ریپورتاژ آگهی
موزه اسلحه شیراز

موزه اسلحه شیراز

یكی از موزه های شیر زیبای شیراز موزه اسلحه یا موزه نظامیمی باشد كه در یكی از قسمت های باغ و موزه نظامی عفیف آباد قرار دارد .باغ
  • 1400/12/19
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : موزه های ایران
آدرس : شیراز - خیابان عفیف آباد، باغ عفیف آباد. موزه نظامی
تلفن : 66059000-021

یكی از موزه های شیر زیبای شیراز موزه اسلحه یا موزه نظامیمی باشد كه در یكی از قسمت های باغ و موزه نظامی عفیف آباد قرار دارد .باغ عفیف آباد توسط میرزا علی محمدخان قوام الملك دوم، در سال ۱۲۴۸ هجری قمری بنا گردید. موزه اسلحه شیراز كه در خیابان عفیف آباد و یكی از مناطق اعیان نشین شیراز قرار دارد، شامل یك كاخ سلطنتی، یك باغ و موزه سلاح های قدیمی است كه بعد از فوت قوام الملك دوم به خواهر وی “عفیفه” می رسد و پس از آن و درسال ۱۹۶۲ در اختیار ارتش قرار می گیرد. هم اكنون سازمان دفاع، متولی این بنا شده است.

 

موزه اسلحه شیراز-bvHSv7LQmf
عمارت عفیف آباد در دو طبقه ساخته شده و دارای دو بخش موزه اسلحه و موزه عبرت می باشد. در قسمت زیرین عمارت انواع سلاح های مختلف از افراد مشهور به نمایش گذاشته شده است. از معروف ترین سلاحهای موجود در موزه نظامی شیراز، می توان از تفنگ های ویژه فتحعلی شاه، مظفرالدین شاه، رضا خان و محمد رضا پهلوی، تپانچه دكتر حشمت، تفنگ های دلاوران نهضت جنگل ومسلسل رئیسعلی دلواری و … نام برد. در طبقه دوم موزه اسلحه شیراز نیز كه مكان اقامت خاندان پهلوی در این شهر بوده، موزه عبرت جانمایی شده است. از زیباترین آثار موجود در موزه عبرت می توان به اتاق های همایش، رختكن، نشیمن، مطالعه، میز و صندلی گرد و چهار گوش به سبك لویی چهاردهم و پانزدهم، سالن پذیرایی، فرش های دستباف، قدیمی، پیانوی مورد استفاده در جشن های ۲۵۰۰ ساله و … اشاره كرد.

 

موزه اسلحه شیراز-43M4ZRD75l
موزه اسلحه در شیراز نمونه كاملی از هنر گل كاری ایرانی است و جزو بزرگ ترین موزه های سلاح خاورمیانه به حساب می آید. وسعت این باغ موزه بیش از ۱۲۷۰۰۰ متر مربع است. سردر این موزه كه دارای چهار ستون گچی ساده می باشد، از روی سرستون های تخت جمشید الگوبرداری شده است. اهمیت این باغ در زمان صفویه از آنجا مشخص می شود كه از آن به عنوان محل گردشگاه و استراحت پادشاهان استفاده می شد. معماری آن نیز تركیبی از شاخصه های معماری دوران های گوناگون مانند ساسانی، هخامنشی و قاجاریه است كه موجب اعتبار دوچندان این بنا شده است.

 

موزه اسلحه شیراز-ihDHIyCfJ3

موزه اسلحه شیراز-JOeVfb5sVR

موزه اسلحه شیراز-ZaKAZO7i8N