ریپورتاژ آگهی
باغ ملك آباد مشهد

باغ ملك آباد مشهد

باغی كه به نام باغ ملك آباد معروف شده است، باغی خوش آب و هواست كه بزرگترین شش تنفسی مشهد محسوب می شود
  • 1400/12/20
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : مشهد
  • دسته : باغ های ایران
آدرس : استان خراسان رضوی, مشهد – بین میدان پارك و احمد آباد – بلوار ملك آباد – باغ ملك آباد
تلفن : 66059000-021

باغی كه به نام باغ ملك آباد معروف شده است، باغی خوش آب و هواست كه بزرگترین شش تنفسی مشهد محسوب می شود و نقش بی بدیلی در تصفیه هوای این شهر دارد. در مركز باغ ملك آباد ، كاخ ملك آباد قرار دارد كه پس از پیروزی انقلاب اسلامی با عنوان كاخ – موزه ملك آباد برای بازدید عموم افتتاح شد.امروزه باغ ملك آباد دارای درختان متنوع میوه ، فضای گلخانه ای گل و گیاه ، قنات و تعدادی حلقه چاه است و ثمر سالیانه آن صدها تن محصولات باغی و گلخانه ای است. در مجاورت این باغ بلوار ملك آباد واقع می باشد كه تا حوالی دهه ۷۰ شمسی به دلیل وجود درختان سربه فلك كشیده و كهنسال به تونل سبز مشهد معروف بود، اما پس از پوسیده شدن درختان ایجاد چند حادثه سقوط و خسارت، این جاذبه شهری به تصمیم شهرداری عاری از درخت شد.

یكی از باغات مشهور آستان قدس رضوی كه پس از تصرف روستای ملك‌آباد از حاج تقی ملك‌التجار در زمان استانداری پاكروان (سال۱۳۱۵ش) ایجاد شد باغ ملك آباد مشهد است. در مركز این باغ زیبا كه یكی از جاهای دیدنی مشهد میباشد كاخی بنا شده كه به كاخ موزه ملك آباد مشهد مشهور است .كاخ ملك آباد با زیر بنای۱۳۸۷ متر مربع بین سالهای ۱۳۵۴و ۱۳۵۵ شمسی در مركز باغ مصفای ملك آباد ساخته شد، این كاخ پس از پیروزی انقلاب اسلامی با عنوان كاخ موزه ملك آباد برای بازدید عموم آماده و افتتاح شد. نوع آثار موجود در موزه آثار و اشیای نفیس و قیمتی فرش، تابلو ظروف و… میباشد. فضای سبز و درخت كاری غیر مثمر و جنگل كاری این باغ حدود ۵۲ هكتار است و مابقی زمین های این باغ شامل ۱۰ هكتار زمین آماده كشت و ۸ هكتار جهت خزانه، ۱۸۳ هكتار باغ سیب و گلابی و … است.

بهترین فصل بازدید ازباغ ملك آباد زیبا، فصل بهار و تابستان است.این كاخ برای اقامتگاه شاه هنگام مسافرت به مشهد ساخته شد، طرح دكوراسیون و مبلمان داخلی این كاخ را شركت دوانسن فرانسوی انجام داد و ظروف مورد استفاده در آن از آلمان و تابلوهای نقاشی از ایتالیا خریداری و به این مكان انتقال یافت.وسعت كل این باغ ۲۹۳۷۷۰۰ مترمربع است و حدود ۴۰ هكتار مسیل، بنا و ساختمان و انبار دارد.
برخلاف تصور بیشتر مشهدی ها باغ ملك آباد متعلق به حسین آقا ملك نیست، بلكه این باغ متعلق به حاج ابوالقاسم، تاجر خراسان بزرگ است كه بعد از او به پسرانش حاج تقی معروف به ملك التجار و حاج رضا ملقب به رئیس التجار رسید.

آدرس : مشهد – بین میدان پارك و احمد آباد – بلوار ملك آباد – باغ ملك آباد

 

باغ ملك آباد مشهد-SkLwxahPOB

باغ ملك آباد مشهد-pFepg3Sh4z