ریپورتاژ آگهی
بازار قدیمی خوی

بازار قدیمی خوی

بازار قدیمی شهر خوی مربوط است به آبادانی دوره‌های اخیر، كه از اواخر قرن دوازده هجری شروع شده است.
  • 1400/11/09
  • استان : آذربايجان غربي
  • شهر : خوي
  • دسته : بازارهای ایران
آدرس : بازار قدیمی خوی در ضلع جنوب شرقی چهار راه مركزی این شهر قرار دارد
تلفن : 66059000-021

بازار قدیمی خوی در ضلع جنوب شرقی چهار راه مركزی این شهر قرار دارد

در گذشته خوی دارای مركز اقتصادی و بازاری بزرگ بوده، ولی در دوره‌های مختلف تاریخی به علت وجود سوانح طبیعی و انسانی، این شهر رو به نابودی گذاشت و به تدریج شهری نو و جدید دركنار آن به وجود آمد.

بازار قدیمی شهر خوی مربوط است به آبادانی دوره‌های اخیر، كه از اواخر قرن دوازده هجری شروع شده است.

مجموعه بازار خوی از چند راسته بازار سر پوشیده، سراها، چهار سوهای خوش تركیب و گذرهای قدیمی كه بقایای بافت بزرگتری است، تشكیل شده است.

بعدها تعداد زیادی راسته بازار و كاروانسر و واحدهای مربوط به آن الحاق و از حالت اولیّه خارج شد.

با توجه به ویژگی‌های معماری، اقلیمی بازار خوی، مانند بازارهای اصفهان، كرمان، اراك، فاقد تزئینات خاص گچبری و كاشی‌كاری و كتیبه می‌باشد، تنها در بعضی قسمت‌ها، مخصوصا در چهار سوهای آن نظم و دقّت قابل توجهی در كاربرد و رگه چینی آجر، به كار رفته است.

در گذشته سنگفرش زیبایی كف بازار را پوشانده بود، لوله كشی آب شرب نیز درست از وسط بازار می‌گذشت و قسمت شمالی و جنوبی شهر را به هم وصل می‌كرد.

شهرستان خوی، طبق شواهد و قرائن متعدد از شهرهای قدیمی آذربایجان‌غربی است. بازار خوی از زمان زندیه به بعد مخصوصا بیشتر قسمت‌های آن به دستور عبّاس میرزا نائب السّطنه، ساخته شده است. كه مجموعه ای بسیار زیبا و دیدنی است.

این مجموعه، در حال حاضر از چند راسته بازار سر پوشیده و سراها و میدان‌های قدیمی كه بازمانده بافت بزرگتری می‌باشد، تشكیل شده و بعدها مقدار زیادی راسته بازار و كاروانسراها وسایر واحدی های مربوط، نوسازی و از حالت اولیّه خارج شده، ولی همین مقدار از بازار كه مجموع متناسب و هماهنگ می باشد، از آثار با ارزش میراث فرهنگی استان است.

مصالحی كه در ساختمان بازار به كار رفته عبارتند از: ملاط گچ و خاك و آجر. در قسمت پی نیز از سنگ استفاده شده است.

از قسمت‌های قابل توجّه این بازار می‌توان به این نكته اشاره كرد كه، هر كدام از راسته‌ها، مربوط به شغل معینی بوده مانند: بازار مسگرها، بوركچی بازار، بازار زرگرها، خرازی بازار، فرشچی بازار و…

 

بازار قدیمی خوی-xMIdqaOE93

بازار قدیمی خوی-huNDdYOQ1H

بازار قدیمی خوی-qY4oHLilA4