ریپورتاژ آگهی
منطقه سرسبز دیلمان

منطقه سرسبز دیلمان

دیلمان در شمال و غرب پوشیده از جنگل است و در تقسیمات جغرافیایی كشور به شهرستان سیاهكل تعلق دارد .
  • 1400/11/10
  • استان : گيلان
  • شهر : ديلمان
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : دیلمان فعلی با حدود هزار كیلومتر مربع وسعت متشكل از دو ناحیه پیر كوه ( كه قبلا جزو دهستانهای قزوین بود ) و دیلمان با ۷۲ پارچه آبادی در دامنه سلسله جبال البرز و در شمال و شمال شرقی قله رفیع درفك ( با ارتفاع ۳۵۰۰ متر از ساحل دریا ) واقع گردیده است .
تلفن : 66059000-021

دیلمان سرزمینی كه مردم آن بدلیل دارا بودن موقعیت طبیعی و فصلی سرد آن را ییلاق می گویند. و هنگام گردش در آن شیفته آب و خاك این مروارید گرانبها می گردید سرزمینی است آراسته به چشمه سارهای فراوان زمین های حاصل خیز منابع طبیعی سرشار كوههایی پر برف و جنگلی انبوه كه مناظر بدیعش جلوه گاه شكوه و جلال طبیعت و نوازشگر روح های خسته است . لطافت هوای آن بویژه در فصل بهار و موسم باز شدن غنچه ها و روئیدن گلهای صحرایی و ریزش باران همراه با نسیم روح پرور ییلاقی از قدیم الایام مورد توجه خاص و عام بوده است.
دیلمان فعلی با حدود هزار كیلومتر مربع وسعت متشكل از دو ناحیه پیر كوه ( كه قبلا جزو دهستانهای قزوین بود ) و دیلمان با ۷۲ پارچه آبادی در دامنه سلسله جبال البرز و در شمال و شمال شرقی قله رفیع درفك ( با ارتفاع ۳۵۰۰ متر از ساحل دریا ) واقع گردیده است . دیلمان در شمال و غرب پوشیده از جنگل است و در تقسیمات جغرافیایی كشور به شهرستان سیاهكل تعلق دارد .
در نوشته های تاریخی كه در شاهنامه فردوسی نیز بصورت حكایت تاریخی بدان اشاره شده اولین غار نشینی انسان، كشف آتش و اختراع سلاح فلزی باید پای كوه البرز و در دیلمان بوده باشد . دیلم نام تیره ای ایرانی ساكن دیلمان و دیلمستان است كه قدمت آن به ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح میرسد.
هر یك از آثار كشف شده در دیلمان شامل مصنوعات مسی و مفرغی و سفالی شاهدیست بر سیر تمدن این مردمان در ادوار تاریخ و قدر سهم آنان در تشكیل تاریخ ایران. هم اكنون جمعیت آبادیهای دیلمان به دو دسته تقسیم می گردد : دسته اول ساكنان دائمی دیلمان و دسته دوم جمعیتی كه مدت محدودی از سال را در دیلمان بسر می برند از این دسته دوم عده‌ای روستاییانی هستند كه برای استفاده از چراگاههای بهتر برای احشام خود مدتی در ییلاق دیلم بسر می برند و با فرارسیدن فصل سرما به قشلاق یعنی جلگه های گیلان بر می گردند . و عده ای نیز ساكنین شهرهای دور و نزدیك می باشند كه در بهار و تابستان جهت استفاده از آب و هوای مناسب بطور موقت در آن سكنا می گزینند.
جاده آسفالته به طول حدود ۴۰ كیلومتر دیلمان را از داخل جنگلی زیبا و كوههای سرسبز به سیاهكل مرتبط می سازد و یك جاده شوسه به طول ۷۰ كیلومتر آن را از داخل رودبار در دو محل یكی در رستم آباد و دیگری در لوشان به جاده اصلی رشت_قزوین متصل می سازد.
این منطقه هم از نظر چشم اندازهای طبیعی و هم از نظر تاریخی، از نقاط دیدنی استان گیلان به شمار می روند. این منطقه سرزمین قوم باستانی دیلم است. راه اصلی این ییلاق ها از شهر سیاهكل می گذرد و پس از عبور از این شهر در امتداد مسیر شم رود تا ارتفاعات كوهستانی دیلم پیش می رود. طبیعت سر سبز و زیبا و خانه های بومی لته پوش (تخته سر ) با مردمی خونگرم و میهمان نواز بر جاذبه های گردشگری این منطقه افزوده است.

 

منطقه سرسبز دیلمان-7uVrX1S2H5

منطقه سرسبز دیلمان-rP8weICTII

منطقه سرسبز دیلمان-niS8WBMfPr

منطقه سرسبز دیلمان-5yTZAYpjVs