ریپورتاژ آگهی
برج كبوتر مرداویج اصفهان

برج كبوتر مرداویج اصفهان

معماری كبوترخانه مرداویج شبیه یك گل طراحی شده كه دورتادور آن هشت دایره وجود دارد و یك دایره نیز در وسط قرار گرفته است. برج كبوتر
  • 1400/12/22
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : برج های تاریخی ایران
آدرس : استان اصفهان، اصفهان، خیابان مرداویج
تلفن : 66059000-021

برج كبوتر مرداویج از بناها و جاهای دیدنی اصفهان در مرداویج  محسوب می‌شود و دارای هشت استوانه‌ی خارجی و یك استوانه‌ی مركزی است. استوانه‌ی مركزی در وسط و استوانه‌های خارجی، دورتادور آن قرار دارند. مصالح به‌كار رفته در ساخت بنا، شامل خشت خام، گل‌ و‌ پینه می‌شود. ارتفاع استوانه‌ی مركزی ۱۸ متر و قطر استوانه در قاعده‌ آن ۱۶ متر بوده است. این كبوترخانه در سه طبقه پذیرای ۱۵ هزار كبوتر می‌شد. معماری كبوترخانه مرداویج شبیه یك گل طراحی شده كه دورتادور آن هشت دایره وجود دارد و یك دایره نیز در وسط قرار گرفته است. برج كبوتر مردوایج دارای ۱۸ متر ارتفاع می باشد و قطر قاعده پایین آن نیز ۱۶ متر اندازه گیری شده است. مصالح بكار رفته در ساخت برج كبوتر مردوایج اصفهان، گل، خشت خام و پینه می باشد. برج مرداویج در سه طبقه احداث شده كه ۱۵ هزار لانه كبوتر را در خود جای داده است. همچنین برای ورود و خروج كبوترها ۷۷۰ حفره در بالای آن تعبیه شده كه اندازه آنها به حدی است كه فقط كبوترها امكان عبور از میان آنها را دارند. ابعاد این حفره ها ۱۸×۲۰×۲۵سانتی متر است كه دقیقا به اندازه ابعاد بدن یك كبوتر می باشد و پرندگانی نظیر عقاب و كركس امكان ورود به داخل آنرا ندارند.

برج كبوتر مرداویج اصفهان-QbXWoSD2RA

برج های كبوترخانه اصفهان به دلیل آبرفتی یودن منطقه مورد توجه قرار گرفتند. اصولا خاك های آبرفتی دارای موجودات ذره بینی نیستند؛ به همین دلیل برج های كبوتر در این منطقه ساخته شد تا با استفاده از كودهای حاصله از فضله كبوتران كه دارای موجودات ذره بینی می باشند، نسبت به تقویت خاك و تولید محصولات كشاورزی مرغوب اقدام شود. تاریخچه كبوترخانه های ایران به طور دقیق مشخص نیست. اما با مراجعه به یكسری از منابع تاریخی مشخص شده است كه این برج ها در حدود ۷۰۰ سال قدمت دارند. یكی از مورخین سرشناس كه به وجود برج های كبوترخانه اشاره نموده است، ابن بطوطه می باشد كه در قرن هشتم هجری در كتاب خود به این مهم پرداخته است. بسیاری از جهانگردان اروپایی نیز كه در عهد صفوی به ایران سفر كرده بودند، در سفرنامه های خود به وجود برج های كبوترخانه اشاره داشته اند. یكی از این افراد سرشناس شادرن، جهانگرد معروف انگلیسی بوده كه تعداد كبوترخانه های اصفهان را در حدود ۳ هزار تخمین زده است.

معماری و هدف از ساخت برج های كبوترخانه برای بسیاری از حاكمان وقت كشورهای دیگر نیز جالب توجه بوده است. برای مثال تیمور لنگ در زمان حمله به شهر اصفهان با الگوبرداری از شیوه ساخت برج های كبوترخانه، دستور ساخت چندین نمونه از این برج ها را در پایتخت حكومت خود یعنی شهر بخارا داد. برج های كبوتر اصفهان از مصالحی نظیر خشت گل و كاه ساخته شده اند. كبوترخانه های اصفهان دارای چندین شكل مختلف می باشند. این برج ها به صورت دایره ای، مكعبی یا چهار كنج و نیز تركیبی و چندقلو بنا شده اند.

 

برج كبوتر مرداویج اصفهان-eQmVMwm1ZU
یكی از مواردی كه در ساخت برج كبوتر خانه اصفهان توجه بسیاری به آن شده در امان ماندن كبوترها از گزند دشمنان طبیعی آنها یعنی پرندگانی نظیر كركس و عقاب و نیز خزندگان می باشد. برای جلوگیری از ورود خزندگانی نظیر مار، اقدام پیشگیرانه توام با هوشمندی در هنگام ساخت برج كبوترخانه لحاظ شده است. در این برج دو نوار صیقلی گچی از پایین تا بالای برج كشیده شده كه باعث می شود در صورت ورود مار به داخل كبوترخانه از حمله آن به كبوترها جلوگیری بعمل آید. همچنین در وسط برج تشتی از شیر قرار داده می شد و اطراف تشت نیز توسط آهك احاطه می شد تا مار كه علاقه زیادی به شیر دارد به سمت آن رفته و به دلیل تماس پیدا كردن بدنش با آهك سنگین شده و زمین گیر شود. برج كبوترخانه مرداویج استان اصفهان به عنوان یكی از جاذبه های تاریخی اصفهان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

برج كبوتر مرداویج اصفهان-4j18Tw3aA6

برج كبوتر مرداویج اصفهان-seyHgioDil