ریپورتاژ آگهی
تاق گرا

تاق گرا

بنای تاق گرا یا تاق شیرین در گردنه پاتاق بر سر راه كرمانشاه به سرپل ذهاب و در ۱۵ كیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در كنار راه باستانی سنگفرشی بنا شده كه فلات ایران را به بین النهرین ارتباط می‌داده‌است
  • 1400/11/09
  • استان : کرمانشاه
  • شهر : دالاهو
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : ۱۵ كیلومتری شهرستان سرپل ذهاب
تلفن : 66059000-021

بنای تاق گرا یا تاق شیرین در گردنه پاتاق بر سر راه كرمانشاه به سرپل ذهاب و در ۱۵ كیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در كنار راه باستانی سنگفرشی بنا شده كه فلات ایران را به بین النهرین ارتباط می‌داده‌است. به علت تغییر مسیر، این راه و بنای تاق گرا اكنون در شیب‌های پائین جاده آسفالته قرار گرفته‌است.

از نظر معماری، بنای تاق‌گرا، فضای ایوان مانندی است كه تماماً از سنگ ساخته شده‌است. این بنای مستطیل شكل به ابعاد ۸۶/۴*۷۰/۷ متر است كه ورودی آن به طرف جنوب و مشرف بر جاده سنگفرش باستانی است. از لحاظ ساختاری، این بنا به وسیله بلوك‌های سنگی ساخته شده‌است كه به صورت مكعب مستطیل تراشیده شده‌اند. مصالح داخلی دیوارها نیز از لاشه سنگ و ملاط گچ است. دیوارهای جناحین این بنا تا حدودی بلندتر ساخته شده‌اند تا بتوانند سقف تاق را كاملاً مسطح نمایند. ارتفاع كف بنا از سطح زمین ۲۰/۱ متر و ارتفاع از كف تا لبه قوس ۹۲/۵ متر و از لبه قوس تا زیر گیلویی اول ۲۰/۱ متر است. همچنین بلندی افریز اول ۶۰ سانتی متر است كه بر روی آن یك ردیف بلوك سنگی ساده به بلندی ۴۵ سانتی متر قرار گرفته‌است. بر روی این بخش، سنگ‌های تزئینی افریز دوم قرار دارد. همچنین در بالاترین بخش بر روی لبه بام بنا، یك ردیف كنگره به ارتفاع ۹۲ سانتی متر قرار گرفته‌است. بنابراین ارتفاع بنا از سطح زمین تا بالاترین نقطه ۷/۱۱ متر است. همچنین عرض دهانه طاق ۱۰/۴ متر و عمق آن ۱۰/۳ متر می‌باشد . دیوارهای داخلی این بنا به وسیله نقوش هندسی حجاری شده‌است.

در مورد زمان ساخت این بنا اختلاف نظرهایی وجود دارد برخی آن را به دوره اشكانی و برخی دیگر آن را به دوره ساسانی نسبت می‌دهند. اما آنطور كه از مدارك باستانشناسی به دست آمده ظاهراً این بنا در اواخر دوره ساسانی و احتمالاً زمان حكومت خسرو دوم (۶۲۸-۵۹۰م) ساخته شده‌است. اگرچه تاكنون كاركرد واقعی این بنا مشخص نشده، اما برای آن كاركردهای متفاوتی از جمله «یادگار احداث راه كاروانرو»، «توقف گاه موكب شاهی»، «اریكه سلطنتی»، «پاسگاه مرزی» و «بنای یادبودی از پیروزی» ذكر كرده‌اند.

برای دیدن این اثر، حدود ۲۰۰ متر بعد از ایست بازرسی معروف پاتاق وارد جاده فرعی در سمت چپ جاده اصلی شده و پس از طی مسافتی حدود ۵۰۰ متر می‌توان به محل مورد نظر رسید.

تاق گرا-GFsNRvKbIE

تاق گرا-b2vKmdY8FY

تاق گرا-nKSK3sGkig

تاق گرا-n6dgFUakmN