ocqg

چهلستون، كاخی با شكوه

باغ چهلستون بالغ بر ۶۷۰۰۰ متر مربع مساحت دارد؛ تالار آینه، تالار ۱۸ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوانهای طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آئینه كاری و كاشی كاری دیوارها و سقفها از قسمت‌های دیدنی این باغ به شمار می‌رود. مطمئنا دیدن این باغ كه به یكی از نمادهای اصفهان مشهور است، علاوه بر روشنایی روز، در تاریكی شب و زیر نور ماه هم برای علاقمندان زیباست.

جاهای دیدنی اصفهان در تعطیلات نوروز-3XPOcRpiFd

محله رمانتیك جلفا

محله ارمنی‌های اصفهان كه بیش از آنكه به بافت زیبای آن شهرت داشته باشد، با كافی‌شاپ‌هایش مورد توجه قرار گرفته است. جلفا پنج كوچه بزرگ دارد كه امتداد آنها از مشرق به مغرب است. بازاری خوب با چند حمام و دو كاروانسرا و یك میدان و یازده كلیسا دارد. داشتن یك شب رمانتیك و خاص برای زوج های مسافر و بازدید از كوچه پس كوچه هایی كه هنوز جزو انتخابهای شهرگردی خود اصفهانی ها هم هست بی نظیر خواهد بود. حالا موقع توصیه به دوست داران فست فود و كافی شاپ است. در خیابانهای اطراف جلفا می توانید یك انتخاب خود برای یك شام و شب متفاوت داشته باشید.

جاهای دیدنی اصفهان در تعطیلات نوروز-fgeLUGvfup

كاخ هشت بهشت

نام هشت بهشت عمدتاً در اصطلاح زمان خود ، به معنای هشتی یا ورودی بهشت بوده است . عمارت هشت بهشت در دو طبقه و بر روی یك كرسی با ازاره سنگی ساخته شده و تركیب احجام و فضاهای معماری به گونه ای ماهرانه و متناسب انجام گرفته است . در وسط ساختمان ، فضای اصلی و مركزی قرار دارد كه در پلان به صورت هشت ضلعی است . ارتباط دو طبقه از طریق دو دستگاه راه پله انجام می گیرد كلیه سطوح ایوانهای هشتی مركزی ، اتاقها و راهروها ، با سبكهای متنوعی تزیئن شده است . از جمله خصوصیات منحصر به فرد این عمارت ، حوض مروارید و آبشار ایوان جنوبی است كه آب آن از حوض فوقانی تأمین شده است .

 

جاهای دیدنی اصفهان در تعطیلات نوروز-ypTRHrF3DQ

پل خواجو

پل‌ خواجو كه‌ از اواخر دوره‌ تیموری‌ شالوده‌ هایی‌ داشت‌، به‌ امر شاه‌ عباس‌ دوم‌، درسال‌ ۱۰۶۰ هجری‌ قمری‌ به‌ صورت‌ امروزی‌ ساخته‌ شد. تزئینات‌ كاشی‌ كاری‌ و نقاشی‌ غرفه‌های‌ این‌ پل‌، از قسمت‌های‌ جالب‌ توجه‌ و دیدنی‌ آن‌ است‌. در وسط‌ این‌ پل‌ ساختمان‌ بیگلربیگی‌، بمنظور اقامت‌ موقتی‌ شاه‌ صفوی‌ و خانواده‌اش‌، بنا شده‌ است‌. نام‌ پل‌خواجو، تحریف‌ كلمه‌ «خواجه‌» است‌ كه‌ به‌ مناسبت‌ لقب‌ بزرگان‌ و خواجه‌ های‌ عصر صفوی‌ نام‌ گذاری‌ شده‌ است‌.

جاهای دیدنی اصفهان در تعطیلات نوروز-vo3fcwC4iz

كلیسا و موزه وانك

جاذبه های گردشگری اصفهان در قرن یازدهم هجری، تعدادی از ارامنه ساكن در ارمنستان فعلی به اصفهان منتقل گشته و در دهكده ای در جنوب غرب اصفهان سكونت داده شدند. نام آن دهكده را جلفا گذاشتند. پادشاهان صفوی براساس فرامینی كه صادر كردند، آزادی های مذهبی برای آنها را تضمین نمودند و این اقلیت ارامنه را مورد حمایت قراردادند. در بین ساكنان جلفا، تجار و افرادی كه دانش فنی آن دوران را دارا بودند، وجود داشتند. با كمك و مساعدت تجار ارمنی چند كلیسا از جمله كلیسای وانك احداث گردید. اكنون جلفا بخشی از شهر اصفهان محسوب می گردد. كلیسای وانك یكی از زیباترین كلیساهای ایران و از جاذبه های گردشگری اصفهان است كه دارای آمیخته ای از معماری ایرانی و اروپائی می باشد. داخل كلیسا تزئینات هنری از جمله گچبری، نقاشی و طلاكاری وجود دارد. در كنار كلیسا، موزه با ارزشی وجود دارد كه در آن تابلوهای نفیس نقاشی، كتب خطی و سایر اشیا نفیس هنری دیده می شود .این مكان یكی از جاذبه های گردشگری اصفهان است كه گردشگران خارجی زیادی از آنجا دیدن می كنند.

جاهای دیدنی اصفهان در تعطیلات نوروز-f87CZ08u2f

چادگان

جاذبه های گردشگری اصفهان كه می شود نام برد. یكی از دیدنی های اطراف اصفهان كه جزو قشنگ ترین جاهای آن محسوب می‌شود، چادگان است. این منطقه، دهكده ای توریستی است كه در كنار سد چادگان و دریاچه پشت سد زاینده رود واقع شده و از آنجا كه منطقه ای خوش آب و هوا، پر از باغ و دشت‌های سرسبز است طرفداران زیادی هم دارد. وجود مجموعه تفریحی چادگان نیز كه دارای سكوهای نشیمن خانوادگی، باشگاه سواركاری، اسكله قایقرانی،زمین‌های ورزشی فوتبال، والیبال، بسكتبال، تنیس و پینگ پنگ، تله كابین و پیست‌های دوچرخه‌سواری، باند فرود هلكوپتر و پروازهای نمایشی، استخر، رستوران، چایخانه سنتی و مجموعه تجاری، چادگان را به جایی برای تفریح و خوشگذرانی تبدیل كرده است. روستای انالوجه و خانه معظم الملك میرپنج و خود دریاچه سد زاینده رود از دیگر دیدنی‌های چادگان است كه باید دقایقی را كنارش نشست و خستگی ها را به در كرد.

جاهای دیدنی اصفهان در تعطیلات نوروز-bj9sghf9BT

عمارت‌ عالی‌ قاپو

یكی دیگر از دیدنی های اصفهان ، این‌ عمارت كه‌ «قصر دولتخوانه‌« نام‌ داشت‌، نمونه ‌منحصربه‌‌فردی‌ از معماری‌ كاخ‌های‌ عهد صفوی‌ است‌. این‌ بنا به‌ امر شاه‌عباس‌ اول‌ ساخته‌ شده‌ است‌. شاه‌صفوی‌، سفیران‌ و شخصیت‌های‌ مهمی‌ را در این‌ كاخ‌ به‌ حضور می‌پذیرفت‌. مینیاتورهای‌ هنرمندانه‌ رضاعباسی‌، نقاش‌ معروف‌ عهد شاه‌عباس‌، نقاشی‌های‌ گل‌ و بوته‌، شاخ‌ و برگ‌، اشكال‌ وحوش‌ و طیور و گچ‌ بری های‌ زیبای‌ آن ‌به‌ شكل‌ انواع‌ جام‌ و صراحی‌ در تاق‌ها و دیوارها تعبیه‌ شده‌ است‌.
گچ‌بری های‌ «تالار موسیقی» با آكوستیك‌ طراحی‌ شده‌اند تا نغمه‌ها و صداها به‌ طور طبیعی‌ و دلنشین‌ شنیده‌ شوند. شاه‌ صفوی‌ و مهمانان‌ او، از تالار همین‌ عمارت‌، مناظر بازی‌ چوگان‌، چراغانی‌، آتش‌ بازی‌ها و نمایش‌های‌ میدان‌ نقش‌ جهان‌ را تماشا می‌كرده‌اند.

جاهای دیدنی اصفهان در تعطیلات نوروز-6mjvMgrMuo

بازار اصفهان

جاذبه های گردشگری اصفهان بازار بزرگ این شهر نیز است كه همیشه شلوغ و پر گردشگر است. همانند دیگر شهرهای ایران اصفهان نیز بازار بزرگ سنتی دارد كه گفته می شود در بین بازارهای جهان اسلام كمتر بازاری است كه بتواند با او مقابله نماید.
در این بازار دكان هایی وجود دارد كه از ۴۰۰ سال قبل تا امروز به عرضه تنها یك نوع كالا مبادرت نموده اند. این بازار كه در گذشته میزبان كسب و كارهای متنوعی چون صحافی، صندوق سازی، سراجی، لبافی، آهنگری و كفاشی بوده امروزه بیشتر به فروش البسه اختصاص یافته است.امتداد بازار بزرگ به مسجد جمعه اصفهان ( مسجد جامع) و سپس به بازار عریان منتهی می ‌شود.

جاهای دیدنی اصفهان در تعطیلات نوروز-HoTaPs0nUB

پیك نیك در صفه

هر مسافری كه از جنوب اصفهان وارد شهر می‌شود ابتدا چشمش به كوه صفه می افتد. كوهی كه برای خود ما اصفهانی‌ها هم از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است و توصیه می‌كنیم اگر می‌خواهید یك روز فوق‌العاده را در فضای بكر اصفهان داشته باشید، دیدن آن را از دست ندهید. صعود به قله و یك صبحانه دبش در حاشیه كوه می تواند روزی متفاوت و خاطره انگیز را برای شما رقم بزند.

جاهای دیدنی اصفهان در تعطیلات نوروز-ihJcQjQS2G
منارجنبان دیگر نمی جنبد ولی هنوز هم دیدنی است
در گذشته منارجنبان از شهر جدا و در دهكده‌ای به نام «كارلادان» قرار داشت ولی امروزه این بنا جزو اصفهان به شمار می‌رود و در نزدیكی محلی به نام نصرآباد قرار گرفته است. این ساختمان با كاشی‌های لاجوردی رنگ به شكل ستاره چهارپر و اشكال دیگری به شكل كثیرالاضلاع فیروزه‌ای رنگ زینت یافته و نكته جالب در این بنای تاریخی آن است كه با حركت دادن یك مناره، نه تنها مناره دیگر به حركت در می‌آید، بلكه تمامی این ساختمان به لرزه درمی‌آید.

جاهای دیدنی اصفهان در تعطیلات نوروز-72eeHQCVWt

آتشگاه و كبابی به یادماندنی

در امتداد مسیر خیابانی كه در آن منارجنبان واقع است كوه زیبا و یادگار دوران كهن آتشگاه قرار دارد. آتشگاه اصفهان یا كوه آتشگاه از بناهای تاریخی اصفهان است. این مجموعه دارای پیشینه تاریخیِ كهنی است و در زمانهای گونه گونی از آن بهره برده‌اند؛ این كوه در غرب اصفهان و ۸ كیلومتری مركز شهر در خیابان آتشگاه قرار گرفته و در نزدیكی رودخانه زاینده رود، بر روی كوهی قرار دارد. از بلندای این تپه، تا كیلومترها از هر چهار سوی اصلی را می‌توان به خوبی مشاهده كرد.

جاهای دیدنی اصفهان در تعطیلات نوروز-CBmFbvxNj0