ریپورتاژ آگهی
محله دردشت اصفهان

محله دردشت اصفهان

یكی از جاذبه های گردشگری شهرهای بزرگ رفتن به كوچه پس كوچه ها و محله های قدیمی و تاریخی این شهرهاست . اصفهان هم
  • 1400/12/18
  • استان : اصفهان
  • شهر : اصفهان
  • دسته : محوطه های باستانی
آدرس : اصفهان- دردشت- خ. مدرس- خ. دردشت
تلفن : 66059000-021

یكی از جاذبه های گردشگری شهرهای بزرگ رفتن به كوچه پس كوچه ها و محله های قدیمی و تاریخی این شهرهاست . اصفهان هم چندین محله تاریخی دارد كه یكی از آنها محله دردشت اصفهان است كه بسیار قدیمی است . در كوچه پس كوچه های شهری به بزرگی اصفهان می توان به محله‌هایی كه علی‌رغم تمامی فراز و نشیب‌های تاریخی، همچنان هویت خویش را حفظ كرده‌ و قصد دارند همه آن تجربه‌ها را به نسل‌های بعدی منتقل كنند می توان رفت . در گذشته سیستم تقسیم‌بندی اصفهان بر پایه محله‌های مسكونی استوار بود. شیوه‌ای كه همچنان ادامه دارد. پس از محله دردشت، سه محله بزرگ در اصفهان به بزرگی و قدمت شناخته شده‌اند كه یكی محله جوباره و دیگری محله كران و سومین محل قدیمی در اصفهان، محله كوشك است. البته ناگفته نماند كه تعداد محله‌های بزرگ و قدیمی در این شهر متمدن بیشتر از این‌ها است.

 

محله دردشت اصفهان-cJH5L6IxSI
محور گردشگری در محله دردشت از «مدرس ابن سینا» و «منار گلدسته» آغاز می‌شود، از «بازارچه دردشت» می‌گذرد، و پس از «كاروان‌سرای دردشت» و «سقاخانه»، به «حمام دردشت» می‌رسد. بعد مسجد آقانور را پشت سر می‌گذارد، به دو مناره بلند به‌نام «مناره‌های دردشت» می‌رسد، كنار «آرامگاه سلطان بخت آغا» توقفی كوتاه می‌كند، «خانه تاریخی جواهری» را تماشا می‌كند، و به میدان عتیق (امام علی(ع)) ختم می‌شود. البته دیدنی‌ها بسیار بیشتر از این مواردی است كه ذكر شد.محله قدیمی دردشت در جنوب خیابان عبدالرزاق كه از خیابان‌های بنام اصفهان است قرار دارد. یكی از موارد دیدنی و بسیار جالب در این گردش «مدرس ابن سینا» است. این مدرس در كوچه پاگل‌دسته محله دردشت، بالاتر از مدرسه شفیعیه، واقع است.

 

محله دردشت اصفهان-2FHZConj32

حمام تاریخی دردشت كه به حمام بازارچه نیز معروف است بخش دیگری از جذابیت‌های این محل و بازار قدیمی‌اش است. این حمام در نزدیكی مسجد آقانور در محله دردشت واقع شده است.اینجا محل تدریس شیخ الرییس در زمان آل بویه است كه وی در اصفهان زندگی می‌كرد. متاسفانه داخل آن در حال تخریب و فرسوده‌شدن در گذر زمان است و قفل محكم در چوبی آن نشان می‌دهد كه امكان ورود به آن هم وجود ندارد. اما بنایی جذاب است و گنبد آجری، با قدمت بسیارش، تماشایی است؛ خصوصا این كه فكر كنیم در گذشته چه افراد بزرگی در این مكان مشغول درس و بحث می‌شدند. عده‌ای معتقدند این مكان مقبره ابن سینا هم هست و او در این محل دفن شده است.

كمی آن‌سوتر، درست سمت مخالف مدرس ابن سینا، منار پاگل‌دسته به چشم می‌خورد. بخشی از آن در اثر گذشت زمان از بین رفته، اما بخشی از آن هم باقی مانده است. این منار بنایی به‌جامانده از دوران حكومت سلجوقیان در ایران و اصفهان است. مناری آجری با گلدسته قدیمی‌اش كه بسیار تماشایی است.

 

محله دردشت اصفهان-vHcCFgAkc3

در این محله بازاری از دوران صفوی به جای مانده كه جذابیت های بی شماری دارد . در ابتدا نگاهمان به كاروان‌سرای متروك و قدیمی آن می‌افتد كه متاسفانه فرسوده شده است، اما آثار آن همچنان پابرجا است.از دیگر آثار جالب‌توجه در این بازار سقاخانه‌ای بسیار زیبا است. این سقاخانه نقشی از حضرت عباس (ع) را در‌حالی‌كه دارد مشكی از آب را از دست زنی با لباس آبی می‌گیرد تصویر كرده است. بر بالای نقاشی، در پیشانی تصویر، نام امام حسین (ع) بر لوحی بزرگ به چشم می‌خورد. زمینه اطراف این لوح را كاشی‌های هفت‌رنگ و گل‌های اسلیمی تزیین كرده‌اند.

تزیینات كاشی‌كاری فیروزه‌ای‌رنگ نیز به این سقاخانه زیبایی خاصی بخشیده است. اشعاری در مورد حضرت عباس (ع) هم در كناره‌های اثر دیده می‌شود. در قسمت پایین، در دو سمت كاشی‌ها نوشته شده: به لعنت خدا گرفتار شود كسی كه به كاشی‌ها خیانت كند. این سقاخانه در زمان صفویان بسیار پررونق بود. سقاخانه‌ای كه تنها سقاخانه آیینه‌كاری در اصفهان به شمار می‌آید.

حمام بازارچه

حمام تاریخی دردشت كه به حمام بازارچه نیز معروف است بخش دیگری از جذابیت‌های این محل و بازار قدیمی‌اش است. این حمام در نزدیكی مسجد آقانور در محله دردشت واقع شده است. این حمام را در زمان سلطنت شاه صفی و شاه عباس دوم فردی به‌نام آقا مومن بنا كرد. این حمام ۷۶۰ متر مربع مساحت دارد و جاذبه‌هایی دارد كه بسیار گفتنی و تماشایی است و خود جایگاهی جداگانه می‌طلبد.

 

محله دردشت اصفهان-NgzluFqYsR

آرامگاه سلطان بخت آغا

دیگر اثر ارزشمند این ناحیه و این محل قدیمی آرامگاه سلطان بخت آغا است. وی برادرزاده شاه شیخ ابو‌اسحاق، پادشاه سده هشتم شمسی بود. پس از قتل عمویش به‌دست آل مظفر، تصمیم به انتقام از آن‌ها می‌گیرد. لذا با سلطان محمود آل مظفر (مظفری) ازدواج می‌كند تا به دربار راه یابد و به‌موقع انتقام خون عمویش را بگیرد اما سلطان محمود از توطیه او آگاه می‌شود و او را به قتل می‌رساند. سلطان بخت آغا اكنون گنبدی از آجر و آرامگاهی كوچك در اصفهان و در محله دردشت دارد.مناره‌های بلند دردشت در همسایگی آرامگاه سلطان بخت آغا بخش دیگری از جاذبه‌های این محل است. مناره‌هایی بلند كه بازمانده از دوران ایلخانان مغول و حكومت آن‌ها در اصفهان است. بنایی به‌جامانده از سده‌های هفت و هشت قمری با ارتفاع حدود پانزده متر.

خانه تاریخی جواهری، خانه‌ای به‌جامانده از دوران حكومت قاجار در اصفهان، نقطه پایان این سفر است. اما حكایت همچنان باقی است. این محله و این منطقه دیدنی‌هایی بی‌شمار دارد كه هریك نوشته‌ای جداگانه می‌طلبد.

 

محله دردشت اصفهان-o3nE8W9A79