ریپورتاژ آگهی
غار خِر(مَرخِر)

غار خِر(مَرخِر)

در دامنه كوه بیستون و در شمال شرقی غار شكارچیان، غار عمیقی در ارتفاع ۱۴۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد كه به آن مَر خِر گویند. در اصطلاح محلی غار خِر یا خِریل به معنای غاری است كه فضای ورودی آن گرد است
  • 1400/11/09
  • استان : کرمانشاه
  • شهر : هرسين
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : دامنه كوه بیستون و در شمال شرقی غار شكارچیان
تلفن : 66059000-021

در دامنه كوه بیستون و در شمال شرقی غار شكارچیان، غار عمیقی در ارتفاع ۱۴۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد كه به آن مَر خِر گویند. در اصطلاح محلی غار خِر یا خِریل به معنای غاری است كه فضای ورودی آن گرد است. این غار گاهی به غلط غار خَر خوانده می شود. این غار ۲۷ متر طول دارد و دهانه آن به سمت جنوب باز می شود كه در اواخر دوره پله ایستوسن(چهارمین دوره زمین شناسی) شكل گرفته است.

در سال ۱۹۶۵ میلادی یك هیأت كانادایی به سرپرستی فیلیپ اسمیت در غار خِر به كاوش پرداخت و به آثار مهمی دست یافت كه عبارتند از: ابزار سنگی و استخوانی، بقایای جانوری، ذغال، سفال و غیره. قدیمی ترین آثار بدست آمده از این غار مربوط به دوره پارینه سنگی میانی است كه شامل تراشنده و تیغ های ضخیم سنگی شاخص صنعت موسترین است. بعلاوه ابزارهایی مانند ریزتیغه ها، قلم های حكاكی، تراشنده ها و تیغ های كول دار مربوط به دوران پارینه سنگی جدید یا فرا پارینه سنگی و سفال های پوك و ساده ای از دوره نوسنگی كشف شده است. جدیدترین آثار مكشوفه از غار خِر مربوط به دوره ساسانیان است. بقایای جانوری مكشوفه متعلق به اسب سانان، بزكوهی، میش وحشی، گاو وحشی، گوزن و غزال است. آثار و شواهد به جا مانده از دوره پارینه سنگی میانی تا عصر ساسانیان در غار خِر این فرصت را در اختیار باستان شناسان قرار داده است تا نه تنها بقایای فرهنگی، بلكه تغییرات آب و هوایی، تنوع جانوری و گیاهی منطقه را از پارینه سنگی میانی تاكنون مورد مطالعه قرار دهند.

مَر خِر در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۸۰ به شماره ۴۸۸۵ در فهرست اثار ملی كشور به ثبت رسید

غار خِر(مَرخِر)-chY100oakQ

غار خِر(مَرخِر)-IODFacecRJ