ریپورتاژ آگهی
بزرگ‌ترین خانه خشتی جهان در ایران

بزرگ‌ترین خانه خشتی جهان در ایران

این خانه‌ی خشت و گلی معروف به خانه‌ی «حاج آقا علی» متعلق به «زعیم‌الله رفسنجانی» در سال ۱۱۳۶ هجری شمسی ساخته شده است.
  • 1400/11/10
  • استان : کرمان
  • شهر : رفسنجان
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : در روستای قاسم‌آباد حاجی در شش كیلومتری شهرستان رفسنجان كه حالا چند سالی‌ است علاوه بر پسته، یك شهرت جهانی دیگر هم پیدا كرده است.
تلفن : 66059000-021

بزرگ‌ترین خانه‌ی خشتی جهان جایی است در همین كویر خودمان؛ در روستای قاسم‌آباد حاجی در شش كیلومتری شهرستان رفسنجان كه حالا چند سالی‌ است علاوه بر پسته، یك شهرت جهانی دیگر هم پیدا كرده است.

این خانه‌ی خشت و گلی معروف به خانه‌ی «حاج آقا علی» متعلق به «زعیم‌الله رفسنجانی» در سال ۱۱۳۶ هجری شمسی ساخته شده است. سازمان میراث فرهنگی از چند سال پیش، با مرمت این مكان تاریخی آن را در معرض دید گردشگران قرار داده و حالا تابلوهای میراث فرهنگی با هدف راهنمایی گردشگران برای رسیدن به بزرگ‌ترین خانه‌ی خشتی جهان در منطقه نصب شده‌اند و این خانه شهرت زیادی پیدا كرده است.

۳۲۰۷

خانه‌ی «حاج‌ آقا علی» جزیی از مجموعه‌ی بزرگتری به همین نام است كه كاروانسرا، بازار، یخ‌دان، آب‌انبار و مسجد را شامل می‌شد. هدف حاج آقا علی زعیم‌الله، معروف به امین‌التجار كه مردی متفكر، متدین و اقتصاددان بود، از ایجاد این مجموعه، این بود كه ظرفیت اقتصادی رفسنجان را بالا ببرد.

۳۲۰۹

بزرگ‌ترین خانه‌ی خشتی جهان ۱۱۰ اتاق، ۱۲هزار مترمربع مساحت و هفت‌هزار مترمربع زیربنا دارد. این سرای چهارفصل شامل عمارت كلاه‌فرنگی، ایوان شاه‌نشینی و ایوان‌هایی است كه هر كدام مخصوص فصلی خاص بودند و حالا هم قرار است از قابلیت‌های منحصربه‌فرد این بنای چهارفصل استفاده بیشتری شود و سینماگران ایرانی هم روی خوشی به بزرگ‌ترین خانه‌ی خشتی جهان نشان دهند. هرچند پیش‌تر فیلم‌سازان محلی یكی‌ دو فیلم كوتاه مستند درباره‌ی خانه‌ی «حاج‌ آقا علی» ساخته‌اند.

۳۲۱۰

خانه‌ی «حاج‌ آقا علی» معرف معماری دوره‌ی قاجار است و گچ‌بری‌های ظریف در كنار كتیبه‌های رنگارنگ، از جمله ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد معماری این مكان است. همچنین عمارت كلاه‌فرنگی كه در تابستان‌ها از آن استفاده می‌شد، ویژگی خاصی داشته است؛ به این ترتیب كه با باز شدن هفت دری‌های عمارت و ورود هوای گرم به داخل ساختمان و برخورد آن با فواره‌های آب، تلفیقی از هوای گرم و قطرات ریز آب، هوا را لطیف می‌كرد.

۳۲۰۸

برای رفتن به بزرگ‌ترین خانه‌ی خشتی جهان باید از بخش شرقی رفسنجان خارج شد و چند كلیومتر در جاده‌ای كه دو طرف آن را باغ‌های پسته محاصره كرده‌اند، رانندگی كرد و در ادامه، جاده‌ی فرعی قاسم‌آباد را برای رسیدن به این روستا پیمود. البته جاذبه‌های كویری منطقه برای گردشگران جذاب خواهند بود و آن‌ها می‌توانند ساعتی را هم در كویر سپری كنند و از تماشای تپه‌های شنی، راه رفتن و حتی سُر خوردن روی آن‌ها لذت ببرند.

 

بزرگ‌ترین خانه خشتی جهان در ایران-XJKhNWKKhp

بزرگ‌ترین خانه خشتی جهان در ایران-e6KDZOw2yk

بزرگ‌ترین خانه خشتی جهان در ایران-KM5O12L3P5

بزرگ‌ترین خانه خشتی جهان در ایران-yfY6SO2i1C