ریپورتاژ آگهی
كوفته كشك اصفهان

كوفته كشك اصفهان

كوفته تبریزی در ایران جزء مشهورترین كوفته های ایران است .اما در ایران تنوع كوفته بسیار است كوفته های قلقلی و برنجی و ریزه و سرگنجشكی نیز از انواع كوفته هاست
  • 1400/12/22
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : غذاهای محلی ایران

كوفته تبریزی در ایران جزء مشهورترین كوفته های ایران است .اما در ایران تنوع كوفته بسیار است كوفته های قلقلی و برنجی و ریزه و سرگنجشكی نیز از انواع كوفته هاست .كوفته برنجی با كشك در اصفهان نیز بسیار معروف و مشهور می باشد . به نظر می‌رسد غذاهایی كه با كشك درست می‌شوند در استان اصفهان پرطرفدار هستند، از كالجوش و حلیم بادمجان اصفهانی گرفته تا آبگوشت كشك و … . در این میان علاوه بر قیمه ریزه اصفهانی كه همان كوفته قلقلی خودمان است و كوفته سبزی اصفهانی اهالی این دیار به درست كردن انواع كوفته ساده و مجلسی هم علاقه زیادی دارند.

 

كوفته كشك اصفهان-P2nJfCZ82O

مواد لازم

گوشت چرخكرده: ۵۰۰ گرم
برنج: ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار (آبكش شده)
سبزی معطر شامل گشنیز، تره، جعفری و شوید: ۷ قاشق غذاخوری
كشك: ۵۰۰ گرم
پیاز: ۴ عدد متوسط
سیب زمینی كوچك: ۲ عدد
نعنا خشك: ۲ قاشق غذاخوری
سینه مرغ متوسط: ۱ عدد چرخكرده
روغن مایع: به مقدار لازم

مواد میانی كوفته

آلو بخارا: به تعداد كوفته‌ها
پیاز سرخ كرده مجلسی: به مقدار لازم
گردو و زرشك: به مقدار لازم
تخم مرغ: ۲ عدد
نعنا خشك: ۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه: ۱ و نیم قاشق غذاخوری
نمك: ۱ و نیم قاشق چایخوری
فلفل قرمز: ¾ قاشق چایخوری
فلفل سیاه: ¾ قاشق چایخوری

لازم به ذكر است این مواد برای ۶ تا ۸ نفر مناسب می باشد .

طرز تهیه

طرز تهیه كوفته برنجی همان كوفته كشك اصفهانی ساده و در عین حال یك غذای نونی ساده و خوشمزه و مقوی مناسب وعده شام و ناهار است. ابتدا به مقدار دلخواه پیاز داغ مجلسی درست كنید. در این مقاله طرز تهیه پیازداغ مجلسی و كوفته تبریزی را بخوانید. سپس یك عدد از پیازها را با رنده ریز رنده كنید و آب پیاز را خوب بگیرید. پیاز رنده شده را با گوشت چرخكرده و گوشت مرغ چرخكرده مخلوط كنید و خوب ورز دهید.سپس برنج را اضافه كنید.

سبزی‌های ساطوری خرد شده و تخم مرغ را هم اضافه كنید و با اضافه كردن نمك، فلفل و زردچوبه حسابی گوشت را ورز دهید. ورز دادن گوشت كوفته مثل گوشت كباب كوبیده خیلی مهم است چون از وا رفتن كوفته‌ها جلوگیری می‌كند. باید آنقدر گوشت را ورز دهید كه وقتی با یك دست گوشت را از داخل ظرف برمی‌دارید از هم نباشد و به عبارت دیگر با یك حركت دست جمع شود. در این حالت گوشت آماده است. در اواسط ورز دادن گوشت برنج را اضافه كنید كه در اثر ورز دادن گوشت خیلی له نشود.

كوفته‌ها را با دست شكل دهید.از مایه كوفته برای هر عدد كوفته به اندازه یك نارنگی بردارید و كمی زرشك و گردو، یك عدد آلو بخارا و پیازداغ وسط آن بریزید و گرد كنید. كمی هم كوفته را فشار دهید تا حباب‌های هوا از آن خارج شوند. كوفته‌های آماده شده را قبل از پخت به مدت ۲ ساعت در یخچال بگذارید تا خوب خودشان را بگیرند.

 

كوفته كشك اصفهان-LJtOgfRcrt

سس كوفته را آماده كنید و كوفته را بپزید

بقیه پیازها را هم رنده كنید و آب پیازها را بگیرید. پیاز را در مقداری روغن تفت دهید. در این فاصله سیب زمینی‌ها را رنده كنید، آب‌شان را بگیرید. وقتی پیاز طلایی شد نعنا خشك را اضافه كنید. وقتی نعنا تفت خورد (مراقب باشید نسوزد چون تلخ می‌شود) سیب‌زمینی‌ها را اضافه كنید و صبر كنید به دمای جوش برسد و قل فل كند. مایه كه شروع به قل قل كرد كوفته‌ها را یكی یكی اضافه كنید. وقتی كوفته‌ها كاملا سرد و سس كاملا داغ باشد كوفته‌ها از هم نمی‌پاشند.

به مدت ۳۰ دقیقه درب ظرف را روی حرارت ملایم باز بگذارید و به مدت ۲۰ دقیقه هم درب ظرف را ببندید. بعد از این مدت كشك را هم اضافه كنید. مقدار كشك به دلخواه شماست اما مراقب باشید كه كشك بیشتر از ۱۵ دقیقه نجوشد. روی كوفته‌ قلقلی برنجی را با پیازداغ و گردو تزیین كنید.