ریپورتاژ آگهی
منار ساربان اصفهان

منار ساربان اصفهان

از جاذبه های تاریخی شهر اصفهان منار ساربان می باشد كه قدمت آن به دوران حكومت سلجوقیان در میان سالهای ۵۲۵ و ۵۵۰ هجری
  • 1400/12/22
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : استان اصفهان، شهر اصفهان، محله جویباره ،خیابان كمال
تلفن : 66059000-021

از جاذبه های تاریخی شهر اصفهان منار ساربان می باشد كه قدمت آن به دوران حكومت سلجوقیان در میان سالهای ۵۲۵ و ۵۵۰ هجری قمری مربوط می شود.منار ساربان  كه متعلق به قرن ششم و دوره سلجوقیان می باشد، در محله قدیمی جویباره و در خیابان كمال ساخته شده است. معماری و نوع ساخت و ساز این مناره شباهت بسیاری به مناره مسجد امام علی داشته و ارتفاع منار ساربان نزدیك به ۴۴ متر می باشد. همچنین شعاع كف مناره ۴.۲ متر است و دارای سه طبقه است.منار ساربان اصفهان از جمله زیباترین منارهای موجود در این استان است. منار ساربان اصفهان در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۱۴ به شماره ثبت ۲۳۲ در فهرست آثار ملی قرار گرفت .

 

منار ساربان اصفهان-EQf8oGMggU

پلان منار ساربان

تزیینات منار ساربان در قسمت بیرونی، علاوه بر اینكه نمای خاصی به آن بخشیده ، مناره را به هفت قسمت نیز تقسیم كرده است. قسمت اول منار ساربان در اصفهان یكی آجر چینی ساده را به نمایش می گذارد. اما قسمت های دوم و سوم بطور زیبا و ماهرانه ای توسط آجر تزیین شده اند. قسمت چهارم كه به آن گلوگاه نیز می گویند، توسط كاشی های فیروزه ای و مقرنس های آجری نماكاری شده است. بخش پنجم نیز دارای تزییینات ساده آجری است و قسمت ششم آن تاج دوم مناره می باشد. قسمت هفتم نیز تاج اصلی آن به شمار می رود.

در قاعده مناره ساربان هر دو تاج منار ساربان، كتبیه هایی به رنگ زیبای فیروزه ای وجود دارد كه چشم را به خود خیره می كند. این سه كتیبه با خط كوفی نوشته شده و با اینكه عواملی چون باران و آفتاب شدید، بخش های زیادی از آن را ناخوانا كرده است، اما قسمت هایی از عبارات مذهبی نوشته شده بر روی كتیبه را می توان خواند. اگر به عكس عكس منار ساربان خوب دقت كنید، متوجه می شوید یكی دیگر از ویژگی های جالب این منار این است كه حدود هشت درجه انحراف دارد كه به خاطر نشست پایه های آن می باشد. به همین سبب به منار ساربان، برج پیزای ایران نیز می گویند. در حال حاضر انحراف مناره ساربان در استان اصفهان را به طور مرتب اندازه گیری می كنند تا در صورت خطر ریزش، اقدامات لازم انجام شود.

 

منار ساربان اصفهان-Ab3NAvTzl1

مناره های در تاریخ معماری ایران جایگاه مهمی دارند. این سازه ها كه در قدیم از آنها برای راهنمایی كاروان ها از آنها استفاده می شده و نقش فانوس را ایفا می كرده اند، تبدیل به محلی برای هنرنمایی معماران ایرانی شدند. ساربان در لغت به معنای شتربان است و ظاهرا وظیفه این منار، راهنمایی كاروان ها به سمت شهر بوده است.

نحوه دسترسی

آدرس : استان اصفهان، شهر اصفهان، محله جویباره ،خیابان كمال

 

منار ساربان اصفهان-l3kvbH5Fmx

منار ساربان اصفهان-l528eypGqg