ریپورتاژ آگهی
نقش برجسته مهرداد دوم

نقش برجسته مهرداد دوم

در پایین نقش برجسته و كتیبه داریوش اول ، نقش برجسته ای در قابی مستطیلی به طول ۷۳/۶ متر و عرض ۴۸/۳ متر بر كوه بیستون نقر شده
  • 1400/11/09
  • استان : کرمانشاه
  • شهر : هرسين
  • دسته : كتیبه های قدیمی ایران
آدرس : استان كرمانشاه- شهرستان هرسین- بیستون
تلفن : 66059000-021

در پایین نقش برجسته و كتیبه داریوش اول ، نقش برجسته ای در قابی مستطیلی به طول ۷۳/۶ متر و عرض ۴۸/۳ متر بر كوه بیستون نقر شده كه متعلق به مهرداد دوم شاهنشاه مقتدر اشكانی است كه از سال ۱۲۳قبل از میلاد تا ۸۷ قبل از میلاد بر امپراطوری وسیعی حكم می راند. این نقش برجسته، در حدود سال ۱۰۰ قبل از میلاد ایجاد شده است. در نقش برجسته مذكور، در برابر مهرداد دوم چهار نفر از ساتراپ های محلی به ترتیب اهمیت و جایگاهشان در پشت سر هم ایستاده اند . در حالی كه نیمرخشان به طرف مهرداد است و نیمی از صورت مهرداد نیز به طرف آنهاست و یك دست خود را به حالت احترام بالا برده اند . مهرداد نیز دست راست خود را به حالت احترام بالا برده است .

كتیبه ای كه بر روی این نقش برجسته حك شده ، در واقع افراد واقع در صحنه را به ما می شناساند .كه به زبان و خط یونانی است. نفر اول «گودرز اول » ساتراپ ساتراپ ها و امیر گرگان است كه بعدها بر بخشی از شاهنشاهی اشكانیان حكومت كرده است. نام نفر دوم كاملاً محو شده و لقبی نیز ندارد. نفر سوم « مهرداد » است كه لقب او در این كتیبه «پیس تومینوس» به معنی مورد اعتماد شاه است. در دست وی تصویر الهه نیكه در حالی كه حلقه روبان داری در دست دارد، دیده می شود. نفر چهارم «كوفاستس» نام دارد این نقش برجسته در حقیقت واگذاری قدرت از طرف مهرداد را به هر یك از این بزرگان نشان می دهد.

متاسفانه قسمت مهم نقش برجسته مهرداد دوم در قرن دوازدهم هجری قمری برای ایجاد وقف نامه شیخ علیخان زنگنه صدراعظم شاه سلیمان صفوی از بین رفته است. خوشبختانه طرح اولیه اثر از روی طرح شخصی به نام گرلو كه در دوره صفوی و قبل از تخریب نقش برجسته كشیده شده، قابل بازسازی و مطالعه است. این اثر در تاریخ۱۹/۱۲/۱۳۸۰ به شماره ۴۸۸۱ به ثبت ملی رسیده است.

 

نقش برجسته مهرداد دوم-FiAvtN6Gec

نقش برجسته مهرداد دوم-6324hHu24O