ریپورتاژ آگهی
منطقه ریجاب و بان زرده

منطقه ریجاب و بان زرده

یكی از مناطق زیبای استان كرمانشاه منطقه ریجاب و بان زرده است كه در یك صد و بیست كیلومتری شمال غربی شهرستان كرمانشاه قرار دارد. اطراف این منطقه به وسیله كوه‌های سر به فلك كشیده «دالاهو» محصور شده است
  • 1400/11/09
  • استان : کرمانشاه
  • شهر : دالاهو
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : یك صد و بیست كیلومتری شمال غربی شهرستان كرمانشاه
تلفن : 66059000-021

یكی از مناطق زیبای استان كرمانشاه منطقه ریجاب و بان زرده است كه در یك صد و بیست كیلومتری شمال غربی شهرستان كرمانشاه قرار دارد. اطراف این منطقه به وسیله كوه‌های سر به فلك كشیده «دالاهو» محصور شده است. این كوه‌ها دارای قللی برف‌گیر است و دامنه‌های آن‌ از جنگل پوشیده شده است. رودخانه زیبای «سراب ریجاب» ـ سرچشمه رودخانه الوند ـ در این منطقه جریان دارد. دره‌های این منطقه به وسیله درختان انجیر و گردو پوشیده شده است. وجود آثار تاریخی مانند قلعه یزدگرد و زیارت‌گاه‌های بابایادگار و ابودجانه بر زیبایی‌های این منطقه افزوده است

منطقه ریجاب و بان زرده-JguXb8559Y

منطقه ریجاب و بان زرده-3dwKet25z5

منطقه ریجاب و بان زرده-UtnoJIjwYY

منطقه ریجاب و بان زرده-4W7KZlb9v7

 

جاذبه های طبیعی ریجاب
1-آبشارها: آبشار ریجاب در قسمت شمال غرب شهرك ریجاب و در روستای ژالكه واقع شده و یكی از جمله بلندترین آبشارهای ایران محسوب می شود. در قسمت بالای این آبشار روستایی با نام ژالكه و در قسمت پایین این آبشار با عبور از دره هونه به روستای پیران منتهی می شود. روبروی همین آبشار، آبشار زیبای دیگری قرار دارد. 

منطقه ریجاب و بان زرده-ZiQAoHM3qv

منطقه ریجاب و بان زرده-69KsgNUu2v

آبشار ریجاب یكی از بلندترین آبشارهای ایران در ریجاب

  

2- رودخانه الوند : رودخانه الوند یا هلوند (به معنای شیرین) تنها رودخانه ریجاب است. این رودخانه از ارتفاعات سیاه دانه واقع در كوه های دالاهو سرچشمه می گیرد و پس از طی مسیر پر پیچ و خم باغ های گردو، وارد شهرهای مرزی سرپل زهاب و قصرشیرین و سپس وارد كشور همسایه، عراق می شود.

منطقه ریجاب و بان زرده-eM2TFdqIcM

منطقه ریجاب و بان زرده-YAs6rkyFrF

رودخانه الوند تنها رودخانه منطقه ریجاب

 
3- دره ها : یكی از جلوه های زیبای طبیعت ریجاب، ساختار توپوگرافیك آن است. به طور كلی عمده ترین دره های جنگلی و كوهستانی ریجاب عبارتند از: دره لرز، دره تاویان، دره مران، انجیر كلان، دره صالحان، قمه قوله، دره هونان، دره تاریكه، دره چنار، مری بول، دره علارو و دره هونه. دره های جنگلی ریجاب عمدتا در امتداد رودخانه الوند كشیده شده اند و پیرامون آن را انبوهی از جنگل های گیاهی متنوع فرا گرفته است. دره های كوهستانی هم عمدتا در میان قله های مرتفع قرار گرفته و جولانگاه رودخانه دایمی و خروشان الوند هستند.

منطقه ریجاب و بان زرده-1n2hQ1g5mS

 دره هونه كه برخی از اهالی آن را دره اژدها نیز می نامند

 

 4- چشمه ها : چشمه های متعددی در منطقه ریجاب وجود دارد كه تعداد آن ها به بیش از بیست چشمه می رسد اما از عمده ترین آن ها از نظر آبدهی چشمه هایی با نام های حشانه و كولیتان می باشد كه قسمت اعظم آب رودخانه را تأمین می كند. چشمه غسلان كه در بابایادگار واقع شده و از آن به عنوان آب شفابخش یاد می كنند.    

منطقه ریجاب و بان زرده-YXUAjtynM5
چشمه غسلان در بابایادگار واقع در ریجاب

 

5- پوشش جنگلی و گیاهی:  برخی از درختان و درخچه های جنگلی منطقه ریجاب عبارتند از: بلوط، پسته كوهی، زالزالك، آلبالوی وحشی، تمشك وحشی، بید، انجیر، گردو، انار، چنار، انگور، هلو، و زیتون.

 

گیاهان داروئی كه در ریجاب به وفور یافت می شوند عبارتند از: چینور، گنور و ریواس، سماق، اسپن یا اسپند، زو، كنگر، سیرونه، پیچك و كول، قارچ، تولكه، ترشكه، گیلاخه، چاوبازه، شن، سیاكوز، و غیره.

 

  تصاویری از جاذبه های طبیعی ریجاب

منطقه ریجاب و بان زرده-kfY1jx2PLK
 ریجاب دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی می باشد

منطقه ریجاب و بان زرده-7kqO9NWAsg
 در ریجاب داروهای گیاهی زیادی مثل چینور، گنور و ریواس، سماق و...یافت می شود

منطقه ریجاب و بان زرده-ESSMONdgv5
 مقبره ابودجانه یكی از یاران پیامبر اسلام یكی از جاذبه های تاریخی منطقه ریجاب می باشد

منطقه ریجاب و بان زرده-UN10IgwfT8
در منطقه ریجاب درختان و درخچه های جنگلی زیادی مانند بلوط، پسته كوهی، زالزالك و ... وجد دارد

منطقه ریجاب و بان زرده-Y1DJ2MAZgE
   دره های جنگلی و كوهستانی ریجاب زیبایی این منطقه را در چندان كرده است

منطقه ریجاب و بان زرده-Ad3iyo1vEU