ریپورتاژ آگهی
آبشار ارتكند

آبشار ارتكند

آبشار ارتكند كلات E595147 N364730 در مسیر شهرستان كلات به مشهد مقدس، آبشار زیبا و كم نظیر ارتكند(خانه زو) در میان صخره های ستبر خودنمایی می كند.
  • 1400/11/09
  • استان : فارس
  • شهر : استهبان
  • دسته : آبشارهای ایران
آدرس : این آبشار در نزدیكی روستا و آبگرم ارتكند واقع شده است
تلفن : 66059000-021

آبشار ارتكند كلات E595147 N364730 در مسیر شهرستان كلات به مشهد مقدس، آبشار زیبا و كم نظیر ارتكند(خانه زو) در میان صخره های ستبر خودنمایی می كند. این آبشار در نزدیكی روستا و آبگرم ارتكند واقع شده است و هرساله میزبان صدها گردشگر و سنگ نورد عاشق است. در ۱۱۰ كیلومتری شمال مشهد، پس از طی كردن حدود پانزده كیلومتر مسیر فرعی به روستاهای سررود و ارتكند خواهید رسید. بعد از روستا جاده ای فرعی و خاكی وجود دارد كه بعد از دو ساعت راهپیمایی به آبشارها می رسد. در ابتدای این جاده چند مجموعه پرورش ماهی و شالیزارهای برنج معروف و خوش عطر كلات خودنمایی می كنند. همچنانكه در امتداد رودخانه و به سمت بالای آن حركت می كنیم آب شفاف تر و دره باریك تر می شود و كم كم علف های بلند و درختان انبوه حالتی نیمه جنگلی را بوجود می آورند. آبشار اول در انتهای غاری ۱۰ متری واقع است كه در كنار صخره ای لزج و خیس واقع است. برای ادامه دادن مسیر و رسیدن به آبشار بعدی باید با فنون اولیه سنگنوردی آشنا بوده و با استفاده از ریشه قطور درختان كنار آن بالا رفت. آبشار دوم كه بلندتر و در حدود ۳۵ متر می باشد، در انتهای دره ای باریك وجود دارد. در كنار این آبشار از طریق مسیر رول كوبی شده و یا تنوره كنار آن می توان به بالای آبشار و بكرترین منطقه آن رسید كه البته كار هر كسی نیست!

روستای ارتكند مجموعه‌ای از كوه و رودخانه و جنگل و آبشار است كه طبیعت چشم نواز آن سالانه هزاران نفر را به سوی خود می‌خواند. آبشار زیبای ارتكند، در فاصله ۱۰۷ كیلومتری مشهد و در حدود ۴۰ كیلومتری شهرستان كلات، چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌كند.‌
برای رسیدن به آبشار ابتدا باید از روستای سررود (ارتفاع ۱۱۶۰ از سطح دریا) كه در فاصله ۷ كیلومتری از جاده اصلی قرار دارد گذر كنیم ، این روستا دارای آب و هوای خشك می باشد و كوههای تك خانه در ۸ كیلومتری غرب و سرشاو در ۳ كیلومتری شمال شرق این آبادی واقع شده اند .
در مسیر دره پس از گذشتن از باغ ها و شالیزار ها و چندین مجموعه پرورش ماهی، به روستای كوچك ارتكند در فاصله ۵ كیلومتری سررود می رسیم كه ارتفاع آن از سطح دریا ۱۴۸۰ متر می باشد و رود ارتكند كه از كوههای هزار مسجد سرچشمه می گیرد از كنار این آبادی می گذرد .

مسیر دره اصلی با شیب تند و عمق زیاد، خود را تا گذرگاه قله قره داغ (بلندترین ارتفاع منطقه) بالا می شكد و ارتفاع قله تا كف دره به حدود ۱۰۰۰ متر می رسد كه این دره به صورت چین دار، صخره ای، مرتفع، و با درختان منفرد اورس خود نمایی می كند. در ادامه مسیر پس از طی ۵ كیلومتر به تفرجگاهی( اردوگاه حضرت مهدی) می رسیم كه در سمت چپ آن دره آبشار خانه زو، و در سمت راست آن دره درخت بی بی (كال قره داغ) قرار دارد به طوری كه مسیر اصلی، از سمت چپ از میان رودخانه و درختان به سمت آبشار ارتكند پیش می رود كه در ابتدای این مسیر دره با عرض كم و درختان انبوه مشاهده می شود تا اینكه راه از مسیری سنگی و پر آب ادامه پیدا می كند و در نهایت به منطقه بازی می رسد كه خانه زو نامیده می شود و معمولاً دراین منطقه علفزارهای بلند و پوشش پراكنده درختان اورس دیده می شود كه در فصول بهار و تابستان مورد استفاده گوسفند داران قرار می گیرد .

در ادامه مسیر پس از طی یك سربالایی دوباره دره باریك شده و در سمت راست آن تونل پر آب همراه با آبشار كوچك اما زیبا به چشم می خورد .سپس از سمت چپ قسمت انتهایی مسیر را ادامه می دهیم و پس از یك درگیری مختصر با سنگ به مسیری باریك با دیواره های سنگی بلند واقع در دو طرف آبشار می رسیم كه این آبشار ۱۰ متر ارتفاع دارد و به شكل كلاهك بوده كه دیواره های سنگی بسیار زیبا و پوشیده از آب آن را احاطه كرده اند و آب ازهمه طرف به شكل های مختلف از دل سنگ بیرون آمده و به رودخانه جاری می شود. لازم به ذكر است كه وجه تسمیه خانه زو نیز از همین قسمت كه سرچشمه رود است، گرفته شده و ادامه مسیر بعد از آبشار بدون كار فنی امكان پذیر نمی با شد.
زمان طی شده از اردوگاه تا محل آبشار یك ساعت و ۴۰ دقیقه می باشد و مسیر برگشت از آبشار همان مسیر طی شده در رفت بوده كه طبعاً در زمان كمتری حدود یك ساعت طی می شود

 

آبشار ارتكند-GaVJ4CF634

آبشار ارتكند-LvT0rGWdPa

آبشار ارتكند-yaWdXR4qEz

آبشار ارتكند-1T6h2VBh69

آبشار ارتكند-e9zh1KFih6