ریپورتاژ آگهی
كاری پلوی شیرازی

كاری پلوی شیرازی

كاری پلوی شیرازی ،یكی از غذاهای خاص برنجی پر طرفدار منسوب به شیراز است .
  • 1400/12/21
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : غذاهای محلی ایران

كاری پلوی شیرازی ،یكی از غذاهای خاص برنجی پر طرفدار منسوب به شیراز است .روش پخت آن آسان است و می توانید به لیست غذاهای خود اضافه كنید لازم به ذكر است كه این غذا در بیشتر شهرهای جنوبی هم رایج است . استفاده از ادویه كاری در این غذا به آن طبعی گرم و عطر و طعمی خوش می‌دهد. ادویه‌ كاری در آشپزی ایرانی و حتی بین‌المللی یك ادویه شناخته شده و ضروری است.

-fwGUcFKFs8

مواد لازم

مرغ شش قطعه
ادویه كاری سه قاشق غذاخوری
برنج چهار پیمانه
سیب‌زمینی سه عدد
نخودفرنگی۱۰۰ گرم
پیاز متوسط دو عدد
زعفران یك قاشق چای‌خوری
روغن (حیوانی)سه قاشق غذاخوری
نمك، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
آب دو پیمانه

-mLfMdHQOVj

طرز تهیه

ابتدا در یك ظرف مقداری روغن بریزید و سپس پیاز را در ابعاد كوچك خرد كرده و شروع به تفت دادن پیاز روی حرارت متوسط گاز كنید. سپس نمك، فلفل و زردچوبه را هم به اندازه دلخواه به آن اضافه كنید. مرغ را هم می‌توانید از قبل با آب پخته و نیم پز كنید. بعد از طلایی شدن و پخت پیاز، مرغ پخته را هم به ماهیتابه اضافه كرده و به همراه پیاز تفت دهید. بعد از تفت كامل مرغ، دو پیمانه آب هم به مواد اضافه كنید. مواد را روی شعله ملایم بگذارید تا آب آن كم شود.
بعد از كم شدن آب خورش مواد را مجددا با روغن حیوانی سرخ كنید. در آخر كاری و زعفران را به آن‌ها اضافه كنید، زعفران را از قبل بسابید. هنگام سرخ شدن مواد بهتر است كه برنج را از قبل در آب نمك گذاشته و آن را بجوشانید و آبكشی كنید. نخودفرنگی‌ها را هم جداگانه با آب بپزید تا نرم شوند. سپس در قابلمه‌ای مناسب ابتدا یك لایه برنج ریخته سپس مقداری از مواد را به همراه نخود فرنگی پخته در لابه لای پلو بریزید و به همین ترتیب ادامه دهید. سپس پلو را روی شعله ملایم بگذارید تا با مواد مخلوط دم بكشد.

در این فاصله سیب زمینی‌ها را هم سرخ كرده و در ظرف جدا سرو كنید. بعد از دم كشیدن پلو می‌توانید آن را سرو و نوش جان كنید.

نكات

مقدار استفاده از پودر كاری كاملا به ذائقه غذایی شما بستگی دارد.
علاوه بر مرغ، از گوشت یا حتی ماهی تن هم می‌توانید در تهیه پلو استفاده كنید.
روغن حیوانی كه ما در این دستور استفاده كردیم را می‌توانید با روغن زیتون یا روغن سرخ كردنی جایگزین كنید.

-6X0OIsIpz3

خواص ادویه كاری

كاری، ادویه‌ای است كه معمولاً از آن در آشپزی هندی استفاده می‌شود، ولی امروزه اكثر كشورها از این ادویه در تهیه غذاهای مختلف و در پخت غذاهایی كه نیاز به ادویه خاص ندارند، استفاده می‌كنند.پودر كاری اگرچه به صورت یك ادویه مجزا فروخته می‌شود، ولی تركیبات آن در كشورها و ملل مختلف، متفاوت است؛ اما به طور كلی می‌توان گفت: مخلوطی است از زردچوبه، دارچین، سیر، هل، زیره و گشنیز.

عنصر اصلی پودر كاری در تمام كشورها زردچوبه است كه موجب رنگ زیبا و خاصیت فوق‌العاده آن می‌شود.پودر كاری به دلیل وجود كوركومین كه عامل ضدالتهاب و یك آنتی‌اكسیدان قوی است، موجب كاهش التهاب مفاصل می‌شود. حتی ممكن است این عنصر ژن ناقل سرطان پستان را غیرفعال كند و روند پیشرفت سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ را كاهش دهد.

كوركومین تأثیر مثبت و چشمگیری در درمان سرطان لوزالمعده دارد. گروهی از پژوهشگران معتقدند كه كوركومین می‌تواند با سرطان پوست نیز مبارزه و ملانوم سلول‌های سرطانی پوست را تخریب كند. به نظر می‌رسد كه كوركومین موجود در پودر كاری از آلزایمر پیشگیری می‌كند. كاری، حافظه را بهبود می‌بخشد.

عنصر اصلی پودر كاری در تمام كشورها زردچوبه است كه موجب رنگ زیبا و خاصیت فوق‌العاده آن می‌شود.در تحقیقی مشخص شد مردان مسنی كه پودر كاری را در رژیم غذایی روزانه خود داشتند، به نسبت سایرین در آزمون حافظه موفق‌تر عمل كردند.كاری به درمان بیماری‌های مقاربتی، همچون سوزاك و كلامیدیا كمك می‌كند و مجدداً باید ذكر كنیم كه این خاصیت نیز ناشی از كوركومین موجود در آن است. همچنین خاصیت آنتی‌اكسیدانی دارد و از سلول‌ها در برابر رادیكال‌های آزاد محافظت می‌كند. علاوه بر این، پژوهش‌ها نشان می‌دهد كه كاری كلسترول را پایین می‌آورد و از انعقاد خون جلوگیری می‌كند. این ادویه تورم و درد ناشی از آن را نیز كاهش می‌دهد.

استفاده از ادویه كاری برای بهبود سرماخوردگی

مدت‌هاست كه خواص ادویه كاری شناخته شده است اما تحقیقات اخیر پژوهشگران نشان داده گیاهی خاص به نام فنوگرك كه از آن در تهیه ادویه كاری استفاده می‌شود می‌تواند درمانگر سرماخوردگی، گریپ و حتی عفونت‌ها باشد.

طبق مقاله‌ای كه در دیلی‌میل منتشر شده است، محققان پس از زیر نظر گرفتن ۲۰ داوطلب و انجام آزمایشی طی فصل زمستان متوجه شدند كسانی كه بیماری سرماخوردگی پیدا می‌كنند اگر در هفته ۲ بار نصف قاشق چای‌خوری از گیاه نامبرده را در ادویه كاری خود استفاده كنند به سرعت خوب می‌شوند و اگر بیمار نباشند مصرف این گیاه سبب می‌شود در طول زمستان از سرماخوردگی در امان بمانند.

كاری، ادویه ای مفید برای لاغر شدن

گروهی از متخصصان تغذیه می‌گویند اگر قصد دارید لاغر شوید، ادویه كاری را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه كنید. این متخصصان تاكید كردند كه یكی از مواد اصلی موجود در ادویه‌های كاری، فلفل قرمز است كه دمای بدن را افزایش می‌دهد و به سوختن كالری‌ها كمك می‌كند. حتی نكته جالب‌تر این كه این ادویه به شما كمك می‌كند كه در وعده غذایی بعدی كمتر غذا بخورید.

به گزارش روزنامه دیلی اكسپرس، كارشناسان تغذیه در دانشگاه پوردو در ایالت ایندیانای آمریكا تصور می‌كنند كه تركیب فعال موجود در فلفل موسوم به «كپسایسین» می‌تواند عامل این اثرگذاری قوی و آشكار باشد.

در این مطالعه تأثیر ادویه فوق روی ۲۵ زن و مرد بالغ بررسی و مشخص شد. نیمی از این افراد غذای خود را بدون ادویه و نیمی دیگر همراه با ادویه كاری مصرف كردند در ادامه معلوم شد در گروهی كه از ادویه استفاده كرده بودند سوخت و ساز درونی بدنشان بیشتر شد و شاهد این امر افزایش دمای داخلی بدن آن‌ها بود.

كاری، نیاز به شیمی‌درمانی را كاهش می‌دهد

پژوهشگران آمریكایی عقیده دارند ماده موسوم به كارسامین كه در ادویه كاری یافت می‌شود، نیاز به داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی سرطان سر و گردن رحم را كاهش می‌دهد.

توماس كری، مسوول یك طرح تحقیقاتی از دانشگاه میشیگان در این خصوص گفت: ماده‌ای موسوم به FLLL32 در كارسامین وجود دارد كه در صورت استفاده نیاز به داروی سیس پلاتین مورد نیاز برای شیمی درمانی سرطان سر و گردن رحم را كاهش می‌دهد.

از جمله خواص كاری می‌توان به محافظ كبد، ضدمیكروب، ضدنفخ، محرك معده، مقوی معده، معرق، دارنده ویتامین C، ضدسرطان و خنثی‌كننده رادیكال‌های آزاد اشاره كرد
با استفاده از این روش از یك سو میزان سیس پلاتین و عوارض سمی و مخرب آن برای درمان كاهش می‌یابد و از سوی دیگر قدرت بدن برای تخریب سلول‌های سرطانی افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

سلول‌های سرطانی به مرور در مقابل سیس پلاتین مقاوم می‌شوند و افزایش دوز این دارو نیز به خاطر سمی بودن آن می‌تواند عوارض جانبی خطرناكی حتی پس از تكمیل پروسه درمان به همراه داشته باشد.

 

كاری را به غذاهای پرچرب اضافه كنید

متخصصان تغذیه در یك مطالعه جدید تاكید كردند: افزودن ادویه كاری هندی به غذاهای پرچرب، نرخ ابتلا به بیماری‌های مزمن را كاهش می‌دهد.

دكتر شیلا وست، استادیار سلامت زیست رفتاری در «پن استیت» كه سرپرستی این مطالعه را بر عهده داشت در این باره می‌گوید: به طور طبیعی وقتی شما غذای چرب می‌خورید، مقدار «تری گلیسیرید» خون افزایش می‌یابد. اگر این وضعیت مكرر اتفاق بیفتد یا میزان تری گلیسیرید خون بیش از حد افزایش پیدا كند، خطر ابتلا به بیماری قلبی شدید می‌شود.

وست تاكید كرد: در این آزمایشات دریافتیم افزودن ادویه كاری به یك وعده غذایی پرچرب واكنش‌تری گلیسیرید را تا ۳۰ درصد كاهش می‌دهد.

به گزارش روزنامه اكسپرس، وست و دستیارانش در این آزمایشات وعده های غذایی را در دو روز جداگانه برای شش مرد در گروه‌های سنی بین ۳۰ تا ۶۵ سال كه دچار اضافه وزن اما سالم بودند، آماده كردند. در یك روز، غذاها با ادویه‌هایی چون كاری و دارچین، زردچوبه، فلفل سیاه، پودر سیر و رزماری تهیه شده بودند. این ادویه‌ها به دلیل خواص آنتی اكسیدانی فوق‌العاده بالا مورد استفاده قرار گرفتند.

طی این دو روز نمونه های خونی شركت كنندگان هر ۳۰ دقیقه یك‌بار به مدت سه ساعت تحت آزمایش قرار گرفت. در پایان آزمایشات معلوم شد با مصرف غذاهای ادویه دار، فعالیت آنتی‌اكسیدانی در خون شركت كنندگان ۱۳ درصد افزایش و واكنش انسولینی حدود ۲۰ درصد كاهش یافت.

از جمله خواص كاری می‌توان به محافظ كبد، ضدمیكروب، ضدنفخ، محرك معده، مقوی معده، معرق، دارنده ویتامین C، ضدسرطان و خنثی‌كننده رادیكال‌های آزاد اشاره كرد.

* كاری با افسردگی مقابله می‌كند.

* كوركومین موجود در آن، سرشار از آنتی‌اكسیدان و دارای خاصیت ضدالتهابی است و باعث كاهش التهاب مفاصل می‌شود.

* كوركومین، ژن‌های مسبب سرطان سینه در زنان را غیرفعال می‌كند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد كه كاری كلسترول را پایین می‌آورد و از انعقاد خون جلوگیری می‌كند. این ادویه تورم و درد ناشی از آن را نیز كاهش می‌دهد
* روند سرطان كولون، ركتال و پروستات را كند می‌كند و مصرف منظم آن برای درمان سرطان پانكراس موثر است.

* حافظه را تقویت می‌كند.

* چین و چروك را كاهش می‌دهد و روند پیری را كند می‌كند.

* از پودر كاری برای درمان سوختگی پوست و بریدگی استفاده می‌شود و به طور طبیعی و موثر علایم آرتریت را درمان می‌كند.

* از بروز آلزایمر پیشگیری می‌كند.

* در كاهش وزن موثر است.

* درد دندان را التیام می‌بخشد.

* سیستم گوارشی را پاك سازی می‌كند.

* بی‌خوابی و اضطراب را برطرف می‌كند.

* بوی مواد ناخوشایند مانند گوشت را پوشش می‌دهد.