ریپورتاژ آگهی
ساحل نقره ای هنگام

ساحل نقره ای هنگام

ساحل نقره ای هنگام یكی از ساحل های بی نظیر ایران است .وقتی كه با پاهای برهنه روی شن های داغ كنار ساحل قدم می زنیدآرامش را با تمام وجود احساس می كنید . البته باید توجه كنید كه برعكس شمال ایران جنوب ایران را باید در فصل پاییز و زمستان رفت چرا كه در تابستان هوا خیلی گرم و شرجی است و تحملش سخت می باشدقطعا اگر می‌خواهید چند ساعتی به قدم زدن، عكس گرفتن و استراحت كردن در این ساحل وقت بگذرانید، نمی‌توانید این كار را در گرمای شدید تابستان انجام دهید. بهترین ماه در فصل بهار فروردین است و ماه‌های آبان و آذر در پاییز فوق‌العاده‌اند.
  • 1400/12/18
  • استان : هرمزگان
  • شهر : جزیره هنگام
  • دسته : مناطق ییلاقی و دریاكنارها
آدرس : جزیره هنگام یكی از جزیره های خلیج فارس است كه در جنوب شرقی جزیره‌ی قشم قرار دارد
تلفن : 66059000-021

ساحل نقره ای هنگام یكی از ساحل های بی نظیر ایران است .وقتی كه با پاهای برهنه روی شن های داغ كنار ساحل قدم می زنیدآرامش را با تمام وجود احساس می كنید . البته باید توجه كنید كه برعكس شمال ایران جنوب ایران را باید در فصل پاییز و زمستان رفت چرا كه در تابستان هوا خیلی گرم و شرجی است و تحملش سخت می باشدقطعا اگر می‌خواهید چند ساعتی به قدم زدن، عكس گرفتن و استراحت كردن در این ساحل وقت بگذرانید، نمی‌توانید این كار را در گرمای شدید تابستان انجام دهید. بهترین ماه در فصل بهار فروردین است و ماه‌های آبان و آذر در پاییز فوق‌العاده‌اند.

ساحل نقره ای هنگام ساحل نقره ای هنگام-BqwXdvgUk5
در بین ماسه ها‌ی این ساحل، ذرات درخشانی به چشم می‌خورد كه از نوع كانی براق است، به همین دلیل نام آن را ساحل ماسه ای نقره ای گذاشته اند.
زمانیكه نور خورشید به این ذرات می‌خورد، نور زیبایی منعكس می‌شود كه بسیار خیره كننده است و از زیبایی ها جزیره محسوب می‌شود. اما جالب است بدانید كه این ساحل به قدری زیباست كه هم می‌تواند در روز و هم در شب بسیار دل انگیز و خیره كننده باشد.

ساحل نقره ای هنگام ساحل نقره ای هنگام-X9suQUppHh
زمانی كه امواج به ساحل می‌رسند و با ذرات نورانی آمیخته می‌شوند درخشندگی خاصی پیدا می‌كنند كه بسیار خیره كننده است این درخشندگی تا مدتی روی ماسه ها به جا می‌ماند و كم كم از بین می‌رود.اما مسئله مهم این است كه این ساحل زمانی زیبا و خیره كننده است كه دست خورده نشود اما متأسفانه بعضی افراد ذرات نقره‌ای را از روی این ماسه ها جدا می‌كنند كه از زیبایی این ساحل می‌كاهد.

ساحل نقره ای هنگام ساحل نقره ای هنگام-gUxZ8J7Qw7

دلیل این درخشندگی

طبق بررسی هایی كه دانشمندان علوم دریایی انجام داده اند دریافتند كه این درخشندگی ناشی از فیتوپلانكتون های دریایی است (فیتوپلانكتون ها موجودات ریزی هستند كه با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند و بر اساس ویژگی های زیست بومی شان طبقه بندی می‌شوند.) اگر تعداد بسیار زیادی از این موجودات در آب تجمع داشته باشند، به خاطر داشتن سبزینه آب را به رنگ سبز در می‌آورند.

هنگام جزیره‌ای با ۳۳ كیلومتر مربع مساحت، در فاصله‌ی ۲ كیلومتری جزیره‌ی قشم قرار دارد و در سال‌های اخیر مورد توجه زیاد گردشگران ایرانی و خارجی قرار گرفته.
نام قدیم این جزیره هنجام یا هنیام هم بوده و دو روستای هنگام جدید و هنگام قدیم محل زندگی بخش عمده‌ی ساكنین آن است. این مردم بومی اكثر به كار صید ماهی، میگو و صدف و مروارید اشتغال دارند. البته مزرعه‌های پرورش میگو و كروكودیل هم در این جزیره احداث شده‌اند و بخشی از ساكنان جزیره در این بخش مشغول كار هستند


این جزیره تاریخ غنی و آداب و رسوم خاصی دارد. در زمان حضور نیروهای پرتغالی و انگلیسی در خلیج فارس، هنگام اهمیت اقتصادی و نظامی زیادی در منطقه داشت و كشورهای بسیاری تلاش می‌كردند آن را تحت كنترل خودشان دربیاورند.
دلیل درخشش ساحل نقره‌ای نوع خاصی از كانی‌ها هستند كه به تدریج در دوران‌های مختلف زمین‌شناسی بوجود آمده‌اند. همچنین پلانكتون‌ها و صدف‌های پودر شده هم در این درخشش نقره‌ای تاثیر دارند.
متاسفانه به دلیل اینكه هر كدام از گردشگران مقداری از این خاك را به یادگار و برای استفاده‌های تزئینی با خود می‌بردند، باعث كم شدن خاك نقره‌ای ساحل و آسیب به آن شده‌اند. البته چند سالی است كه این قضیه كنترل شده و دیگر اجازه‌ی چنین كاری داده نمی‌شود.

ساحل نقره ای هنگام ساحل نقره ای هنگام-xaYjywaMGL

 

علاوه بر ساحل نقره ای آبهای رنگی جزیره هنگام كه بواسطه وجود پلانگتون ها است بسیار دیدنی ست . برای دیدن این پلانكتون‌ها نمی‌توان زمان مشخصی را پیدا كرد چون همه چیز بستگی به وضعیت آرام بودن دریا دارد؛‌ با این حال این پدیده‌ی طبیعی در پاییز بیشتر اتفاق می‌افتد. پس توصیه‌ی ما بعد از ظهر یك روز پاییزی است كه با كمی خوش‌شانسی بتوانید علاوه بر ساحل نقره ای هنگام، موج‌های درخشان آبی آن را هم از نزدیك ببینید.

اگر تا غروب آفتاب منتظر بمانید ممكن است رقص رنگارنگ پلانكتون‌ها را زیر نور مهتاب ببینید و منظره‌ای فراموش‌نشدنی را تجربه كنید. كار دیگری كه می‌توانید بكنید این است كه در تاریكی مطلق ساحل با چراغ قوه یا فلش گوشی موبایل‌تان در ساحل حركت كنید تا بازی رنگ‌ها را در زیر پای‌تان ببینید.

ساحل نقره ای هنگام ساحل نقره ای هنگام-gerHzmezPO

 

غیر از ساحل نقره ای هنگام می‌توانید روی جاذبه‌های طبیعی دیگر آن مثل حیات وحش خاص آن با حیواناتی مثل آهو و آفتاب پرست، حركت دسته‌جمعی دلفین‌ها در مسیر، مراسمات و آداب و رسوم محلی، غذاهای بومی مثل قلیه ماهی و … هم لذت ببرید. اقامتگاه بومگردی برای استراحت و دیدن شب‌های پرستاره‌ی جزیره هم وجود دارد. قایق‌سواری و جت اسكی را هم فراموش نكنید چون آب‌های اطراف جزیره‌ی هنگام بهترین منطقه‌ای است كه دلفین‌ها به صورت دسته‌ای در آن شنا می‌كنند

ساحل نقره ای هنگام ساحل نقره ای هنگام-frDtmkyR4h

 

نحوه  دسترسی به ساحل نقره ای هنگام

جزیره هنگام یكی از جزیره های خلیج فارس است كه در جنوب شرقی جزیره‌ی قشم قرار دارد.قایق‌های موتوری و اتوبوسی در این اسكله شما را به سرعت به ساحل زیبای جزیره‌ی هنگام می‌رسانند. البته دور تا دور جزیره‌ی هنگام را ساحل‌های متنوعی فراگرفته كه هر كدام زیبایی خاص خودش را دارد. اگر با تور‌های گردشگری به قشم بیایید، می‌توانید با پرداخت هزینه‌ی سفر همراه با راهنمای تور به دیدن این جزیره هم بیایید و ساحل نقره‌فام آن را از نزدیك ببینید. فاصله‌ی قشم تا هنگام با قایق حدود ۱۰ دقیقه است.

ساحل نقره ای هنگام ساحل نقره ای هنگام-W0QEHFluqn

ساحل نقره ای هنگام-RhCpCQ8H89

ساحل نقره ای هنگام-bzbzOjZ0BP

ساحل نقره ای هنگام-UsIkAJYhSA

ساحل نقره ای هنگام-YBGpGQP941


ساحل نقره ای هنگام-sJAFjTZdAF

ساحل نقره ای هنگام-8KFF78n56v